Filmen bærer absolut præg af at være en Stephen Sommers-film. Den lugter af “The Mummy”, som når tusindvis af små mini-vampyrer slippes løs i en scene, der minder kraftigt om pygmæ-mumie-scenen fra “The Mummy Returns”. I starten af filmen bliver Dracula slemt forbrændt, men heles igen i hvad der umiskendeligt ligner Mumiens regeneration.

Et andet punkt er Sommers hang til at bruge CGI i enhver henseende. Ligesom de to “Mummy”-film er alle monstre i denne film lavet med CGI, og det bliver til tider for meget… absolut intet er overladt til fantasien, hvilket bevirker at stort set ingen af monstrene er skræmmende. Istedet tyes der til de efterhånden så velkendte chock-effekter, der dog næppe vil skræmme hærdede biografgængere. Effekternes kvalitet svinger også meget, fra det direkte dårlige og platte til det ekstremt flotte og kreative, som bl.a. når varulvene skifter form. Dette sker på en måde man ikke har set før, hvor de nærmest flår deres egen hud af.

Skal man sætte et prædikat på “Van Helsing” må det blive “popcorns-underholdning”. Plottet er originalt men rodet og skuespillet når aldrig de store højder. Læg dertil overdreven brug af CGI, der svinger meget i kvalitet og du har en temmelig typisk action-adventure film, der ikke vil opnå samme status, som de klassikere den bygger på.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 dyg 19 år siden

Lige mine ord.. :|
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#32 Slettet Bruger [3709309544] 19 år siden

Jeg tror tvit giver et hint om, at der mindst er lige så meget indhold i filmen som i hans post...
Gravatar

#33 filmz-eminem_2005 19 år siden

Sig hva i vil jeg synes det var en fantastisk film.
Godt skuespil..
Gode cgi effekter.
Det kan sku da være røv ligegyldigt om han bruger cgi bare det er godt lavet...
Historien er sku da også interresant....
Det er min mening....
Gravatar

#34 filmz-javert 19 år siden

Det eneste uhyggelige ved Van Helsing er så absolut Kate Beckinsale. Det kan godt være at hun er køn. Til gengæld spiller hun dårligt. Gem filmen til tømmermandsvideo. Andet er den ikke værd.
Gravatar

#35 Slettet Bruger [3709309544] 19 år siden

#33 jep det kan være ligegyldigt om han bruger cgi bare det er godt lavet - problemet er bare, at den mængde "low-budget" cgi der bliver brugt i filmen, er elendig. Skuespillet var da til grin, det var så stift, at det var til at græde over... Jeg kan slet ikke pointere overfor jer hvor meget jeg HADER den film, det er nærmest umuligt. Hvorfor kunne man ikke give den 0/6 ?!
Gravatar

#36 evermind 19 år siden

"Van Helsing" var til min glædelig overraskelse - nu havde jeg også lidt frygtet det værste - ganske skæg, så længe den varede.

Der var tale om rendyrket popcorn-underholdning, og man må da lade filmen, at den holdt tempoet hele vejen igennem. Der var blæst godt op for lyd og billeder. CGI'en svingede i kvalitet, men generelt synes jeg, der var masser af øjeguf. Også mange gode kavalergangs-shots på vampyrbrudene. Nu gør den slags jo ikke en god film, men det er trods alt meget få ting, der bliver dårligere af, at man tilsætter bryster... ( - mænd værende én af dem!!) Flot og dynamisk filmet på den måde, popcorn-underholdning skal være det. Nogle gange næsten FOR dynamisk, men det skyldes mest af alt manuskriptet.

Endnu engang forsøger Sommers at klemme hele verden ned i samme film, men uvist af hvilken grund generede det mig ikke i samme grad som i "The Mummy Returns", måske fordi Sommers denne gang klogeligt afholdt sig fra irriterende, bedrevidende møgunger?! Og måske fordi denne film ikke er opfølgeren til en anden film, som den ender med at hænge enormt dårligt sammen med ( - jeg hader, når fortsættelser begynder at "digte baglæns", som i "The Mummy Returns", "Highlander 2" etc.).

Jeg kunne dog ikke helt lade være med at tænke, at instruktøren måske burde have lavet sine monsterfilm én ad gangen i stedet for at lave to om Mumien for derefter at koge resten af koblet ned i én og samme suppegryde. Godt nok spiller både Dracula, Frankenstein's monster og Varulven hver deres væsentlige rolle i manuskriptet, som dog lider lidt under det paradoks, at det på én gang trækker på publikums kendskab til figurerne og redefinerer dem. Opkoget ender med utroligt mange fokuspunkter, hvilket til tider er desorienterende, og prisen for at komme rundt om det hele er en historie, der aldrig rigtig dvæler ved eller går i dybden med nogle af sine figurer eller aspekter. Af samme grund tvinges filmen undertiden til at hoppe over, hvor gærdet er lavest, så man som publikum næsten må kigge den anden vej et øjeblik for at sluge den berømte kamel. Når dette er sagt, skal det dog for en god ordens skyld tilføjes, at her er tale om en genre, hvor manglen på hjerneaktivitet ikke så sjældent er klædelig. Og fantasien fejler i hvert fald ikke noget!

Alt i alt oplevede jeg filmen som et forfriskende, skud tomme kalorier. Uden at være ufejlbarlig, er "Van Helsing" ikke det værste frigear, man kan sætte forstanden i. Jeg tror næppe, det er en oplevelse, der vil vokse på mig, men jeg stoppede 60 kr. i maskinen, og den underholdt mig så længe pengene rakte. Og dét er præcis, hvad maskinen er lavet til...

PS: En sjov lille anekdote fra aftenens forestilling... en ældre herre udbryder kun et par minutter inde i filmen, under den sort/hvide åbningsscene, hvor Frankenstein skaber sit monster, at "den kan jeg sgu da se derhjemme" - hvorpå han resolut rejser sig og forsvinder ud af salen. Derved sidder vi nogle stykker tilbage, som aldrig får svar på, om han mon forvekslede den med en af de gamle Frankenstein-film, men jeg er nu ret sikker på, at det var den samme gubbe, der udvandrede fra "Ringenes Herre: Kongen vender tilbage", da der kun manglede 10 min. af filmen...!
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#37 evermind 19 år siden

(hvorfor skal jeg overgøre alting?!) :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#38 Michael Andersen 19 år siden

#36 "Den kan jeg sgu da se derhjemme."

He he, god humor :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#39 evermind 19 år siden

#38: Ja, han var en ret spøjs fætter, hehe.

Then again; der er jo nok en grund til, at Anders Lund Madsen engang kårede Ringsted til Danmarks svar på Twin Peaks. ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#40 filmz-The Omen 19 år siden

Den er flot, spændende, og så ser hun hammer godt ud. Og mere er der altså ikke at sige om denne film.
Don't waste my motherfucking time.

Skriv ny kommentar: