Gravatar

#1 filmz-erasure 19 år siden

Da jeg formoder, at jeg ikke er den eneste, som har en svaghed for dén ekstremisme, som kendetegner franske genrefilm, vil jeg høre, om der er andre, der faldet over franske film, som de vil anbefale?

For inspirationens skyld kan jeg begynde med at opregne nogle af mine egne bud:

Historisk: "Ridicule" ("De Latterlige")
Patrice Lecontes og Rémi Waterhouses 1700-tals komedie har ganske enkelt de spidseste, underholdende replikker, jeg kan huske. Fanny Ardant ses i én af sine bedste roller, som hof-kurtisane.

Action: "Assassin(s)"
Mathieu Kassowitz' film (vist også fra 1997) om tre generationer af lejemordere forsøger at koble ekstremt brutal action med samfundssatirisk socialrealisme. Det lykkes ikke helt. Alligevel står filmen forbløffende stærkt i erindringen.
Andre bud kunne være "Dobermann" og "Killing Zoé", som (modsat næsten alle Hollywoodfilm) begge tager den fulde konsekvens af actiongenre-begrebet.

Horror/Slasher: "Haute Tension" ("Switchblade Romance")
Alexandre Ajas meget blodige slasherfilm fra 2003 har én af de mest vellykkede stemingsopbygninger, jeg kan huske. Den slipper på intet tidspunkt sin intensitet. Om man kan forlige sig med slutningen (som er elegant serveret med små skjulte hints forinden), er dog ikke kun en smagssag. Der er et par huller, som kræver, at handlingen skal forklares på et gennemført psykologisk plan.
Cécile de France bærer den altdominerende hovedrolle som den stone butch'ede skabslebbe Marie fornemt, mens Philippe Nahon ligner selveste Van Morrison i rollen som den whiskybællende menneskeslagter(!)

Krimidrama: "Les Voleurs" ("Tyvene")
Mangestrenget og svært genredefinérbar film af mesterinstruktøren André Téchiné. En nærmest apatisk politimand får lyst til at bryde med alt og alle og begi'r sig derfor iskoldt ind i gangstermiljøet. Fornemt underspillet drama med en markant anderledes spændingskurve.

Kærlighedsdrama: "Les Amants du Pont Neuf"
Juliette Binoche og Denis Lavant som bumser i hjertet af Paris. Ekstremt intens i flere scener og fantastiske billeder af byernes by instrueret af en instruktør, der kender sit miljø il fingerspidserne.

Komedie: "Mand Bider Hund"
Kulsort belgisk (pardon) portræt ("docu-soap") om en massemorders hverdag!

Eventyr: "Le Bossu"
Letbenet klassisk eventyrkomediedrama med Daniel Auteuil som fægtemester og elegant forklædt pukkelryg. Herligt skuespil og generelt en visuelt flot film.

Socialrealisme: "La Vie Revée des Anges" ("Englenes Drømmeliv")
Élodie Bouchéz og Natacha Regnier fik guldpalmer for rollerne som to sociale tabere i Lille. Nogle af de bedste skuespilpræstationer, jeg har set overhovedet.
Gravatar

#2 filmz-melian 19 år siden

Le Fableux Destin de Amélie de Montmartre

La Cité des Enfants Perdus (The City of Lost Children)

Un Longue Dimanche de Fiancaílles (A very long engagement)

Le Pacte des Loups (Brotherhood of the Wolf)
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

"La Haine" (Hadet), meget apropos hvad der sker i Frankrig for tiden.
"La Grande Vadrouille" (Undskyld vi flygter, Louis De Funes)

Krimi's:

"Le Cercle Rouge" (Melville, Alain Delon)
"Le Samouraï" (Melville, Alain Delon)
"Le Professionel" (Belmondo)
"Le Doulos" (Melville, Belmondo)

Et par film noir

"Du rififi chez les hommes" (Jules Dassin)
"Touchez pas au grisbi" (Gabin)
"Bob le flambeur" (Melville)

Krig:
"L'Armée des ombres" (Melville, Lino Ventura, den film jeg mest håber på bliver udsendt på DVD)
"La Grande Illusion" (Renoir, Jean Gabin)

"La Règle du jeu" (Renoir)

"Casque d'or" (Simone Signoret)

"Les Parapluies de Cherbourg"

Af nyere film:
"Quai De Orfevres 36"
"Cyrano De Bergerac"
"Diva"
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 filmz-michaell 19 år siden

Er jeg den eneste der fandt "Mand Bider Hund" pisseuhyggelig! Ja den er da også ret sjov, men jeg er fandme bange for at se den!
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#5 filmz-Nínjafnat 18 år siden

Og hvad med "Delikatessen" og "Vidocq"?
Det er altså også nogle helt fantastisk ting de laver. De har virkelig en farvemættet og overdreven stil!
*Doll-dagga buzz-buzz ziggety-zag*
Gravatar

#6 ks 18 år siden

Jeg tror Vidocq figurer på min liste over de dårligste filmoplevelser jeg nogensinde har haft. Jeg kedede mig bravt, og kunne ikke engang falde i søvn fordi den var så larmende.

Skriv ny kommentar: