I filmens optakt konstaterer Caden spørgende, at han altid skal gøre tingene så indviklede. I sin egenskab af spejl og alter ego for instruktør Kaufman er det en korrekt konstatering, men spørgsmålet om hvorfor er måske vanskeligere at svare på. Først og fremmest gør den snørklede iscenesættelse i Kaufmans film dem ikke bare vanvittige, men også vanvittigt morsomme. Den indviklede metaform i “Synecdoche, New York” kommenterer måske også mere finurligt på temaet om liv, død, mål og mulig mening. For livet er indviklet komplekst og tilsyneladende meningsløst, og manden med leen ler sidst, uagtet om du vil det eller ej, og det er skræmmende – vi kan intet gøre, blot vente.

Selvom Caden har status af alter ego, adskiller han og virkelighedens Kaufman sig på ét afgørende punkt – vi må gerne se Kaufmans værk, og tak for det. Ujævnhederne til trods er “Synecdoche, New York” ubetinget årets mest originale og rablende galt geniale film, der i al sin ufuldkommenhed og meningsløshed meget godt spejler menneskeracen og det liv, Caden og vi alle er en del af, men som vi dårligt fatter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Zabriskie 14 år siden

Fin anmeldelse. Jeg tror min følelse ved filmens afslutning er meget identisk med anmelderens, både hvad angår filmens mangler og styrker. Ikke desto mindre synes jeg filmen får en hård dom, sine ujævnheder til trods.

Filmens helt særegne væsen er for mig så altoverskyggende for den samlede vurdering, at den absolut er en af årets favoritter, herfra hvor min verden går. Det her er en film man husker.
Le temps détruit tout
Gravatar

#2 MOVIE1000 14 år siden

ifølge plottet havde jeg ikke regnet med 5 stjerner så jeg vil give den en chance når den kommer ud på dvd engang
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#3 RasmusFL 14 år siden

6/6 - 10/10. Enestående mesterværk, er alt jeg kan sige.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4 Tylerdurden 14 år siden

#3 Enig.


Jeg kan kun tilføje én ting: SE DEN!!!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#5 rockysds 14 år siden

Som skrevet tidligere anser jeg den helt sikkert for en topkarakter værdi. Tabte fuldstændig kæben første gang, jeg så den, og andet og tredje gennemsyn har kun forøget min kærlighed til filmen. Spraglet mesterværk.

Håber den kommer til Århus før eller siden, så jeg kan hive så mange som muligt med ind, eller i det mindste lader den spille længe nok i København, så jeg kan nå at se den i biografen.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

Det lyder fandeme godt...!!! har ikke læst anmeldelsen, venter på jeg får den på DVD(for det ser ikke ud til den kommer til O'nse)

Skriv ny kommentar: