[h2]John Frizzell, Ghost Ship (2002) Varèse Sarabande VSD-302 066 419 2[/h2]
Bag soundtracket til gyserfilmen “Ghost Ship” står en forholdsvis ukendt mand – John Frizzell: En komponist der ikke har gjort sig specielt bemærket, selvom flere af hans scores er ret gode, deriblandt “Dantes Peak” og “Thir13en Ghosts”, sidstnævnte er i øvrigt også instrueret af Steve Beck, som også har siddet i instruktørstolen på “Ghost Ship”. Jeg har aldrig selv rigtigt bidt mærke i ham, ikke før at han begyndte at komponere musik til gyserfilm – her tænker jeg på “I Still Know What You Did Last Summer” og “Thir13en Ghosts”.
Soundtracket til Ghost Ship er lidt specielt, til tider er det rigtigt godt, og til tider ikke særlig godt. Men en ting er sikkert – det er alt for langt. 74 minutter er for meget – for mange og for korte numre. Musikken bliver hurtig ensformig og kedelig, og det bliver svært at skelne de forskellige numre fra hinanden.
Musikken virker derudover også ofte alt for uens, dermed ikke ment at det hele absolut skal lyde ens, men Frizzells score mixer for mange genrer. Det virker til tider ret forstyrrende, og det går lidt ud over stemningen. Nogle gange er det typisk klassisk, andre gange lyder det som et action-score, og ind imellem kommer der etniske toner frem – og midt i det hele vender gyserstilen pludselig tilbage.
Det er et ret klassisk gyserscore, ikke klassisk som i Mozart, men klassisk i den forstand at det er noget man har hørt før – et typisk gyserscore, hvor stemningen bliver bygget langsomt op at violiner og klaver for at eksplodere i et inferno af perkussion. Det er desværre bare set/hørt så mange gange før – en anelse uinspirerende.
Frizzell skulle måske i stedet have tænkt i lidt andre baner, og have brugt mere af de etniske toner, som han gør brug af i numrene “Santos Dies”, “Go to Hell”, “Greer’s Body” og det meget flotte nummer “Murphy’s Body” – eller kørt lidt videre med stilen fra “The Ballroom Reverts” – hvor musikken bliver spillet baglæns alle 98 sekunder, en spændende og creepy lyd, der godt kunne have tålt et par minutter mere i filmen.
Hvis man skal fremhæve stykker fra scoret skal det være “The Ballroom Reverts”, jazz nummeret “Francesca’s Theme”, “Murphy’s Body”, “I Guess it’s Over” og finalen “The Souls Ascend”.
Frizzells score må se sig til tåls med et 3-tal. Det skyldes dog primært rodet, længden og de til tider for korte numre. Det er lidt ærgerligt, for det indeholder mange gode idéer og mange flotte numre.
[rating=3]Score[/rating]
[h2]Track liste[/h2]
[li]1. The Discovery (1:53)
[li]2. Falling Apart (1:55)
[li]3. The Arctic Warrior (1:37)
[li]4. The Deal (3:16)
[li]5. The Antonia Graza (3:18)
[li]6. Welcome Aboard (1:53)
[li]7. How’s It Going Up There? (:56)
[li]8. Falling Through (:55)
[li]9. Touring The Ship (2:14)
[li]10. The Marie Celeste (1:36)
[li]11. I Saw A Little Girl (1:45)
[li]12. No Unexpected Guests (2:12)
[li]13. Bullet Holes (1:08)
[li]14. Cabina di Capitano (:57)
[li]15. Katie Appears (1:47)
[li]16. Meeting the Captain (2:44)
[li]17. The Bodies (1:23)
[li]18. Francesca Appears (1:29)
[li]19. The Freezer (1:10)
[li]20. Finding Gold (1:30)
[li]21. Work To Do (1:53)
[li]22. Santos Dies (1:23)
[li]23. My Little Box (4:09)
[li]24. Go To Hell (1:55)
[li]25. Bon Appetite (1:58)
[li]26. Katie’s Dolls (1:22)
[li]27. The Ballroom Reverts (1:37)
[li]28. Francesca’s Theme (1:00)
[li]29. Epps Meets Katie (1:44)
[li]30. Survivor (1:12)
[li]31. Katie Disappears (1:14)
[li]32. The Fight (2:33)
[li]33. Repairs (1:29)
[li]34. Underwater (1:59)
[li]35. Greer’s Body (:59)
[li]36. Murphy’s Body (1:19)
[li]37. I Guess It’s Over (5:33)
[li]38. The Graza Explodes (:39)
[li]39. The Souls Ascend (3:24)
[li] Total Spilletid 73:36