Nu havde "Forår, sommer, efterår, vinter... og forår" fået god anmeldelse og rosende kommentarer, så jeg fik endelig blod på tanden til at se denne dvd, som efterhånden har ligget i bunken i lang tid.
Meget speciel film. Dragende, fascinerende og samtidig virkelig frastødende. Der er især 2-3 scener som var virkelige gruelige at komme igennem.
Er alle Ki-duk Kims film i samme stil? Og hvordan skal slutningen tolkes?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Om Kim ki-Duks film generelt er i samme stil er et svært spørgsmål at svare på, for man kan både sige ja og nej afhængig af hvad du hæftede dig ved. Alle hans film indeholder den form for afdæmpet billedpoesi der i mine øjne kendetegner The Isle. De små glimt af voldsomhed er også en råd tråd (se f.eks. Bad guy eller Samaritan Girl. Fiskekrogsscenerne i Isle er dog nok det mest ubehagelige han har filmet), men alle hans film - eller alle dem jeg har set - er alligevel meget forskellige. Tomme Huse (3-Iron) er stort set uden ord ligesom Isle, mens en film som Samaritan Girl er fyldt med dialog og har en forholdsvis simpel historie der gør den let at se. Voldsomhederne er tonet vældig ned i 3-Iron der til gengæld er utrolig sød og smuk.
Jeg vil generelt sige at hvis du kan lide en af hans film, så er sandsynligheden for at du vil kunne lide en anden ret stor. Hører man til mindretallet der udelukkende så The Isle pga fiskekrogene, så vil du ikke finde helt lige så udpenslede voldsomheder i de andre. Personligt vil jeg anbefale alt hvad han har lavet, da jeg ikke har set noget endnu, jeg ikke vil kalde fantastisk!
Ovenstående er lidt kludret, men jeg håber det hjalp. Det er ret lang tid siden jeg har set Isle, så slutningen er mig noget vag, men er det ikke bare noget med at hun finder tilbage til sin kvindelighed, kærligheden osv...moder/venus alt det tju-hej?
Spoilers lies here, så lad vær med at læse følgende indlæg hvis du ikke har set filmen.
Jeg har prøvet at gennemtænke slutningen, men jeg er ikke rigtig tilfreds med nogle af de udlægninger jeg er kommet frem til. Der sker kort sagt det at: Det unge par sejler væk. Inden hun tager afsted sænker pigen den robåd hun har brugt gennem hele filmen. I de sidste billeder går den unge mand gennem vandet og igennem nogle tætte siv, kameraet zoomer ud og sivene bliver forvandlet til kønsbehåringen på pigen der ligger nøgen og tilsyneladende død tilbage i robåden.
En helt staight tolkning, altså at hun rent faktisk er død, giver ikke megen mening eftersom det modsiger hvad vi tidligere har set, så det må formodentlig opfattes symbolsk, men jeg er ikke sikker på præcis hvordan det skal forstås. Gennem hele filmen er alle personerne isolerede fysisk og mentalt på hver deres ø, så måske er det et billede på den ø som kvinden er, eller måske henviser det mere direkte til det rent faktisk at fare vild i en kvindes køn (hvilket han ikke er den første mand der gør :). En anden mulighed kunne være at det symbolisere det liv som hun har lagt bag sig, men det virker nu ikke så overbevisende. Sluning føles ikke så "glad".
Under alle omstændigheder kan jeg kun være enig. Det er en fremragende og fascinerende film.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Hendes skød lader forøvrigt til at være et gennemgående symbol gennem hele filmen. Det er der han sparker hende under deres skænderi, der hun bruger krogen og så igen blotlagt i slutningen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#1 chandler75 18 år siden
Meget speciel film. Dragende, fascinerende og samtidig virkelig frastødende. Der er især 2-3 scener som var virkelige gruelige at komme igennem.
Er alle Ki-duk Kims film i samme stil? Og hvordan skal slutningen tolkes?
#2 filmz-Fandango 18 år siden
Jeg vil generelt sige at hvis du kan lide en af hans film, så er sandsynligheden for at du vil kunne lide en anden ret stor. Hører man til mindretallet der udelukkende så The Isle pga fiskekrogene, så vil du ikke finde helt lige så udpenslede voldsomheder i de andre. Personligt vil jeg anbefale alt hvad han har lavet, da jeg ikke har set noget endnu, jeg ikke vil kalde fantastisk!
Ovenstående er lidt kludret, men jeg håber det hjalp. Det er ret lang tid siden jeg har set Isle, så slutningen er mig noget vag, men er det ikke bare noget med at hun finder tilbage til sin kvindelighed, kærligheden osv...moder/venus alt det tju-hej?
#3 Bates 18 år siden
Den må ryge i afspillere snarest! :D
#4 Benway 18 år siden
Jeg har prøvet at gennemtænke slutningen, men jeg er ikke rigtig tilfreds med nogle af de udlægninger jeg er kommet frem til. Der sker kort sagt det at: Det unge par sejler væk. Inden hun tager afsted sænker pigen den robåd hun har brugt gennem hele filmen. I de sidste billeder går den unge mand gennem vandet og igennem nogle tætte siv, kameraet zoomer ud og sivene bliver forvandlet til kønsbehåringen på pigen der ligger nøgen og tilsyneladende død tilbage i robåden.
En helt staight tolkning, altså at hun rent faktisk er død, giver ikke megen mening eftersom det modsiger hvad vi tidligere har set, så det må formodentlig opfattes symbolsk, men jeg er ikke sikker på præcis hvordan det skal forstås. Gennem hele filmen er alle personerne isolerede fysisk og mentalt på hver deres ø, så måske er det et billede på den ø som kvinden er, eller måske henviser det mere direkte til det rent faktisk at fare vild i en kvindes køn (hvilket han ikke er den første mand der gør :). En anden mulighed kunne være at det symbolisere det liv som hun har lagt bag sig, men det virker nu ikke så overbevisende. Sluning føles ikke så "glad".
Under alle omstændigheder kan jeg kun være enig. Det er en fremragende og fascinerende film.
#5 Benway 18 år siden