Efter at have forelsket mig hovedkulds i ovenstående herres originale score til Troy, må jeg lige høre nogle soundtrack kyndige om han har lavet andet jeg bør tjekke ud???
Hvorfor man valgte at gå til James Horner (som da bestemt også har haft sine momenter) er mig en gåde. Hvordan kunne man ikke høre hvad man havde i sine hænder? Jeg er nået til den konklusion at ikke alene havde Troy-the rejected score gjort filmen betydeligt bedre, det er også en lille klassiker perle i sin egen ret.
Gabriel Yareds musik siger mig ikke så meget. Han har lavet en masse pænt og nydeligt musik, men hans "Troy" er der til gengæld masser af muskler i. Det bobler med ideer og melodiøse temaer som i "gamle" dage, men det er der desværre nok ikke så mange der vil høre i dag.
For en håndfuld år siden så jeg "Spartacus" sammen med mine klassekammerater, som næsten alle var yngre end mig og de kommenterede musikken med "Ah mine ører bløder" og den slags "sort/hvid-film er dårlige"-lignende kommentarer. I min bog er Alex Norths "Spartacus" et af de største scores i sværd-og-sandal-genren, og så kunne jeg sidde der og forsvare såkaldte old school-kvaliteter til den nye skole. Men igen så er jeg også vild med at filmmusik fylder noget og spiller en rolle i filmen. Ideen med at filmmusik altid skal være baggrundsmusik… BAH!
Nå, tilbage til Yared. Hvis jeg skal anbefales noget, er der hans samarbejde med Anthony Minghella, specielt [url= om det, men det er så et helt andet tempo end "Troy". Tænk John Barry uden musklerne ;)
Fedt du gad svare:-D hehe... Der er sgu ikke mange der gider lytte til soundtracks i disse dage.
Jeg vil prøve at tjekke de soundtracks ud du nævner. Havde dog håbet Yared måske havde lavet en strøm af gode soundtracks jeg ikke kendte til i forvejen. Jeg synes virkelig at "Troy" oser af kvalitet...
Spartacus tror jeg aldrig jeg har lyttet rigtigt til tror jeg. Det skal også tjekkes ud:-D
Og jeg er helt enig.. Filmmusik er ikke bare noget der skal køre i baggrunden. God musik kan føre ens sanser og forståelse for instruktørens hensigter, ligesom dt forkerte valg af musik helt kan ødelægge en film. Udover det er "normalt" klassisk musik udført med en masse billedelige tanker. Jeg kan ikke se, det er SÅ meget anderledes bare fordi man bliver præsenteret af billederne på en stor skærm?
I den her forbindelse kom jeg til at tænke på Elmer Bernstein. Han fik nemlig afvist en hel scores af de samme grunde, som "Troy" blev sparket ud på.
Hans afviste score til "Gangs of New York" kunne sikkert være noget for dig. Prøv at lytte til et klip fra det her nummer. Det er ret fedt. Der er mere af den slags i den her boks, hvor hele Bernsteins score og to af hans andre afviste er med.
Jeg ville have svaret det samme som #2 (bortset lige fra Spartacus anektoden ;))
Talented og English Patient.
Det skal dog siges at jeg ikke ved om det kan vække samme stemning hvis man ikke har set, og kan lide filmene. Jeg synes meget godt om begge, og opdagede musikken til dem igennem filmene. Så musikken vækker en helt særlig stemning.
Hvad med dig Michael?
Og Ja.. Troy musikken er fantastisk. Dog synes jeg også at Horners er ganske hæderligt.
Jeg er aldrig kommet igennem filmen "The English Patient" ;) og hans score til "The Talented Mr. Ripley" havde jeg sådan set "glemt" - jeg kunne bare huske at jeg lagde positivt mærke til det da jeg så filmen. YouTube-klippet genopfriskede hukommelsen :)
Scorsese og Bernstein arbejdede tæt sammen om hvordan musikken skulle være og Scorsese skulle også være tilfreds med det (akkurat som Wolfgang Petersen også var glad for Gabriel Yareds score til "Troy"). Dengang filmen udkom, lød historien at Scorsese så ændrede mening i 11. time. Senere hen har jeg hørt at det var The Evil Weinsteins, som ønskede en mere nutidig lyd med kendte navne: business før kunst og alt det der.
Eftersom Scorsese normalt plejer at være meget stærkt på musikfronten, og ved hvad han vil have, så hælder jeg mest til den sidste historie, men jeg har også læst to citater fra Bernstein, som stikker lidt i begge retninger. En hvor han brokkede sig over beslutningen og en anden hvor han roser Scorsese for det endelige resultat.
Jeg har ikke selv fået købt boksen endnu, så det kan være der står noget i den om det.
#1 PredatorX 15 år siden
Hvorfor man valgte at gå til James Horner (som da bestemt også har haft sine momenter) er mig en gåde. Hvordan kunne man ikke høre hvad man havde i sine hænder? Jeg er nået til den konklusion at ikke alene havde Troy-the rejected score gjort filmen betydeligt bedre, det er også en lille klassiker perle i sin egen ret.
#2 Michael Andersen 15 år siden
For en håndfuld år siden så jeg "Spartacus" sammen med mine klassekammerater, som næsten alle var yngre end mig og de kommenterede musikken med "Ah mine ører bløder" og den slags "sort/hvid-film er dårlige"-lignende kommentarer. I min bog er Alex Norths "Spartacus" et af de største scores i sværd-og-sandal-genren, og så kunne jeg sidde der og forsvare såkaldte old school-kvaliteter til den nye skole. Men igen så er jeg også vild med at filmmusik fylder noget og spiller en rolle i filmen. Ideen med at filmmusik altid skal være baggrundsmusik… BAH!
Nå, tilbage til Yared. Hvis jeg skal anbefales noget, er der hans samarbejde med Anthony Minghella, specielt [url= om det, men det er så et helt andet tempo end "Troy". Tænk John Barry uden musklerne ;)
#3 Nicki52 15 år siden
#4 Michael Andersen 15 år siden
#5 PredatorX 15 år siden
Fedt du gad svare:-D hehe... Der er sgu ikke mange der gider lytte til soundtracks i disse dage.
Jeg vil prøve at tjekke de soundtracks ud du nævner. Havde dog håbet Yared måske havde lavet en strøm af gode soundtracks jeg ikke kendte til i forvejen. Jeg synes virkelig at "Troy" oser af kvalitet...
Spartacus tror jeg aldrig jeg har lyttet rigtigt til tror jeg. Det skal også tjekkes ud:-D
Og jeg er helt enig.. Filmmusik er ikke bare noget der skal køre i baggrunden. God musik kan føre ens sanser og forståelse for instruktørens hensigter, ligesom dt forkerte valg af musik helt kan ødelægge en film. Udover det er "normalt" klassisk musik udført med en masse billedelige tanker. Jeg kan ikke se, det er SÅ meget anderledes bare fordi man bliver præsenteret af billederne på en stor skærm?
#6 Michael Andersen 15 år siden
Hans afviste score til "Gangs of New York" kunne sikkert være noget for dig. Prøv at lytte til et klip fra det her nummer. Det er ret fedt. Der er mere af den slags i den her boks, hvor hele Bernsteins score og to af hans andre afviste er med.
#7 Patriarch 15 år siden
Talented og English Patient.
Det skal dog siges at jeg ikke ved om det kan vække samme stemning hvis man ikke har set, og kan lide filmene. Jeg synes meget godt om begge, og opdagede musikken til dem igennem filmene. Så musikken vækker en helt særlig stemning.
Hvad med dig Michael?
Og Ja.. Troy musikken er fantastisk. Dog synes jeg også at Horners er ganske hæderligt.
#8 Michael Andersen 15 år siden
#9 PredatorX 15 år siden
Fedt lille klip. I like!!! Rigtig old school. Hvorfor blev det skrottet? Jeg fuldte aldrig rigtig med i noget vedr Gangs of New York...
Den boks skal jeg vidst iøvrigt have mine pølle fingre i:-D Lyder som en vinder hehehe..
#10 Michael Andersen 15 år siden
Jeg har hørt to forskellige historier.
Scorsese og Bernstein arbejdede tæt sammen om hvordan musikken skulle være og Scorsese skulle også være tilfreds med det (akkurat som Wolfgang Petersen også var glad for Gabriel Yareds score til "Troy"). Dengang filmen udkom, lød historien at Scorsese så ændrede mening i 11. time. Senere hen har jeg hørt at det var The Evil Weinsteins, som ønskede en mere nutidig lyd med kendte navne: business før kunst og alt det der.
Eftersom Scorsese normalt plejer at være meget stærkt på musikfronten, og ved hvad han vil have, så hælder jeg mest til den sidste historie, men jeg har også læst to citater fra Bernstein, som stikker lidt i begge retninger. En hvor han brokkede sig over beslutningen og en anden hvor han roser Scorsese for det endelige resultat.
Jeg har ikke selv fået købt boksen endnu, så det kan være der står noget i den om det.