Af: Sarah_ege | Udgivet: 2013-09-25

For nu andet år i træk blændes der op for genrefilmsfestivalen Blodig Weekend, og er der vitterligt en mere oplagt måde at byde det mørke efterår velkommen på end med en hel weekend spækket med uhyggelige horrorfilm? Biografsæder i både Århus og København står klar til at blive varmet op og krøbet langt ned i, når holdet bag festivalen slipper alt fra zombier og hævntørstige klovne til hajfyldte tornadoer(!) løs på biograflærrederne.

At Blodig Weekend i år kan kalde sig selv en tilbagevendende begivenhed er en opløftende nyhed, der vidner om et sundt og bredspektret filmmiljø i Danmark, der kan rumme og hylde nicherne inden for filmmediet – oven i købet med tilstrækkelig publikumsopbakning. Når festivalen åbner dørene i morgen, torsdag den 26. september, lægges der hårdt ud med en visning af det anmelderroste remake af gyserfilmens hellige gral, “The Evil Dead”, som på trods af fine anmeldelser aldrig fik almen biografpremiere i Danmark. Det er derfor med stor stolthed i stemmen, at festivalen kan sætte filmen på programmet. Visningen kommer til at foregå i CinemaxX i henholdsvis Århus og København på fredag kl. 19.



Der er noget for enhver gyserentusiast, og festivalen byder på langt mere end blot filmvisninger, når der sættes gang i debatter, collector’s market, Q&A’s og sågar koncerter. Prominente gæster vil være til stede for at kaste lidt stjerneglans over festivalen og introducere udvalgte film fra programmet. Blandt andet vil man kunne opleve den kløgtige engelske stand-up-komiker Ross Noble, der har indledt en filmkarriere med hovedrollen i den irske gyser “Stitches”, hvor han spiller en hævngerrig klovn tilbagevendt fra de døde. For at opleve Noble skal du stille op i Cinemateket i København på fredag kl. 19.30. Det er også muligt at komme til at møde Danmarks egen Thure Lindhardt og skuespillerinden Charlotte Flyvholm, der har sin første største rolle i en anden af festivalens film: “Dark Touch”.

Når genrefilmsfestivaler virkelig fungerer, er det ofte, fordi arrangørerne formår at balancere en ofte enorm mangfoldighed i en genre med en samlende rød tråd, der skænker festivalen et forenende udtryk. Der balanceres på en knivsæg, for det er nemt at tabe publikum med et enten for vidtspændende eller snævert udvalg. Når der rammes rigtigt, opstår der til gengæld en særlig filmmagi, hvor en genres fulde potentiale kan opleves på bedst mulig vis. Noget tyder på, at det er lykkedes arrangørerne bag Blodig Weekend at finde den gyldne mellemvej med et program, der rummer alt fra det avantgarde til det nærmest usmagelige – uden at tabe tråden.

Det er vist kun ganske få, der vil sætte spørgsmålstegn ved det usmagelige i filmen “Sharknado”, der fik øjeblikkelig kultstatus og røg ind i sin egen helt egen twitter-tornado, da den blev vist på tv-kanalen SyFy tidligere på året. Ikke helt overraskende, når det ubeskriveligt dårlige plot (titlen afslører en del) og de ubeskriveligt dårlige skuespillere tages i betragtning. Vi er ude i et cast med både Ian Ziering (bedre kendt som Steve fra “Beverly Hills 90210”) og Tara Reid, og nogle gange er film helt enkelt så dårlige, at det er for godt til at være sandt. Det ville derfor næsten være en skam at misse visningen på lørdag kl. 21.30 i Cinemateket.



Hvis man har hang til ungdomsnostalgi på film tilsat alvorlige, psykologiske undertoner krydret med brutal drengeleg, så kan det klart anbefales at tage til visningen af “I Declare War” på fredag kl. 14, hvor der bogstavelig talt bliver leget med virkeligheden i en film, der konstant bevæger sig på kanten af fantasi og virkelighed. Det er forfriskende og interessant med en film som denne, der medvirker til at skubbe programmets niveau en tand op, så der ikke går afhuggede lemmer og flyvende hajer i hele foretagendet. Filmene “We Are What We Are” og “The Battery” er bestemt også interessante bud, hvis man kan lide ideen om gys, der bogstaveligt og metaforisk graver dybere i mennesket. Det er film som disse, der viser genrens nuancerede og flerdimensionelle potentialer.

Der er stadig masser af klassisk gys, blod, horror og skræk på programmet, men dokumentaren “Adjust Your Tracking” stikker noget ud fra resten af repertoiret. Dokumentaren følger samlere af film, der dog udelukkende samler på VHS-bånd. Hvordan filmen har sneget sig ind blandt gys og horror handler måske mere om festivalens besøgende segment end noget andet. Efter filmen er der lagt op til diskussion, når VHS-samlerne Niels Markvardsen og Hans-Jørgen Reimer står klar til en passioneret paneldiskussion.

Der er ikke så meget andet tilbage end at ønske alle entusiaster og interesserede en rigtig blodig weekend, og så er det ellers bare at kaste sig ud i et spændende og alsidigt program. Vi krydser fingre for en succesfuld og velbesøgt festival, så der fortsat vil være plads til genrefilmen på dansk jord.


Husk at du kan se det komplette program til årets Blodig Weekend inde på festivalens hjemmeside.

Gravatar

#1 Lehrmann 10 år siden

Undgå Evil Dead-remaket. Har intet specielt forhold til originalen, men den her er noget ligegyldigt stads.

Så hellere Sharknado!
Gravatar

#2 pennypacker 10 år siden

1#
Jeg er nu uenig. Effektmæssigt var den nye Evil Dead noget af det bedste jeg har set længe. Handlingen derimod var for meget ligesom den gamle, bare med en kedelig slutning :)
Gravatar

#3 kisame 10 år siden

har kun set den gamle Evil Dead og det minder mig om jeg også snart skal havde købt remaket,når den falder i pris eller leje den eventuelt :)
Gravatar

#4 Mikkel Abel 10 år siden

Jeg vil meget gerne anbefale Evil Dead-remaken.
Den smider referencer til den originale her og der, men formår at forblive original og bringer noget nyt til bordet, som en remake skal. Sindsygt godt lavet og absolut en af de bedste gysere/splattere i nyere tid.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#5 Lord Beef Jerky 10 år siden

Jeg vil ikke anbefale den. Absolut ikke en af de bedre gysere i nyere tid, men derimod ret så middelmådig og alt for langtrukken. Men fine effekter.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#6 zombieman 10 år siden

Pisse ærgeligt for dem at den kopi de har fået af distributøren af Byzantium er så dårligt at de har været nødt til at aflyse.
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#7 Outbound Sith 10 år siden

Jeg havde høje forventninger til "I Declare War", og den viste sig da også at være en fantastisk børnefilm for de lidt større preteens! Medrivende, underholdende og med kernesunde budskaber om, hvordan man er en god taber, en god vinder eller bare en god ven - alt sammen uden at blive proppet ned i halsen på publikum. Og for de voksne er der både den nostalgiske følelse af at være 12 år gammel og spæne rundt i en skov med træ- eller plasticvåben, man selv skulle levere lyden til, og lidt eftertanke omkring, hvorfor det egentlig var så attraktivt at forestille sig, at man skød sine kammerater.

Jeg er glad for at have set den under Blodig Weekend, men den ville have passet perfekt ind i Buster-programmet.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#8 Fredag 10 år siden

Lord Beef Jerky (5) skrev:
Jeg vil ikke anbefale den. Absolut ikke en af de bedre gysere i nyere tid, men derimod ret så middelmådig og alt for langtrukken. Men fine effekter
Lige mine ord (eller det var så dine, men jeg er enig i dem:) Jeg gav den 5/10. Den er kompromisløs når det kommer til blod og splat måske, men udover en ofte enerverende lydkulisse der bare siger 'chok', som kunne historien og fortælling ikke alene gøre det, så fandt jeg den blev lidt irriterende i dens trækken på hvad jeg vil påstå, er de asiatiske gysere hvor underlige piger skal skræmme livet af dig. Jeg holder meget af originalen, som for færre penge er sjovere visuelt og selv om den måske intet mesterværk er, så virker den mig forsat som den mest innovative af de to film.

Skriv ny kommentar: