“Zero Dark Thirty” er en blændende Hollywood-thriller blottet for alle de vanlige Hollywood-klicheer. Den rå, dokumentariske æstetik gør filmen næsten rystende realistisk, og derfor pirres ens nerver og sanser konstant, selvom vi udmærket godt ved, hvordan CIA’s jagt på Osama bin Laden ender. Anført af en sensationel, autoritativ Jessica Chastain leverer ensemblet en fantastisk kollektiv indsats, og som sædvanligt leverer instruktør Kathryn Bigelow varen, når actionsekvenserne skal iscenesættes. Filmens blændende billeder og Oscar-belønnede lydside imponerer enormt i HD. Ekstramaterialet besvarede også flere af mine spørgsmål omkring produktionen, og selvom man savner mere af slagsen, er dette en alt i alt glimrende udgivelse af en exceptionel thriller, som bør ejes af enhver fortaler for genren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 nwinther 10 år siden

En god film med et, tror jeg, meget realistisk greb om efterretningsarbejdet.

Mit største problem med filmen, er at den springer i tid, til datoer som sikkert giver mening for folk "in the know" - mere eller mindre skelsættende datoer, som f.eks. bombningen af Hotel Marriot i Pakistan. Jeg huskede godt bombningen - og afventede sådan set også at det sketet i filmen - men datoen sagde mig intet, og derfor virkede det en smule unødvendigt som ikke-amerikansk seer (jeg tror datoerne måske siger amerikanerne mere, end de gør mig. Lidt som 2. april, 9. april, 4/5. maj mv. siger danskerne en masse - men ikke ret mange andre).

Men god film, og Chastain er fremragende.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#2 The-new-meister 10 år siden

En af de bedste film jeg har set år. Helt igennem fantastik realistik og ja sidste akt var godt nok nerve pirrende.

6/6
Gravatar

#3 steadi07 10 år siden

Fremragende film, som jeg netop har set igen. Skuespillet er hele vejen igennem en sand fornøjelse.

Fra mange sider bliver netop filmens længde kritiseret, men hvis man vil lave en film om efterretningsarbejde uden, at man tager de tørre sider med, så snyder man også sig selv i sidste ende.

6/6 herfra også.
Gravatar

#4 Ericmase 10 år siden

Genså den for nyligt og er absolut enig i de 6 stjerner!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#5 elwood 10 år siden

Billede 1
HA'erne holder grillfest

Billede 3
Lejes: Lille et værelses, med fin altan, med sol hele dagen, ligger lige i centrum, den perfekte SU begynder lejlighed, skal ses!


Billede 4
Paparazzierne kigger forbi Paris Hilton


Billede 5
R.I.P
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: