[h2]Sammenligning af billedkvaliteten mellem 2000- og 2006 dvd’erne[/h2]
Da alle James Bond dvd’erne blev udgivet i Special Editions fra 2000 til 2001, så det ud til at de ultimative udgaver af filmene endelig var kommet på dvd.
Seks år senere har Sony, efter at de overtog MGM, der ejede Bond-franchisen, valgt at give alle 007-filmene en luksusbehandling, ved at lade dem restaurere af Lowry Digitals troldmænd. Dette giver mulighed for at opleve, hvordan filmene formodentlig tog sig ud dengang, de første gang blev vist i biograferne.
I anledningen af Ultimate Edition udgivelserne, har Filmz foretaget en omfattende sammenligning af forskellen på billedet mellem de gamle dvd’er og de nye. Og som det fremgår, er de nye transfers, med en enkelt undtagelse, de gamle overlegne.
I artiklen er der for hver film en kort beskrivelse af forskellene mellem gammel og ny, og så kan man ellers ved selvsyn studere de forskelle, ved at klikke på filmenes respektive titler.
”Dr. No”:[/url]
James Bonds debut er efter turen hos Lowry blevet en nydelig film at se på. Væk er det kornede billede, og Bonds gadgets ses knivskarpt, mens Bond-baben Ursula Andress pludselig har fået mere kulør på kroppen. “Dr. No”‘s foryngelseskur har barberet 20-30 år af filmen.
”From Russia With Love”:[/url]
I “From Russia With Love” bliver vi i den restaurerede udgave præsenteret for et skarpere billede, uden spor af fejl. Der er fin dynamik i billederne, og den nye udgave er således en flottere udgivelse end vi tidligere har set filmen på dvd.
”Goldfinger”:[/url]
Aldrig før har “Goldfinger” skinnet så flot som her. Sammenlignet med den gamle dvd-udgave er den nye en åbenbaring og viser hvor skarp filmen oprindeligt var – og hvor meget den sidenhen var falmet. Der ses mere af billedet i den nye udgave, og alt sammen står det rigtig flot.
”Thunderball”:[/url]
Filmen er ikke nødvendigvis den mest spændende, men det er dens nyeste transfer derimod. Der er tale om en flot restaurering, hvor man i den nye udgave får mere af billedet med. Farverne virker mere levende, og det gamle transfer blegner ved sammenligning.
”You Only Live Twice”:[/url]
I den nye udgave af “You Only Live Twice” er farverne blevet mere klare, end i den tidligere Special Edition. Man kan se mere af billedet, og det er helt frit for det store lag støv oven på selve filmen, der prægede det gamle transfer.
”On Her Majesty’s Secret Service”:[/url]
George Lazenbys tur som Bond er blevet renset i forhold til den gamle Special Edition, og farverne står flot. Der er også visse scener, der er blevet ændret markant gennem ‘colour grading’ for at understøtte den oprindelige vision for scenerne.
”Diamonds Are Forever”:[/url]
Sean Connerys sidste rigtige eventyr som den britiske agent er ikke meget forskellig fra den gamle Special Edition. Der har angiveligt ikke været de store problemer med det gamle transfer, hvorfor der heller ikke har været meget at forbedre.
”Live and Let Die”:[/url]
Roger Moores debut som James Bond er i den nye Ultimate Edition både mere farverig og detaljeret end den gamle Special Edition af filmen. Der er i mange scener tydelig forskel på det gamle og det nye transfer, og Lowry kan være tilfreds med resultatet af denne restaurering.
”The Man with the Golden Gun”:[/url]
Christopher Lee er i den nye udgave af “The Man with the Golden Gun” blevet mindre støvet, og man kan i visse scener af filmen se billedet stå mere tydeligt, og med bedre dynamik i farveskalaen. Den gyldne pistol ser i den nye udgave rent faktisk også gylden ud.
”The Spy Who Loved Me”:[/url]
“The Spy Who Loved Me” er et rigtig godt eksempel på, hvor meget restaureringen har betydet for de nye Bond film. Det nye transfer er alle steder mere klart i farverne, fri for artifacts, og ser meget flottere ud end forgængeren.
”Moonraker”:[/url]
Når James Bond i “Moonraker” tager en sviptur til rummet og deltager i en stjernekrig, ser rumkampene i denne omgang mere farverige ud, end de hidtil har gjort. Farverne og filmens beskæring er mere hensigtsmæssigt udført i den nye udgave, der er at foretrække.
”For Your Eyes Only”:[/url]
“For Your Eyes Only” er endnu en film, der har haft godt af at blive restaureret. Det nye transfer er især i de mørke scener blevet mere tydeligt, mens der dog også er visse scener, som er blevet lavet om til nattescener gennem farvemanipulation – ændringer der er lidt kontroversielle.
”Octopussy”:[/url]
Som med de tidligere transfers, er også “Octopussy” blevet et flottere bekendtskab, hvor baggrundsdetaljer nu står mere klart i billedet, og samtidig ser farverne nu mere troværdige ud mens Roger Moore render rundt og klovner på skærmen.
”A View to a Kill”:[/url]
Der er skruet op for farverne i den nye version af “A View to a Kill”, i nogle få scener så meget, at farverne kammer over. Der vises samtidig en mindre del af billedet i den nye udgave end på den gamle. Billedet er dog stadig klart flottere end det gamle, og er derfor at foretrække.
”The Living Daylights”:[/url]
Timothy Daltons debut som 007 sker i en udgave, hvor der vises mere af billedet end på den tidligere dvd. Desværre er der på den nye version lidt problemer med røde farver, som til tider kammer over i pink, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Derudover er det nye transfer en anelse skarpere.
”Licence to Kill”:[/url]
Beskæringen i den nye udgave viser denne gang mindre af billedet end den gamle, hvilket skuffer lidt. Til gengæld er billedet flottere, med bedre farvedynamik, større kontrast og generelt et mere skarpt resultat, der især kommer til udtryk i filmens mørkere scener.
”GoldenEye”:[/url]
“GoldenEye” er desværre rent billedmæssigt den store skuffelse blandt de nye udgaver. Der er beskåret mere af billedet end tidligere, og farverne virker knapt så levende, som den tidligere Special Edition. Til den nyes fordel er næsten kun, at den ikke er censureret som tidligere…
”Tomorrow Never Dies”:[/url]
Overraskende nok er billedet i de nyere James Bond film også blevet taget under kærlig behandling, og selvom der ikke er fjernet en masse artifacts fra billedet i forhold til den gamle udgave, har farverne fået et ekstra pift, mens transferet overordnet virker en smule skarpere.
”The World Is Not Enough”:[/url]
Der er ikke meget forskel mellem den tidligere Special Edition og den nye Ultimate Edition, når det kommer til så ny en film som “The World Is Not Enough”. I visse scener kan man se at farverne er blevet lidt lysere, hvor især eksplosioner har fået lidt ekstra kulør.
”Die Another Day”:[/url]
Seriens seneste kapitel i Bond-serien har ikke ændret sig synderligt siden filmen første gang så dagens lys på dvd. Transferet er stort set identisk med den gamle Special Edition, og det kunne måske også have undret, om en så ny film skulle få noget ud af en restaurering.
#1 BossDanmark 18 år siden
Ulrich Thomsen som Peter i 'Blinkende Lygter'
#2 filmz-rys 18 år siden
Menget flot arbejde ellers. Det må have taget nogle timer.
#3 filmz-CAADK 18 år siden
Bruce: Batman has no limits