For en vampyrfilm at være er “Twilight” forbavsende blodfattig. Men action og blodsudgydelser befinder sig heller ikke øverst på filmmagernes dagsorden – det gør i stedet romancen mellem historiens to elskværdige hovedpersoner, som portrætteres af to af tidens dygtigste unge skuespillere. Ligesom filmen er dvd’ens AV-præsentation ikke perfekt, men hæderlig. Og selvom der gerne måtte have været mere ekstramateriale på skiven, er dvd’en varmt anbefalet til fans af filmen og Stephenie Meyers bestseller.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lethal Injection 14 år siden

Lame.
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#2 filmz-gentlemanfinn 14 år siden

fandt imo filmen utrolig kedelig og rodet. plottet om vegetar vampyrer og sexual afholdenhed var nu heller ikke det mest ophidsende.

vil til en hver tid smide "Lad Den Rette Komme Ind" på dvd'en istedet.

Gravatar

#3 Michael Andersen 14 år siden

#2 Nej jeg tænder heller ikke på seksuel afholdenhed.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 moulder666 14 år siden

#3 Hvad ville den fetich hedde? "Cølibatisme?"

Den ville i hvert fald være omtrent lige så sær som den med ballondyr...
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#5 tiany 14 år siden

Er glad for, at jeg for en gang skyld ser en positiv anmeldelse om Twilight.
Jeg har tidligere udtalt, at jeg er fuldstændig enig i at filmen ikke er den største filmkunst, men det gør ikke nødvendigvis filmen dårlig.

Jeg under filmen flere gange tænkt at det ville jeg have kunne gjort bedre, hvis det var mig der havde lavet filmen. Nu har jeg læst bogen trække især på filmens svagheder i forhold til bogen.
Kristin Stewart er en rigtig god skuespiller, men hun er en elendig Bella eller også har Hardwick ikke formået at fortælle Bella på den rigtige måde i filmen. Bella i filmen er lidt for meget emo og ser konstant trist ud, mens Bella i bogen er en teenager ligesom alle andre. Ja godt nok er hun en outsider, men hun kommer ofte med sarkastiske bemærkninger og fremstår i det hele taget mere glad. Et eksempel er scenen i cafeteriet hvor Bella skal komme med sine teorier, i filmen virker dette som en alvorlig scene, mens det i bogen er en humoristisk udveksling mellem Bella og Edward.
Desuden virker opbygningen af kærlighedsforholdet i bogen væsentlig bedre, i filmen er det mere sådan "Hov nu er vi forelsket". Det samme gælder forholdet mellem Bella og hendes far, i filmen virker det som om at de egentlig ikke er vanvittig glade for situationen, mens man i bogen får fremstillet, et far/datter forhold der er meget mere realistisk uden at faren hænger på nakken af Bella.

Desuden synes jeg at der er en masse væsentlige scener fra bogen der mangler, især når man nu tænker på at 2eren er ved at blive filmatiseret. Twilight filmen lægger nemlig meget mere op til den 3. bog, end til den New Moon. Vi mangler hele fortællingen om Volturi og Carlisle's baggrund som bliver beskrevet i bogen. Men det kan selvfølgelig være at man har valgt at flytte dette til starten af New Moon filmen. Desuden bruges der alt for lidt tid på resten af Cullen familien i filmen, selvfølgelig er Bella og Edward hovedpersonerne, men det havde ikke skadet filmen at man havde set mere til resten af familien, især da de får stor betydning i de senere bøger. Især manglede jeg Bella og Alice's forhold, dette ser man intet til i Twilight filmen, hvilket er skuffende.

Når nu alt dette er sagt, så synes jeg alligevel at Twilight er en vellykket filmatisering. Jeg elsker bøgerne og filmen vil aldrig kunne leve op til dem, men den formår det meget godt et stykke af vejen. Robert Pattison spiller Edward på stor set som han er i bogen, hvor noget af det må kunne tilskrives at han har benyttet sig af "Midnight Sun"-uddraget(Twilight fra Edwards side, som Stephanie Meyer aldrig har færdiggjort). Enkelte af skuespillerne gør det ikke vanvittigt imponerende, men eftersom de fleste er debutanter er det egentlig okay. Man må kunne forvente et højere niveau i New Moon, med det cast de har fået til den.
Jeg ved jeg har sagt en del negativ om filmen, men jeg kan altså godt lide den, på den her kitschet måde. Filmens mangler, ændre ikke på at jeg kan sidde og fnise hele filmen igennem og ikke fordi den er pinlig eller sjov, men fordi den får mig til at føle mig som en forelsket teenager. 4/6
Valar morghulis
Gravatar

#6 database 14 år siden

Jeg synes, at Twillight var en udmærket filmatisering af en udmærket bog. Jeg glæder mig dog til at se, hvordan de laver 2'eren, da det klart er den bedste i serien, og også Stephenie Meyers mest personlige imo.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

God anmeldelse og er helt enig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 Ericmase 14 år siden

Har ikke set den, men skal da snart.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#9 colocho 14 år siden

Tror jeg holder mig til True Blood i stedet :-)
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#10 filmz-Twitter 14 år siden

En fantastisk film!
Ejer selv filmen, og skal eje alle de andre fra sagaen .
Jeg har alle bøgerne, jeg er simpelthen en giga twilight fan!
Men New Moon bliver helt sikket bedre en 1'ern!
New Moon er fantastisk god! Den bedste af dem alle fire !

Skriv ny kommentar: