Paul Thomas Andersons “There Will Be Blood” er et uafrysteligt studium i besættelse og én mands tørst efter magt. Han portrætteres af Daniel Day-Lewis, der leverer en skelsættende præstation, som i allerhøjeste grad lever op til skuespillerens egne tårnhøje standarder. Og fortællingen er så stærk, billederne så storladne, lydsiden så solid og ensemblet så helstøbt, at Day-Lewis’ fandenivoldskhed aldrig afleder opmærksomheden fra filmens andre styrker. Blu-ray-udgivelsens AV-præsentation overgår dvd-udgivelsens ditto i enhver henseende. På trods af den beskedne portion ekstramateriale er skiven et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Michael Andersen 15 år siden

#19 Okay, det vil jeg gå med til, men ellers synes jeg at det er en præstation, som får mig til at tænke: overspil - på den gode måde :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#22 filmz-Is 15 år siden

Förste gang jeg saa There Will Be Blood og No Conutry For Old Men, var den förstneevnte ogsaa min favorit oscar vınder for bedste film. Men efter et gensyn af begge film, synes jeg nu at No Country For Old Men er bedre paa de fleste punkter, og den vinder bestemt meget ved gensyn. Den er saa fantastisk, filosofisk, og filmens sıdste halve time er noget af det mest chokerende,underlige , men samtidig er det ogsaa yderst fascinerende jeg nogensinde har set.

Nu skal vi heller ikke glemme There Will Be Blood. Den er fremragende, og Daniel Day Lewıs spiller skide godt.
Gravatar

#23 keitel 15 år siden

#13 Helt enig, jeg var ved at falde i søvn op til flere gange, den fangede mig bare ikke selv om Daniel Day Lewis var fantastisk.
Gravatar

#24 filmz-Bruce 15 år siden

Ja jeg kan så ikke lige få øje på overspillet. For mig er det et spørgsmål, om Plainviews karakter er mulig indenfor de rammer historien tager udgangspunkt i. Findes der mennesker, som drevet af helt og holdent egoistiske motiver, ubarmhjertigt og hensynsløst ikke skyr nogle midler for at nå deres mål og handler i overensstemmelse hermed?

Uden tvivl. Havde Bruno Ganz og Forest Whitaker overspillet, hvis deres respektive portrætteringer var fiktive personer? Uden tvivl, for så kunne folk ikke relatere deres præstationer til noget eksisterende og derved måtte det jo være overspil ... ikke sandt?

I min verden er "truth stranger than fiction", men det betyder ikke "fiction" behøver være mindre urealistisk. Intet sted i There Will Be Blood agerer Daniel Day Lewis på en måde, hvor jeg tænker "overspil" eller urealistisk. Tværtimod er hans portræt et fuldgyldigt eksempel på menneskeligt potentiale udi kynismen og den eneste grund til, at Daniel Day Lewis modsat Bruno Ganz "overspiller" er, at man ikke har et levende eller dødt forlæg i historien at relatere præstationen til. Og det behøves heller ikke, for der er set mærkeligere ting, end Plainview karakterer, som går omkring ude i verdenen.

Igår så jeg en mand i korte bukser og bare tæer gå på Gammel Kongevej, mens han diskuterede med sig selv og kiggede manisk på alle mennesker han passerede på sin vej. Derefter rodede han skraldespande igennem, mens han ævlede løs. Overspil, eller blot en mekanisme, som ikke lige fungerer indenfor de normale rammer, flertallet af befolkningen betragter som "normen"?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 Michael Andersen 15 år siden

#24 Ja det er inden for filmens rammer, så på den måde kan man sige at han ikke overspiler filmen. Men filmen i sig selv er jo vildt overspillet til tider, prøv f.eks. at tage musikken - den brager tit derudad, selv i scener hvor der ikke sker noget.

På flere måder minder filmen om Kubricks "Ondskabens Hotel". Nicholson er også til tider flere kilometer ude over overspilsgrænsen og det samme er musikken. Er det en dårlig ting? Nej det er groteske film, og nogle vildt fede af slagsen.

Jeg ved godt at "overspil" ses som et negativt ladet ord, men ligesom 'kedelig', 'dum' etc., så jeg mener at sådanne ord både har en god og dårlig side. Sådan så "2001" er en typisk kedelig film i min verden, men på den gode måde, fordi man får tid til at filosofere over filmen. "Commando" er en dum film, og derfor pokkers underholdende.

Det er i min bog en mere fair måde at beskrive kunst på. Hvis man bruger 'realisme' til at beskrive Day Lewis i "There Will Be Blood", vil man i stedet nok nærmere opleve at endnu flere folk "gør oprør" og bare synes: "Hold kæft hvor han da overspiller". Dertil vil jeg så hellere sige: Ja det har I helt ret i, men hvad synes I om præstationen? Var det godt eller dårligt overspil?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#26 filmz-Bruce 15 år siden

#25 Måske er det blot mig, som har en mere negativ opfattelse af "overspil" og nok hellere vil finde et andet ord (kan ikke lige komme på et) for at beskrive det, som jeg TROR du mener :)

Når jeg hører "overspil" nævnt, så ser jeg for mig en person, som bringer sin karakter til et niveau, så det ikke mere virker troværdigt og derved mister jeg det mest dyrebare ved at se en film, illusionen. Istedet for så at være entydigt engageret, så går jeg i forsvarsposition og lader mig måske påvirke til at se resten af filmen i et negativt lys. Mht. Plainview, så var jeg fortællingen igennem helt overbevist om, at dette var en mulig reel karakter, i sind og gerning.

Enig i at Greenwoods musik virkelig fremprovokerer en stemning, som på en gang er en situationsbeskrivelse og en stemningsbeskrivelse af Plainviews, her og nu, indre. På den måde er der ikke de store muligheder for misfortolkning af publikum. Her, føl dette! På samme måde, som i 2001, da menneskeaben kaster knoglen mod himlen og vi hører "Also Spracht Zarathustra". Se her, dette er faneme et stort øjeblik :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#27 Michael Andersen 15 år siden

#26 Vi kan mødes på halvvejen så. Det er godt nok to ord men: 'grotesk realisme' :) Den slags optræder jo også i Andersons tidligere [url=
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#28 filmz-Bruce 15 år siden

Jamen grotesk realisme er faktisk en udmærket term synes jeg. I'll buy that! :) Det beskriver for mig, at det er en sjældenhed, en ekstrem, men ikke desto mindre en mulighed, uanset om den skal regnes i promiller.

Som Jim Carey siger i "Dum dummere":

So you say there's a CHANCE? :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#29 Riqon 15 år siden

Tja, jeg kan nok ikke med god samvittighed give den mere end 4 stjerner. Jeg husker, at allerede den første trailer satte forventningerne op hos mig, men filmen i sig selv var (som Insider selv sagde) "tung, lang, udmattende og tager dagevis at fordøje". Nej, det er ikke alle gode film, der nødvendigvis skal smage godt (så "Requiem for a Dream" fornylig og synes, den var god), men hvis de skal være så bitre, så har de også bare at have noget på hjerte. Efter "There Will Be Blood" sidder jeg bare som et stort spørgsmålstegn og tænker, hvorfor en så kedsommelig skildring af en kapitalistisk sociopat i det 20. århundrede skulle være så skideinteressant for nogen som helst..
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#30 Kalle Ferm 15 år siden

Det er en af mine absolutte yndlingsfilm. Kan ikke erindre at jeg har været så påvirket af en film så længe efter at have set den. Det tog flere dage førend jeg rigtigt havde fået den bearbejdet.

#29. Jeg synes det er meget mere end en skildring af en kapitalistisk sociopat. Jeg synes det er en skildring af det (den?) onde selv.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: