Harrison Ford blev med portrætter af Han Solo og Indiana Jones en elsket skuespiller. Men på samme måde som Han Solo blev en modvillig helt i “Star Wars: Episode IV” – var det imod Harrison Fords egen vilje at han blev en meget berømt person.
”Jeg har aldrig været særlig vild med ideen om berømmelse. Jeg har ikke skrevet under på nogen aftale med Djævlen. Jeg er en skuespiller. Det er det som jeg laver, så kan jeg ikke bare få lov til at gøre det? Og jeg har aldrig sagt ja til at leve mit liv i offentlighedens lys. Jeg er klar over at det er vanskeligt at undgå, men jeg behøver ikke deltage.”
Med berømmelsen fulgte et image som vaskeægte helt, som Ford havde svært ved at slippe af med. Omkring starten af 90’erne fik han et opkald fra Robert De Niro som spurgte om han var interesseret i at spille advokaten i “Cape Fear”. Men efter at have reddet verdenen op til flere gange, længtes Ford efter at spille den onde type. Så Ford ville kun medvirke i filmen hvis de to byttede om på rollerne, så Ford skulle spille Max Cady – den psykopatiske voldtægtsforbryder – i stedet for De Niro. Men De Niro ringede aldrig tilbage for at tilbyde Ford rollen.
Selvom Ford altså mente at det var tid til at prøve noget nyt, så var det aldrig noget han talte særligt højt om i offentligheden – nærmere tværtimod:
”Jeg foretrækker at være en del af et positivt budskab. Jeg er ikke interesseret i psyken på en seriemorder. Jeg er interesseret i at skabe en situation hvor publikum kan opleve nogle følelsesbetonede udfoldelser, som får dem til at føle sig som mennesker – får dem til at forstå at de er en del af et ansvarsfuldt samfund. De onde fyre på film har mere spillerum. De kan gå på væggene, kravle på loftet, pisse i hjørnet og publikum er ellevilde. Men der er også nogen som skal spille fyren som fanger fjolset – og det er en bedre rolle.”
I sin nye film “Hollywood Homicide” – som har fået den degraderende titel “Hollywood Cops” på dansk – spiller Harrison Ford en barsk LAPD kriminalbetjent som ved siden af også tjener lidt sorte penge som en lettere beruset ejendomsmægler. Filmen er en parodi på politigenren (men ud fra anmeldernes og biografgængernes reaktioner ser det dog også ud til at filmen er en parodi på sig selv) hvor man bl.a. kan opleve Harrison Ford jagte forbrydere på en lyserød pigecykel!
Med andre ord så er det måske ikke lige den kølige person vi normalt associerer med Harrison Ford, som man kan opleve i “Hollywood Cops” – men det var præcis derfor han tog rollen: ”Jeg er klar over hvordan publikum opfatter mig, og derfor er det sjovt at vende det imod dem. Det var derfor at ‘What Lies Beneath’ fungerede. Man har muligheden for enten at give publikum hvad de forventer eller ruske lidt op i dem.”
Lige fra begyndelsen af sin karriere har Ford altid foretrukket at gå egne veje. Han hadede bl.a. at tage skuespillertimer så faget måtte læres på andre måder:
”Som årene gik lærte jeg ved at observere hvordan andre skuespillere arbejdede. Jeg fandt også ud af at skuespillerfaget kom i anden række efter selve arbejdet med historien. Først var jeg nødt til at tro på historien før jeg kunne arbejde videre. Da jeg begyndte at få en form for indflydelse, begyndte jeg også at teste historien og stille vanskelige spørgsmål. Hvad er forskellen på figuren i denne scene, fra figuren som vi så to scener tidligere?”
Bl.a. ændrede Ford og Peter Weir så meget i manuskriptet til “Vidnet”, at manuskriptforfatterne mente at instruktøren og filmstjernen fuldstændigt havde ødelagt filmen. Forfatterne gik senere hen og vandt Oscaren for Bedste Original Manuskript.
Når han rendte ind i folk med et andet syn på tingene kunne det godt give problemer. I “Blade Runner” følte Ford at motiverne bag hans figur ikke var tydelige nok: ”Jeg spillede en detektiv som ikke lavede noget detektivarbejde.” Så han forlangte at Ridley Scott skulle guide ham, men Scott mente at det var op til Ford selv at “finde” figuren. Så det endte med at Ford for det mest brugte tiden imellem optagelserne i sin trailer.
Ford er kendt for at være kræsen med hensyn til manuskripter. I de senere år har han sagt nej tak til “The Patriot”, “The Perfect Storm”, “Proof Of Life” og “Traffic”. Derfor var det overraskende at han sagde ja til “Hollywood Cops” inden manuskriptet lå færdigt: ”Selvom der ikke var noget manuskript klar, lå der et godt koncept bag, og en villighed til at samarbejde imens manuskriptet blev udviklet – så jeg tog en chance.”
Bl.a. var manuskriptforfatteren og instruktøren, Ron Shelton, helt med på ideen om at lege med Fords image: ”Normalt er Harrison så kold og rolig, at han nærmest minder om en cowboy-skuespiller som lever i en tid hvor man ikke indspiller cowboyfilm.”
Siden Ford fik gang i karrieren har hans film indtjent over 5 milliarder dollars på verdensbasis tilsammen, og selvom der har været nogle misere på det seneste (“Random Hearts”og “K-19: The Widowmaker”) kan han stadigvæk forlange op til $25 millioner pr. film.
Næste store opgave bliver den fjerde Indiana Jones-film, som han glæder sig til at komme i gang med: ”Vi går efter at fange stemningen fra den første film, men jeg håber også at der bliver plads til nogle gode morsomheder angående det at blive ældre.” Men er Ford, som netop er fyldt 61 år, i form til at spille Indy igen? ”Jeg kan stadig smadre Sean Connery med en hånd, hvis det skulle være.”
“Hollywood Cops” havde biografpremiere 29. august.
Interviewkilde:
San Francisco Cronicle
Empire #161
Fredag 5/9
[li]”Undervejs” – “Morvern Callar”
[li]”Rembrandt”
[li]”Sinbad: Legenden Fra De Syv Have” – “Sinbad: Legend Of The Seven Seas”
Mandag 1/9
[li]”The Hours”
Tirsdag 2/9
[li]”Phone Booth”
Onsdag 3/9
[li]”The Hunted”
Lørdag 30/8
[li]TV3+ 21.30 ”Mord mellem venner” – “Shallow Grave” (1994)
[li]TV.2 22.10 ”Under Solen” (1998)
[li]DR.1 00.05 ”Felicia’s Journey” (1999)
Søndag 31/8
[li]DR.2 20.30 ”Falsk Anklage” – “A Map Of The World” (1999)
[li]TV.2 20.55 ”Titanic” (1997)
”Mallrats”
Vennerne Brodie Bruce og TS Quint bliver droppet af deres kærester den samme dag. For at komme sig over tabet tager de til det lokale stormagasin, hvor de møder nogle af deres venner. Her beslutter de sig for at finde en måde, hvorpå de kan få deres kærester tilbage.
Brodie: ”I never farted in front of Renee. Last week, I let one slip and today she dumps me.”
Quint: ”Renee’s not the shallow type. You’re not insinuating…”
Brodie: ”She was going down on me at the time.”
[li]TV.3 02.50 ”Mallrats” (1995)
Mandag 1/9
[li]TVD2 20.00 ”Dødbringende Våben 4″ – “Lethal Weaopn 4″ (1998)
Tirsdag 2/9
[li]TVD1 21.00 ”Forget Paris” (1995)
Onsdag 3/9
[li]TVD1 21.00 ”Dolores Claiborne” (1995)
Torsdag 3/9
[li]Zulu 12.30 ”Gøg Og Gokke Som Tossede Piloter” – “The Flying Deuces” (1939)
Fredag 4/9
[li]TV3+ 22.50 ”Dødens Gab” – “Jaws” (1975)
”Boys Don’t Cry”
Med Hilary Swank og Chloë Sevigny.
Brandon Teena er ny i en lille by i Nebraska, hvor han hurtigt finder både venner, som han hænger ud og drikker øl sammen med, og en sød og køn kæreste Lana. Tingene går faktisk perfekt for Brandon, som imidlertid gemmer på et par hemmeligheder, der kan få hele korthuset til at ramle sammen: Dels er han efterlyst for forskellige småforbrydelser, dels er han i virkeligheden slet ikke en fyr, men en pige ved navn Teena Brandon.
[li]TV.2 23.05 ”Boys Don’t Cry” (1999)
Lørdag 6/9
[li]TV.2 20.50 ”Brudens Far” – “Father Of The Bride” (1991)
[li]DR.1 00.35 ”Legenden Om Pianisten På Havet” (1998)
[li]TVD1 03.25 ”Narkoligaens Kløer” – “Fei Lung Maang Jeung” (1987)