[h2]Graeme Revell, Below (2002) Varese Sarabande VSD-302 066 416 2[/h2]
Filmen “Below” handler i korte træk om en ubåd der under 2. verdenskrig ramler en i en lang række store problemer. Ubåden jages konstant af tyskerne, og under en redningsaktion bjærges en kvinde ombord, hvilket sømændene ikke er helt tilfredse med, da de er overbevidste om at det betyder uheld. Mandskabet er presset, og situationen bliver ikke bedre, da der begynder at ske mystiske ting ombord på USS Tiger Shark, ting der ikke har nogen naturlig forklaring…
Der er lagt op til hvad der kunne have blevet en rigtig stor blockbuster, en spændende historie, en god instruktør, David Twohy (“Pitch Black”, “Riddick”) og en manuskriptforfatter, Darren Aronofsky (“Pi”, “Requiem for a Dream”), der forstår at skabe en stemning. Men et eller andet gik galt, filmen er nærmest blevet droppet at Dimension Films. Lidt en skam da det virker som om, at der er blevet lagt en del arbejde i filmen, og lydsiden fejler bestemt heller ikke noget.
Det må derfor være frustrerende for et label som Varèse at skulle udgive en cd som denne, da opmærksomheden omkring filmen bestemt ikke har været stor. Da Twohy først gik i gang med filmen, havde han besluttet sig for at den ikke skulle have underlægningsmusik, men i stedet naturlige lyde og lydeffekter, der skulle underbygge den mystiske stemning i filmen og være med til at højne realismen. Men han kom på andre tanker og henvendte sig til Graeme Revell, som han tidligere havde arbejdet sammen med under indspilningen til “Pitch Black”.
Graeme Revell har produceret et ganske udmærket score, der understøtter nogle af Twohys første indskydelser, og har ofte i musikken benytter sig af lydeffekter frem for gængse instrumenter. Især i nummeret “Strange Forces”, der indledes med en ret creepy lyd, kan man fornemme effekten af det.
Revell, der for det meste har beskæftiget sig med actionmusik, har også tilført den lette gyserfilm elementer derfra, og scoret er derfor noget mere dynamisk end jeg lige havde forestillet mig til en film i den genre. Men strygerdelen hiver stemningen betydeligt op, og uhyggen lurer lige under overfladen. Der er i enkelte af numrene lånt lidt fra Zimmer og hans Media Ventures slæng, og det høres især halvvejs i “Stations Ready”, hvor musikken pludselig minder meget om den fra filmen “The Rock”.
Jeg var en smule overrasket over albummet, og havde ikke forventet mig det helt store, men jo flere gange man lytter til det, jo mere synes man om det. “Below” er godt nok ikke noget unikt album, det fører heller ikke en masse nyt med sig, men alligevel virker musikken. Personligt synes jeg meget godt om “Strange Forces”, men som jeg dog finder lige lidt for kort, og “Safe Harbor”. Cd’en havner på 3, selvom at jeg var en anelse i tvivl om den skulle have 4. Men som nævnt før, så er der ikke meget nyt under solen.
[rating=3]Score[/rating]
[h2]Track liste[/h2]
[li]1. Main Title (3:20)
[li]2. Stations Ready (2:28)
[li]3. Searching For Answers (2:50)
[li]4. Prepare To Dive! (1:13)
[li]5. The Haunted Hull (2:50)
[li]6. Sealed Off Compartments (1:02)
[li]7. Charred Remains (3:17)
[li]8. Strange Forces (0:57)
[li]9. Searching For Truth (1:01)
[li]10. Odell Solves The Mystery (2:25)