Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-08-17


Fra computerspil til film…

Filmatiseringer af computerspil har ikke meget mere end ti år på bagen, og derfor kommer det måske heller ikke som den store overraskelse, at de indtil videre ikke har været særlig vellykkede.

Man kan spørge sig selv om hvorfor gå i gang med at filmatisere et computerspil? Hvorfor skal man betale for at se på et filmatiseret spil, når det er alt andet end morsomt at glo på et computerspil som en anden person spiller? “Kommer I ikke over for at se mig spille ‘Tekken Tag Tournament’?”… Nej vel? For er der noget mere irriterende end at sidde og se på én som ikke kan finde ud at spille spillet på den rigtige måde – din måde?

Handlingen i arcadespillene er for det meste ikke særligt kompliceret. Det skal de heller ikke være, fordi de i bund og grund er en lovlig undskyldning for at smadre ting og personer. Man bliver angrebet af den ene modstander efter den anden, som skal ryddes af vejen. Og når man dør får man – blot ved et tryk på en knap – endnu en chance for at udrydde fjenderne. Når dette “plot” overføres til film er den eneste reaktion, for det meste, en konstant hovedrysten.
Man kan dele de filmatiserede computerspil op i tre grupper: “Street Fighter” og “Mortal Kombat”-serien der hører til gruppen, hvor plottet agerer (og er ligeså tyndt) som mellemlægspapir mellem slåskampene. “Final Fantasy: The Spirits Within”, “Resident Evil” og “Super Mario Bros.” tilhører gruppen som ikke er synderligt tro mod forlægget. “Tomb Raider” er typen som efterstræber at ligne spillet mest muligt. Angelina Jolie er så godt som en perfekt menneskelig udgave af den pixelskabte Lara Croft – både af udseende og handlemåde. Filmens stemning og flere af scenerierne minder om det første spils
baner. Men så dukker spørgsmålet op igen: Hvorfor skal man betale for at se på et filmatiseret spil, når det nu er alt andet end morsomt at glo på et computerspil som en anden person (instruktøren i dette tilfælde) spiller?

…og vice versa.

Når vi før eller siden støder på livagtige, spilbare film, kan det for alvor blive rigtigt interessant. Det er så småt allerede ved at ske…

Da filmindustrien begyndte at søge inspiration i de populære arcadespil, var interessen for at uddele spillicenser til filmselskaberne temmelig begrænset. Tidlige forsøg på at lancere film som spiltitler endte som middelmådige resultater. Titlerne var ofte meget mere interessante end spillene, der for det meste ikke havde meget med filmene at gøre.

”For bare nogle år siden måtte spiludviklerne bønfalde filmstudierne hvis de var interesserede i at lancere spil bygget over film”, udtaler Bruce McMillan fra Electronic Arts til filmmagasinet Premiere. Men den teknologiske udvikling og spilbranchens slagkraft har igen vækket filmproducenternes interesse. ”I dag er situationen ændret. Flere af filmstudierne kontakter allerede spiludviklerne inden de begynder at indspille filmen,” slutter McMillan (Electronic Arts ligger i dag inde med rettighederne til Harry Potter, James Bond og Ringenes Herre)
Den teknologiske udvikling har øget mulighederne for at spillene bedre kan matche filmoplevelsen, men det kræver også at udviklerne i højere grad får adgang til filmen. Bl.a. havde firmaet Activison fuld tilgang til alle aspekter vedrørende indspilningen af “Spider-Man” – og de gjorde også brug af Tobey Maguires og William Dafoes talenter til spillet. Med Wachowski-brøderne i spidsen forsøgte “Enter The Matrix” ligeledes helt i stil med Matrix-universet at blande det virkelige med det uvirkelige. Men trods filmbranchens fornyede deltagelse får spilfirmaerne dog ikke kastet rettighederne i nakken – det forlyder at nogle af firmaerne har måtte punge op med $60-70 mio. for at sikre sig de mest populære licenser.
I spiludgaven af “Ringenes Herre: De To Tårne” blandende EA med stor succes billeder fra filmen sammen med selve spillet. At man valgte at udgive spillet før at filmen havde premiere var selvfølgelig ikke nogen dum ide, idet spillet dermed repræsenterede en oplagt mulighed for at se hidtil usete scener fra “De To Tårne”. At udgive et spil samtidig med eller omkring filmens udgivelsesdato regnes for særdeles vigtigt hvis man er ude efter finansiel succes. Men vrangsiden af denne formel har også resulteret i, at mange filmspil virker forhastede og uinteressante.

Spillernes interesse for at sætte sig i filmfigurens sted har også resulteret i, at flere af filmselskaberne har åbnet op for bagkataloget. Specielt Disney har ikke være sen til at udnytte denne mulighed. I samme hast som de producerer efterfølgere til det meste af deres bagkatalog på filmsiden, har mange af deres klassiske figurer også fået en tur som computerspil. Andre firmaer har ligeledes hevet “Rocky”, “The Terminator” og “The Thing” frem og givet dem en spilbar udgivelse.

Selvom kvaliteten af filmatiserede computerspil varierer fra bras til nogenlunde, så har bl.a. “Resident Evil” og “Tomb Raider” været succesfulde nok til, at vi også i den kommende tid vil støde på sequels og andre computerspil, der vil forsøge sig på det store lærred.

På papiret er der mange computerspil, som vil kunne blive til glimrende film – “Metal Gear Solid”, “Silent Hill” og “Grand Theft Auto” (som en meget sort komedie) – men hvis det skal lykkes, har filmene bestemt ikke brug for flere middelmådige instruktører, der lægger vægt på action frem for en overbevisende handling.

“Lara Croft Tomb Raider: The Cradle Of Life” har premiere 22. august.



Fredag 22/8

[li]”Drengene Fra Skt. Judes” – “Song For A Raggy Boy”

[li]”Himmelfald”

[li]”Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life”

[li]”Sweet Sixteen”


Tirsdag 19/8

[li]”Ghost Ship”

[li]”Solaris”

Onsdag 20/8

[li]”At Kende Sandheden”


Søndag 17/8
”Manhunter”
Med William L. Petersen og Tom Noonan.

Da Will Graham bliver sat ind i jagten på en seriemorder, søger han hjælp hos sin tidligere modstander Hannbal Lecktor.

Agent Jack Crawford: ”You feel sorry for him.” Will Graham: ”As a child, my heart bleeds for him. Someone took a little boy and turned him into a monster. But as an adult… he’s irredeemable. He butchers whole families to fulfill some sick fantasy. As an adult, I think someone should blow the sick fuck out of his socks.”

[li]Zulu 20.00 ”Manhunter” (1986)

[li]TV.2 20.55 ”Wag The Dog – Når Halen Logrer Med Hunden” (1997)

Mandag 18/8

[li]TV.3 20.00 ”Golfbanens Skræk” – “Happy Gilmore” (1996)

[li]TVD1 21.00 ”Døden Ombord” (1988)

[li]TV.3 21.45 ”Mallrats” (1995)

Tirsdag 19/8
”Affliction”
Med Nick Nolte og James Coburn.

Wade Whitehouse er en desillusioneret og alkoholiseret sherif. Da Wade fatter mistanke om, at en rapporteret jagtulykke i virkeligheden dækker over et overlagt mord, forsøger han at arbejde sig ud af sit livs dødvande, men sagen skaber røre…

Rolfe Whitehouse: ”I was always careful around Pop. I was a careful child. And I’m a careful adult. But at least I was never afflicted with that man’s anger.”
Wade Whitehouse: ”That’s what you think.”
[li]TV.2 22.45 ”Den Jagede” – “Affliction” (1997)

Onsdag 20/8

[li]TV3+ 20.00 ”The Mighty: Den Frygtløse”

[li]TVD1 21.00 ”Måske Uskyldig” – “Presumed Innocent” (1990)

[li]TV.3 21.15 ”10 Things I Hate About You” (1999)

Torsdag 21/8

[li]Zulu 20.55 ”Heksejagt” – “The Crucible” (1996)

[li]TV.3 21.00 ”Søvnløs I Seattle” – “Sleepless in Seattle” (1993)

Fredag 22/8

[li]DR.1 21.30 ”Sea Of Love” (1989)

Søndag 24/8

[li]TVD1 19.45 ”Best Shot” – “Hoosiers” (1986)

[li]DR.2 20.35 ”Luk Øjnene Op” – “Abre los Ojos” (1997)


”Tomb Raider”

Gå til “Special Features” og peg på “Main Menu”. Tryk nedad og vælg de to bølgende linier.

Læs tidligere Ugens filmz

Skriv ny kommentar: