Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-05-10


1. maj kunne man bl.a. her på filmz.dk læse at Nicolas Winding Refns nye film “Fear X” kun havde solgt 5000 biografbilletter siden premieren (4. april) – som må siges at være skuffende. Skuffende fordi Refn er en af Danmarks store talentet som slog igennem med den barske “Pusher”. “Fear X” er Refns første engelsksprogede film med John Turturro i hovedrollen. Den psykologiske thriller kommer ikke med flot indpakket løsning, og som følge deraf er den også udfordrende – forskelligt fra de fleste andre film som dominerer markedet.

“Fear X” er den type film som ligger imellem de store højtprofileret blockbusters og de små uafhængige film til nichepublikummet. Også film som “Insomnia”, “The Royal Tenenbaums” og “Donnie Darko” har enten store eller lovende kommende navne foran og bag ved kameraet, men hvorfor har disse film det så svært ved at trække folk i biografen?

Er danskerne mere konservative i deres filmvalg end de selv ønsker at indrømme eller skyldes det at distributørerne og biografindehaverne kun er interesseret i at sætte film på programmet som sikrer den rette profit? Da biograferne er inde i en fantastisk periode kunne man godt forvente at de var mere villige til at tage chancer med de mindre film, men hovedparten af udvalget består stort set kun af de store “sikre” Hollywoodproduktioner.
Film er en handelsvare ligesom bananer og brændevin. Og filmdistribution er blevet en mere og mere risikabel affære i takt med stigende udgifter til markedsføring – som skyldes at film generelt er i stadig større konkurrence med alle mulige andre tilbud, og derfor gælder det om at larme mest muligt, så folk får øje på filmene. Filmene lever efterhånden i så kort tid og er i så stor indbyrdes konkurrence, at indtjeningsperioden på de fleste film kun er 6-8 uger. Lidt længere på danske film, og de små succesfulde kunstneriske film har normalt et langt liv.
F.eks. var der ikke plads til James Bond jubilæumsfilmen “Die Another Day” sidst i 2002 (samtidig med resten af verden) fordi de danske biografer simpelthen ikke havde ordentlig plads til den. Dvs. teknisk kunne den godt have haft premiere, men da “Harry Potter Og Hemmelighedernes Kammer” og “Ringens Herre: De To Tårne” kørte på dette tidspunkt, valgte Fox i Danmark at udskyde filmen til 24/1 2003. Ellers ville alle tre film ende med at tabe penge på det. Hvis der ikke engang var plads til “Die Another Day”, må de mindre iøjefaldende film så sandelig være i knibe.

At markedsføre en film ved hjælp af events (tv- og busreklamer osv.) er både en kostbar og effektiv måde at lokke folk til, og så er det også fristende at sende ekstra kopier på markedet. (En enkelt filmkopi koster cirka 15.000 kr.). Men hvis den ene event afløser den anden støvsuger man samtidig markedet i en kort periode. Der er simpelthen ikke plads til at filmene får lov til at spille det de kan ind.

Kigger man på programmet hos mange af Københavner biograferne er det stort set de samme film de viser, men de mange filmkopier er et gode for provinsbiograferne, ikke mindst de mindre, som tidligere måtte vente i månedsvis på nye film. Plus at den store landsdækkende markedsføring betyder at de ikke behøver gå ud og gøre opmærksom på filmene i den lokale presse.

De største og bedst sælgende film tager en større og større del af markedet. Med omkring 180 premierefilm om året, og hvis hver dansker ser i gennemsnit 5-6 biograffilm om året, er der mange film som bliver valgt fra – plus det at billetprisen også nærmer sig en lille 100-seddel i storbyerne. “X-Men 2” frem for “Fear X” eller banderne i New York frem for danserne i Chicago. Der må vælges fra, og det går som regel ud over den mindre reklameret film.

Hvad med publikum selv? Er vi ikke tilbøjelige til at være mere negativt stillet over for en DVD-udgivelse hvis den ikke er propfyldt med ekstra materiale? Og biografen er en skod biograf, hvis der ikke engang er krusholder til vores cola som skal være Coca Cola.

De store multibiografer har anerkendt at publikum ikke længere vil lide for kunsten – man vil have en oplevelse når man går i biffen. Men på trods af løbende events og overhængte filmplakater er det småt med de store biografers filmpassion. Ligesom udvalget af film minder biograferne også mere og mere om hinanden. De udstråler en vis ensartethed som drukner det unikke. Man bliver i tvivl om filmen overhovedet er det vigtigste længere?

Og hvad med pressens dobbeltmoral – man vil gerne hylde de underfundige og udfordrende film, men samtidigt giver man det meste af pladsen (til anmeldelser) til de store Hollywoodfilm. (ressourcemangel eller leflen for læserne?) På den anden side, hvis filmen kun går i to-tre af landets biografer, hvor mange har så nytte af at læse anmeldelsen?

Engang sagde man at en god film nok skulle klare sig. Det gør den selvfølgelig ikke i et overfyldt marked. Men i bund og grund er biograferne til for biografgængerne som derfor også har muligheden for være med til at bestemme hvilke film der skal vises.

Hvis man tager de livserfarende og kyniske briller af, og bombarderer biograferne med filmønsker, skulle der være en chance for at det lykkes før eller siden. Trods alt viser biograferne jo kun de film som publikum har lyst til at betale for at se, om det så er reklamernes effekt eller folks egen vilje. Undertegnede har selv irriteret den lokale biograf med forespørgsler om “Chicago” og “Bowling For Columbine”. De er nu begge på vej. (At det kan skyldes de begge er Oscar-vinderne snakker vi ikke så højt om, da det vil ødelægge min afsluttende pointe).

Klik på [url=reviews-view.php?id=270]her[/url] for at læse anmeldelsen af “Fear X”.


Torsdag 15/5

[li][url=movie-view.php?id=633]”Ararat”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=495]”Confessions Of A Dangerous Mind”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=553]”How To Lose A Guy In 10 Days”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=522]”The Recruit”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=618]”Secretary”[/url]


Mandag 12/5

[li][url=movie-view.php?id=568]”Ash Wednesday”[/url]

Onsdag 14/5

[li][url=movie-view.php?id=120]”The Guru”[/url]


10/5

[li]TV.3 21.00 ”Sneakers” (1992)

[li]TV.3 23.30 ”Djævel I Blåt” – “Devil In A Blue Dress” (1995)

[li]Zulu 00.20 ”Thursday” (1998)

[li]TV.2 01.05 ”Angel Baby” (1995)

[li]TV.3 02.15 ”Det Første Store Togrøveri” – “The First Great Train Robbery” (1978)

Søndag 11/5
”American Psycho”
Med Christian Bale og Willem Dafoe.

Patrick Bateman er ung, smuk, intelligent og rig og ligesom resten af 1980’ernes yuppier besat af mærkevarer. Om dagen arbejder han i Wall Street, men om natten bliver den velhavende ungkarl forvandlet til en psykopatisk massemorder. Eller måske er det bare fantasi… Uegnet for børn.

Patrick Bateman: ”I like to dissect women. Did you know I’m utterly insane?”
[li]DR.2 20.40 ”American Psycho” (2000)

[li]TVD1 23.45 [url=]”Hot Spot” (1990)[/url]

[li]TV.3 03.15 [url=]”Vikingerne” – “The Vikngs” (1958)[/url]

Mandag 12/5

[li]TV.3 20.00 ”Halløj I Klostret” – “Sister Act” (1992)

[li]TVD1 21.00 ”Tin Cup” (1996)

Tirsdag 13/5

[li]Zulu 12.30 ”Den Fremmede” – “The Stanger” (1946)
”The Blues Brothers”
Med John Belushi og Dan Aykroyd

Da de to musikere og bluesfanatikere Jake og Elwood opdager, at deres gamle kirke er i vanskeligheder, beslutter de at gøre alt for at rejse de nødvendige penge, så kirken undgår at måtte lukke.

Jake Blues: ”No, I didn’t. Honest. I ran out of gas! I had a flat tire! I didn’t have enough money for cab fare! My tux didn’t come back from the cleaners! An old friend came in from out of town! Someone stole my car! There was an earthquake! A terrible flood! Locusts! IT WASN’T MY FAULT, I SWEAR TO GOD!”
[li]TVD1 21.00 ”The Blues Brothers” (1980)

Onsdag 14/5

[li]Zulu 12.25 ”Vi Behøver Hinanden” – “Meet John Doe” (1941)

[li]TV3+ 22.45 ”Dangerous Minds” (1995)

Torsdag 15/5

[li]DR.2 19.55 ”Den Gode, Den Onde Og Den Grusomme” – “Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo” (1966)

[li]TV3+ 21.00 ”En Fjende Iblandt Os” – “The Devil`s Own” (1997)

[li]DR.1 21.35 ”Breaking The Waves” (1996)

[li]TV.3 22.20 ”Muriels Bryllup” – “Muriel’s Wedding” (1994)

[li]Zulu 20.50 ”The Wedding Singer” (1998)

Fredag 16/5

[li]TV.2 12.30 ”Hjælp! Jeg Er En Fisk” (2000)

[li]DR.1 21.15 ”The Birdcage” (1996)

[li]TV.2 21.55 ”Kærlighed Ved Første Hik” (1999)

[li]DR.1 23.10 ”Europa” (1991)

[li]DR.2 23.20 ”Duel I Diablopasset” – “Duel At Diablo” (1966)

[li]TV.3 02.20 ”Carrie” (1976)

Lørdag 17/5

[li]TV.3 14.05 ”Lunefulde Måne” – “Moonstruck” (1987)

[li]TV.3 21.20 ”La Bamba” (1987)

[li]TV.2 21.50 ”Switchback” (1997)

[li]DR.1 23.05 ”Forbrydelsens Element” (1984)

[li]TV.2 01.25 ”Career Girls” (1997)

[li]TV.2 02.55 ”Beautiful Girls” (1997)

[url=articles.php?letter=U]Læs tidligere Ugens filmz[/url]

Gravatar

#1 filmz-EBG 21 år siden

Aner jeg en lidt fjensk indstilling til det multinationale aspekt af filmindustrien? Så vil jeg ha lov at tilslutte mig med en løftet pegefinger mod hele det rådne produkt placement element, der lystigt sniger sig ind i alle større produktioner mere og mere smagsløst. Man sidder og føler sig helt utilpas i biograferne når man betaler for at se en 2 timer lang reklamefilm. Hils de små film velkomne!
Hurra for biografklub Danmark og andre skønne initiativer!
________________
Vaya con huevos!

Skriv ny kommentar: