“The Messengers” viser de to Hong Kong-filmmagere og brødre Danny og Oxide Pang på gæstevisit i det amerikanske med et ganske vellykket gys. Særligt effekterne og stemningen er overmåde overbevisende, om end filmens klicheer og særligt referencer til gysergenrens ukronede mestre er lovligt tyktflydende. Men det er tydeligtvis kærligt ment og hæmmer ikke for alvor en gyser, der er effektiv i sit rette element, men netop derfor ikke overrasker i længden.
#1 Highland Park 16 år siden
Men hvad med lidt korrekturlæsning? Det hedder nu altså "lydeffekter" og "som det sig hør og bør"... etc. :)
#2 chandler75 16 år siden
Rent sprogligt eller grammatisk er der ikke noget i vejen med "effektlyde" eller "Som det hører sig og bør til...".
Hvad er der ellers? (jf. "etc.")
#3 Highland Park 16 år siden
Hvad der ellers er? Jeg troede, at I var ligeglade. ;)
F.eks.: "spiller endvidere effektlydene". Der ville jeg helt klart skrive "spiller lydeffekterne endvidere" - altså flytte ordet "endvidere" - selv om jeg ikke forstår, hvad det laver i den sætning. Kunne sagtens udelades.
Men sorry, det var ikke for at være en flueknepper. :) Leg I bare med sproget ligeså meget, I vil.
#4 chandler75 16 år siden
At det ikke lyder godt i dine ører, må jo være en subjektiv vurdering, og har intet at gøre med "Det hedder nu altså" :)
Hvis du flytter "endvidere" ændrer du sætningens mening en smule.
"... spiller endvidere effektlydene en væsentlig rolle" = også effektlydene er væsentlige.
"... spiller lydeffekterne endvidere en vigtig rolle" = indikerer, at lydeffekterne gør flere ting, deriblandt spille en vigtig rolle.
#5 Highland Park 16 år siden
Og "som det hører sig og bør" er grammatisk ukorrekt, uanset hvad du måtte mene. Man kan ikke sige "det hører sig".
Desuden burde ordet "også" erstatte "endvidere", hvis du virkelig ønsker, at jeg skal fluekneppe. Du skriver jo selv, at det betyder "også effektlydene er væsentlige".
Have fun with this one. ;)
#6 chandler75 16 år siden
Hvorfor "endvidere" bør erstattes af "også" forstår jeg ikke... der er jo bare tale om synonymer. Det væsentlige her er, hvor i sætningen de står placeret.
#7 Highland Park 16 år siden
Og i min verden er der nu forskel på betydningen af de to ord. Men fint, lad os bare stoppe her. Hvis I er tilfredse, er der vel ingen grund til at diskutere det længere. :)
#8 icetea 16 år siden
Godt nok længe siden jeg har set filmen, men husker den som en af de mere vellykkede gys, med en fin stemning. Så den får 4/6
#9 keitel 16 år siden
2/6
#10 filmz-Narniabæver 16 år siden