Ved udelukkende at holde sig til de historiske facts, undgås mange af de moralske implikationer, et mere frit portræt af Adolf Hitler ville have medført. Det her er hvad der skete, om man så bryder sig om det eller ej. En fremgangsmåde som også har konsekvenser for fortællestilen, hvor man i stedet for at placere hovedpersonen i alle scener veksler mellem karaktererne. Traudl dukker kun op i situationer, som stemmer overens med hendes egne og de andre øjenvidners erindringer. Hun befandt sig ikke tæt på Hitler, mens han planlagde sine sidste militære strategier, og den del af historien fortælles derfor af en anden. Vi ser aldrig Hitler for sig selv. At Hirschbiegel bryder med en mere traditionel struktur, spiller ingen rolle for dramaet i filmen, der er lige så sydende intenst, som man forventer det af de anspændte forhold i bunkeren.
Selvom filmen i den trange realisme nærmer sig et kammerspil, optræder der ikke et eneste kedeligt øjeblik. Det skyldes først og fremmest de formidable skuespillere med Bruno Ganz som Hitler i spidsen. Hans lighed med Føreren er slående, ikke alene hvad angår udseendet men også stemmeføring, og den til tider velkendte, heftige gestikuleren. Til trods for at det kun kan være en lidet påskønnet hæder, er Ganz om nogen anden skabt til at spille djævlen selv, og havde det ikke været for hans medvirken, ville filmen formodentlig ikke have været helt så effektiv. I “Der Untergang” viser han os, at Hitler var et menneske ligesom alle andre og ikke noget uhyre. En både foruroligende og fascinerende erkendelse der, ligesom resten af filmen, er umulig at ryste af sig.
#111 elwood 19 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#112 davenport 19 år siden
#113 elwood 19 år siden
jeg sad under rullerteksterne og var hel tavs, sagde ikke en lyd snakkede ikke enggang med min ven som vi plejer, så stort indtryk gjorde den film på mig.
isæt en bestemt scene var godt sat op, tror det er hen modslutningen hvor hitler skal tage afsked, folkne står og venter på ham, men ser den ene af bunkerens døre og ind træder denne lille mand, som har ført det hele så vidt. selve opsætningen der synes jeg var godt lavet, men ja det var det hele sku.
Btw lige en ting hver gang Hitler træder ind har hans sin ene rystene hånd på ryggen er det fordi han ikke ville vise en svag side fra ham af, at han gemte den på ryggen, elelr er det bare noget dem der lavede filmen fandt på, skal ærlig talt indrømme jeg ikke studerede så meget Hitler i skolen.
Men om alt er, denne film her burde blive vist i skolerne når det engang er muligt i historie timerne. Nu går jeg fra Tysk perfektion til amerikansk tjuu bang som Mr bogart ville sige det, med andre ord tv 8-)
#114 filmz-Bruce 19 år siden
#115 Slettet Bruger [1626749531] 19 år siden
#116 Slettet Bruger [1626749531] 19 år siden
#117 elwood 19 år siden
jeg kan slet ikke falde ned igen oven på den her film, den overraskede mig så meget.
#118 davenport 19 år siden
#119 wiseguy 19 år siden
Det er en utrolig stærk og helt igennem fantastisk film, som jeg får meget svært ved at ryste af mig.
De fleste ting, der er at sige om dette mesterværk, er efterhånden allerede sagt tidligere i denne tråd.
Bruno Ganz er formidabel, og jeg mener også, at han mere end nogen burde inkasserer alt hvad der bimler og bamler af priser for bedste mandlige hovedrolle. Men jeg vil også gerne fremhæve hr. og fru Goebbles (Ulrich Matthes og Corinna Harfouch) Damn!! Hvor er de uhyggelige!!! Filmens stærkeste og mest uhyggelige scene var for mit vedkommende scenen som Bruce skriver om i spoilerboksen i indlæg #30. Jeg sad med tårer i øjnene og kæmpede som en besat, fordi jeg trods alt befandt mig et offentligt sted – nej hvor var det uhyggeligt!!!
Filmen er total gennemført og realismen er nærmest skræmmende – jeg var af gode grunde ikke til stede i 45, men jeg tror ikke, at man kommer meget tættere på en dette… Jeg var også vild med de surrealistiske kontraster – feks. scenen vor kvinderne lufter hunden foran bunkeren. Livet i bunkeren er en verden og livet over bunkerne er et helt andet Ordnung und kaos!!! Filmen er een lang række af små perler, og jeg GLÆDER mig til at se den igen og opdage endnu flere…
Da filmen sluttede og folk rejste sig op, oplevede jeg noget, jeg aldrig har prøvet før: Der var musestille!!! Folk sagde ikke en lyd, vi forlod alle salen i stilhed, og først ude i forhallen begyndte folk at snakke…
Det siger lidt om hvilket indtryk filmen har haft på publikum. Da jeg nåede ud på parkeringspladesen havde jeg en overordentlig lyst til at gå hjem og læse en masse bøger om emnet – en ting er sikkert og vidst, jeg skal have fat i Traudl’s bog, som er en af de to bøger bag manuskriptet. Jeg kunne skrive hele dagen om denne film, men jeg må hellere passe mit arbejde…
En filmisk milepæl 6/6
PS: Et lille WW2 fact: Adolf-banditten blev født i dag i Østrig for 116 år siden, og om 10 dage er det 60 år siden, at han tog sit eget liv – så lige nu for nøjagtig 60 år siden var Der Untergang i fuld gang…
#120 elwood 19 år siden