Jeg checkede lige min afspiller, og her kan man rigtigt nok skifte mellem NTSC og PAL. Min står normalt på PAL... også selvom jeg smider en NTSC film i. Og ærlig talt kan jeg ikke se nogen forskel.
Det er meget svært at forklare, men det er som om det giver en forstyrrelse i billedet. Det har muligvis noget med det forskellige antal frames at gøre, at det er som om der er et lille spring i billedet indimellem, når afspilleren står forkert. Det kan nemmest ses når du afspiller en film hvor der foretages nogle rolige langsomme bevægelser eller panoreringer - det er sværere at se i hurtige actionsekvenser. Det er noget jeg undrede mig over til at starte med uden at kunne sætte en finger på det, indtil jeg begyndte at bide mærke i skærmformatet og den manuelle omstilling.
Hvis du ikke har lagt mærke til det er det jo fint nok, men der er bestemt forskel :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Hvis du skal have noget reference materiale, er et godt eksempel lord of the rings extended udgaverne, der har en flot og meget langsom menu, lige når man putter skiven i. Hvis du sørger for at sætte afspilleren forkert inden du sætter disc 1 i, og så prøver at lægge mærke til hvordan den ellers meget flotte langsomme glidende panorering henover bogen giver et lille hak indimellem.
Rent teknologisk er der ingen forskel på om den står på auto, eller PAL/NTSC. Det er jo bare en switch. Der løber jo ikke noget billede igennem? Den bestemmer vel bare hvordan det skal afspilles, den afspiller kun det ene eller det andet, ikke halvt det ene, og halvt noget andet.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Ja det forholder sig nu en gang sådan at denne afspiller har to forskellige indstillingsmuligheder (NTSC eller PAL) og at billedet, såfremt afspilleren ikke står på det der stemmer overens med den skive man afspiller, ikke vises nær så flydende som hvis den står korrekt.
Jeg har ingen anelse om teknologien, men sådan opfører den sig altså.
Nu ved jeg ikke noget om det, men jeg ville tro at det handler om at afspilleren converterer signalet til pal/ntsc når den står forkert, og at din projektor kan vise begge ting..
#57: Jeg misforstod dig, jeg troede du snakkede om de typiske switche hvor der er 3 muligheder. NTSC<->AUTO<->PAL og at du mente at man skulle switche over på PAL eller NTSC da auto ikke gav et ordentligt billede.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#51 Corgan 18 år siden
#49:
Jeg checkede lige min afspiller, og her kan man rigtigt nok skifte mellem NTSC og PAL. Min står normalt på PAL... også selvom jeg smider en NTSC film i. Og ærlig talt kan jeg ikke se nogen forskel.
Kan du ikke forklare mig hvilken forskel det gør?
#52 El vez 18 år siden
Hvis du ikke har lagt mærke til det er det jo fint nok, men der er bestemt forskel :)
#53 El vez 18 år siden
#54 Corgan 18 år siden
#53:
Aight.
Jeg checker det lige ved lejlighed.
#55 filmz-vassago 18 år siden
#56 myggen 18 år siden
#57 El vez 18 år siden
Jeg har ingen anelse om teknologien, men sådan opfører den sig altså.
#58 filmz-Fjolle 18 år siden
#59 filmz-vassago 18 år siden
#60 El vez 18 år siden