Med en stribe glimrende og naturtro præstationer, et lydspor der virkelig sparker røv, og en billedside, der uden slinger i valsen veksler imellem det intime og det sublime, opnår “Wolf Creek” alt, hvad dens bagmænd kunne have håbet på. Filmen er tydeligvis lavet af folk, der har respekteret og nydt deres arbejde (mange af dem debutanter eller det, der ligner). Filmen kostede næsten ingenting at lave, og man måtte bl.a. tilpasse sig de skiftende vejrforhold, fordi man hverken havde tid eller penge til at finde andre datoer. Men filmen virker hverken billig eller overfladisk – man kan skære igennem intensiteten med en motorsav. Samtidigt giver produktionens lave budget filmen et ekstra stænk af uafrystelig realisme. Man forlader biografen nærmest i choktilstand med en nagende følelse af hjælpeløshed. “Wolf Creek” er en fantastisk, dristig og uhyre effektiv gyser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 inflector 18 år siden

Så den igår på dvd og må sige at jeg fandt den ganske skræmmende og enig i anmeldelsen. Det hele ligner godt nok noget man har set før, men bare veludført. Den gav mig den rigtige følelse af desperation og magtesløshed, som karakterene i filmen også føler. Jeg havde det som om en stor hånd, havde et solidt greb om min mave under hele filmen, også må man jo sige at de har ramt plet.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#62 Captain Vallo 18 år siden

Var på Fisketorvet og se den i fredags, og jeg fandt den også meget effektiv og underholdende.
Én af mine venner, der var med derinde, ser ikke så mange gyserfilm grundet hans kærestes "allergi" over for genren. Han nødt den også i fulde drag. Hele filmens sidste halvdel sad han skiftevis og krøb i sæddet og spjættede uhæmmet. Bagefter sagde han, at det var mange år siden, han under en film har skullet sige til sig selv: "Det er bare en film. Det er bare en film."
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#63 DarkLight 18 år siden

Enig med #58.
Jeg var også ret skuffet.

Vil strække mig til 3 / 6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#64 filmz-pandora 18 år siden

#61 - Jeg så filmen i går, og er meget enig med din kommentar. Jeg tror mest af alt jeg så filmen som film-film, og ikke så meget som en gyser - selvom den var gysende nok, ingen tvivl om det! Men dens historie og hele billedsiden var så meget mere end bare gore and intestines, hvilket gjorde den meget mere interessant og spændende for mig end en gang splat. Jeg kunne virkelig godt lide, at den var ret befriet fra billige chokeffekter. Og personligt skræmmes jeg mere af godt skuespillet frygt end af nærbilleder af kunstige indvolde.

Jeg kunne også vældig godt lide, at der kun var ét tidspunkt, hvor jeg tænkte "Arrrh, come on, hvordan kunne han lige vide, at hun ville gå derind og så være der i forvejen, klar til ondskab"
der hvor Liz sætter sig ind i en af de mange biler i garagen og Mick sidder klar med kniven i netop dén bil
- normalt er det noget af det, der får mig til at bakke af i gysere, altså morderenes nærmest clairvoyante evner til at forudsige ofrenes handlinger. Det var der befriende lidt af
Micks lidt 'clairvoyante' evner som sporhund efter mange år i bushen vil jeg godt tage for gode varer, begrundet i historien - og også hans imponerende snigskytte-evner! - Én lidt kritisk ting var dog, at Liz tager sig tid til at kigge i videokameraer. IKKE sandsynligt - men dog en rigtig fin måde at give informationer om Micks tidligere mord på, plus hans viden om deres tur til krateret. Så det kan tilgives

At de tre hovedpersoner var så troværdige som happy go lucky backpackers - har man rejst lidt på egen hånd, især i de dele af verden, har man mødt dem 1000 gange - gjorde det hele endnu mere spændende. Det er så let, så let at distancere sig fra irriterende stereotype amerikanske unge, som vælter hylende og blødende rundt i deres high school-miljø - de lever ikke i min verden, hvorimod tre velmenende britisk-aussie rygsærejsende på afveje i høj grad var til at identificere sig med.

Min bror er i Australien lige nu, og jeg har allerede skrevet og advaret ham mod meteorkratere og rednecks :D
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#65 filmz-topmajor 18 år siden

Jeg må indrømme at jeg faktisk fandt den rimelig kedelig. Gyser vil jeg i hvert fald ikke kalde den. Normalt plejer jeg at sidde og klamre mig til en pude når jeg ser gysere, men her følte jeg mig på intet tidspunkt bange. Det hjælper selvfølgelig heller ikke når man har set skurken spille en hyggelig lille mand i McLeod's Daughters :D

Skriv ny kommentar: