”En dag vil filmen blive set i det rette lys som den også virkelig fortjener.”
– Roger Christian på kommentarsporet til sit eget “mesterværk” ‘Battlefield Earth'
Da VHS og beskårede versioner af filmene var normen, henvendte Laserdiscs sig hovedsageligt til et publikum som både var interesseret i korrekte filmformater i en bedre kvalitet og i at finde ud af hvad der skete bag kameraet. Laserdisc havde også et ekstra lydspor i forhold til VHS som kunne benyttes, og ind kom ideen med at lade skaberne dele selskab med deres film. Specielt firmaet Criterion gjorde en dyd ud af deres udgivelser og satte standarden for disse lydspor.
Kommentarspor blev hurtigt en prisværdig funktion som naturligvis tiltalte både instruktørerne – som fik chancen for at forklare og fordybe sig i deres film – og filmelskere, som fik et førstehånds indblik i filmens verden. Da DVD har endnu flere lydspor at lege med, var det naturligt at overføre traditionen til det mere adrætte DVD-format. Med andre ord, så har muligheden for at invitere f.eks. David Fincher eller Martin Scorsese på besøg hjemme i stuerne aldrig været større.
Nogle forbereder sig, andre ikke. Nogle kværner løs uden at skænke en tanke til at der er andre som skal lytte til deres lille “firmafest” senere. Og som i mange af dokumentarprogrammerne er opskriften: “Alle elsker alle” – og hvis man skruer ekstra op for lyden kan man også høre rygklappene.
Hvilke kommentarspor skal man så give en chance?
Man behøver ikke gennemgå hele fortællingen på alle ens DVD’er, da man sagtens kan finde de gode ved at følge et par enkelte fif. Generelt går man ikke galt i byen hvis man lytter til enerne (James Cameron, David Fincher, Terry Gilliam, Martin Scorsese m.fl.) – som til tider kan konkurrere med enhver filmskole. Man kan meget hurtig fornemme om de implicerede har noget interessant at fortælle, da de som regel lægger ud med guldkornene. Så hvis kommentarerne fra begyndelsen har karakter af: ”Her ser vi så at manden går ind ad døren” eller uforskammetheder som: ”Fremragende scene!”, hvortil kollegaen svarer: ”Mmm”, efterfulgt af en pause… Så er det tid til at trykke på stop.
Som sagt så er der flere måder at gribe tingene an på. Ridley Scott – som altid er et interessant bekendtskab på kommentarsporene – vælger udover den traditionelle metode (en mand, en tv-skærm) også til tider at gøre brug af en “usynlig” interviewer. Scotts svar bliver klippet til så de er mere scene bestemte: ”Jeg prøver at holde svarene indenfor de stillede spørgsmål i stedet for at lade munden løbe. Nøglen er at undgå dette da det giver anledning til hovedpine når der skal klippes.”
Tit går de fleste fortællere “kolde” omkring halvvejs i forløbet, enten fordi de er løbet tør for historier eller ikke har forberedt sig synderligt. Ridley Scotts faste interviewer og DVD-producer Charles de Lauzirika siger:
”Den ideelle måde at forberede sig på, er at se filmen en eller to gange – ikke kun for at opfriske detaljerne omkring skabelsen af filmen, men også for at man undgår at sidde og kigge på filmen under indspilningen af kommentaren. Jeg har lagt mærke til at de som ikke har set filmen i lang tid, har en tendens til at sidde og lade sig blive begejstret af filmen igen. De stopper med at tale. Man kan ikke udsende et kommentarspor med tom luft.”
Det ligger i kommentarsporenes natur at afsløre hvordan en film bliver til. Ødelægger det magien ved en film? Instruktøren af “Donnie Darko”, Richard Kelly, forklarede til filmmagasinet Empire: ”Pointen med et kommentarspor er at man kan lægge alle kortene på bordet. Selve filmen er magien. Hvis man er interesseret i at se tryllekunstneren trække gardinet fra, og afsløre hvordan maskineriet fungerer, så skal man lytte til kommentarsporet. Hvis man vil bevare illusionen, skal man bare lade være.”
Da TheDigitalBits.com snakkede med William Friedkin (som indspillede et udmærket kommentarspor til “The French Connection”), fortalte han at ikke tror en pind på at den gennemsnitlige forbruger interesserer sig for kommentarspor:
”Helt ærligt, så tror jeg at det store publikum er revnende ligeglad med kommentarspor, måske undtagelsesvis til en af de store klassiske film. Jeg mener, hvem fanden er interesseret i et fortællerspor med skaberne af “Erin Brockovich”? Filmen kan nydes som den er og det er det. Jeg er ikke interesseret i historierne, rygterne eller fraklippene. Det ville jeg være hvis det var “The Magnificent Ambersons” med et kommentarspor af Orson Welles, men det er også undtagelsen.”
DVD-kommentarsporene har også bredt sig til at omfatte de store boks-udgivelser af tv-serier – men når der indspilles kommentarspor til alle afsnit i en sæson, bliver det store problem at finde plads i skemaet. Skaberen af “The Simpsons”, Matt Groening, bekræftede tidligere på året at det er en af grundene til at der går så lang tid imellem udgivelserne: ”Fox vil gerne udsende DVD`erne meget hurtigere end vi kan indtale kommentarerne. Det er til deres store irritation at vi indspiller kommentarspor til hver eneste episode. Plus at vi er løbet tør for ting at tale om, så nu er vi tilmed begyndt at fløjte og synge små sange og andre dumme ting,” fortalte Groening med et smil på læben til The Los Angeles Times.
Men vi stopper ikke her. Nu findes der nemlig også kommentarspor til pornofilm på DVD! Efter sigende (læg mærke til: efter sigende) kan man på den anmelder- og publikum-roste (?!) “Briana Loves Jenna” høre “silikone-versionen af naboens pige” Jenna Jameson og instruktøren tale om alt fra kameravinkler og specialeffekter til branchesladder og vigtigheden af specialfremstillet strap-ons. Sidstnævnte er tilsyneladende af allerhøjeste betydning fordi stropperne – på de strap-ons som man kan finde i butikkerne – åbenbart har en tendens til at gå i stykker ved gentagende brug…! Hvad bliver det næste? Fejlfortolket pornografiske mesterværker som flere år senere udkommer som Director’s Cuts, ledsaget af instruktørernes hoverende kommentarer: ”Jeg vil påstå at min version af ‘Tag Mig Hårdt Bagfra 3’ er en god lektion for kommende filmskabere: ‘Vær karakterfast og lyt aldrig til kritikerne, så vil tiden fælde den retvise dom'”?
Nu hvor vi er ved saftige kommentarspor som ingen gider at lytte til, så er her et lille udpluk hvor bitre instruktører og vrøvlede skuespillere stryger om sig med guldkorn.
Roger Christian om “Battlefield Earth”: ”Filmen er en visionær lille uafhængig film som imponerede publikum og filmskabere som George Lucas.” Han ser også filmen som forud for sin tid, og en dag vil den retfærdigvis blive hyldet af folk som er i stand til at nyde de mange forskellige lag. Christian giver kritiske anmeldere og deres had til science-fiction skylden for de mange kritiske anmeldelser, samtidigt med at han nævner “Rumrejsen År 2001”, “Blade Runner”, og “Aliens” som ligende eksempler.
Britney Spears i “Crossroads” om Dan Aykroyd: ”Han er den allersødeste fyr.” Britney om Justin Long: ”Han var bare så sød.” Britney om Kim Cattrall: ”Hun var meget, meget sød” Resten af holdet på kommentarsporet roser i øvrigt Britney for at kunne skelne mellem hende selv og hendes figur i filmen. Det var meget sødt sagt.
I Gus Vant Sants 1998’er genindspilning af “Psycho”, forklarer Anne Heche hvorfor hun mener at der var brug for en ny version af Hitchcock klassikeren: ”Jeg tror faktisk at den unge generation som ikke så filmen denne gang, vil se den om 10 år og rangere den som en klassiker, på samme måde som jeg så den originale “Psycho” som en klassiker.”
Steven Brill i “Little Nicky” om problemer ved Adam Sandlers fravær i en enkelt scene: ”Vi tænkte vi ville rette op på det ved hjælp af drama og komposition,” hvortil Adam Sandler svarer: ”Sandler væk… publikum nedtrykte.”
John Bruno i “Virus”. Da han forklarer filmens dårlige modtagelse, forveksler han tekniske mangler med ormehuler i historien og total mangelende flair for at skabe spænding: ”Uhyret skulle oprindeligt have haft vinger, men filmselskabet ville ikke give mig pengene til det,” brokker han sig.
Jessica Biel i “Summer Catch”: ”Jeg har nu set filmen tre gange, og den bliver bedre for hver gang jeg ser den. Så vær venlig at se den to gange mere.”
Fredag 29/8
[li]”Hollywood Cops” – “Hollywood Homicide”
Mandag 25/8
[li]”Spider”
Tirsdag 26/8
[li]”Ringenes Herre: De To Tårne” – “Lord Of The Rings: The Two Towers”
Mandag 25/8
[li]TVD2 20.00 ”Ondskabens Øjne” – “Silence Of The Lambs” (1991)
Tirsdag 26/8
[li]Zulu 12.50 ”Cyrano de Bergerac” (1950)
Onsdag 27/8
[li]TVD1 21.00 ”The Peacemaker” (1997)
Torsdag 28/8
Ingen seværdige filmz i dag.
Fredag 29/8
”eXistenZ”
Med Jennifer Jason Leigh og Jude Law.
Allegra Geller, opfinderen af et virtual reality-spil, bliver tvunget til at gå under jorden sammen med Ted, og sammen tester de spillet. Sammen oplever de en verden, hvor intet er, hvad det ser ud som.
Allegra: ”The whole pod just disappeared into your back.”
Ted: ”It disappeared into my back? It’s in my spine? It’s working its way around my spinal cord?!”
Allegra: ”Don’t panic, it’s just a game.”
[li]TV3+ 21.35 ”eXistenZ” (1999)
”Predator: Special Edition”
[li]Vælg “Special Features” på disk 1. Gå ned til “DVD ROM” og tryk til venstre. Tryk på den lille trekant af røde laserlys.
[li]Vælg “Inside The Predator” på disk 2. Gå til “Classified Action” og tryk opad. Tryk på “trekanten” igen.
[li]Vælg “Predator Special Effects” på disk 2 og gå derefter til “Main Menu”. Tryk til venstre og tryk på “trekanten”.
[li]Vælg “Photo Gallery”. Når man vælger det 17. billede, dukker den velkendte “trekant” frem som man endnu en gang skal trykke på.
#1 filmz-Plast 21 år siden