-
"Evil Dead"31%
-
"Morderisk mareridt" ("A Nightmare on Elm Street")25%
-
"Fredag den 13."16%
-
"Poltergeist"14%
-
"Motorsavsmassakren"9%
-
Anden serie5%
-
"House"1%
Stemmer i alt: 1605
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 BN 17 år siden
#22 filmz-Narniabæver 17 år siden
#23 filmz-grev_michal 17 år siden
"Elm Street" som to'er selvom konceptet blev blev genindspillet til døde. (heh)
fredag d. 13 sagde mig ikke noget en rigtig fuser...
motorsavs fætteren og house tror jeg ikke jeg har set.
Evil dead har intet med direkte gys at gøre... det hører mere til den subgenre komedie gysere som der var en del af i 80'erne.
#24 Kiksmann 17 år siden
#2 må være evil dead
#3 poltergeist
Motorsavsmas. bliver totalt ødelagt efter 2'eren, desværre..... Dog var geninspilningen ikke så ringe, men det er den nye The beginning til gengæld. Sucks for vildt.
#25 filmz-female cenobite 17 år siden
No tears, please. It's a waste of good suffering
#26 Yoda 17 år siden
Det undrer ikke ;-)
#27 The Baptizer 17 år siden
#28 filmz-Le Samouraï 17 år siden
#29 MikkelHJ 17 år siden
#30 NightHawk 17 år siden
2. Evil Dead trilogien, som jo egenlig mere består af part 1 og 2, da Evil Dead 2 i store træk godt kan ses som et remake af 1'eren. Derfor er det jo ikke som sådan en rigtig serie som de andre i pollen. Stadigvæk er især 2'eren og 3'eren Army of Darkness særdeles vellykede/uderholdende film, der dog lever mere af deres humor end den desiderede uhygge. Her må 3'eren vel nærmere være at betegen som en parodi på gyser og fantasy genren frem for, at befinde sig i den rendyrkede gysergenre. Sætter man de ting op mod de andre i aftstemningen så trækker det point fra.
3. Friday The 13'th, den originale serie fra 1-8. Skuespillet er i de fleste af dem på rent amatørniveau dog ikke for alles vedekommende, da der gennemgående i serien faktisk har været et par stykker, der har gjort det ganske fornuftigt/overbevisende. Sjovt nok plejer en serien over så mange film at dale i kvalitet, men her overasker "Friday 13th" positivt ved, at ha' de bedste gemt til sidst i form af 6'eren Jason Lives og 8'eren Jason Takes Manhattan, der begge er et ta' selv bord af opfindsomme mord, samt viser et tydeligt visuelt talent hos de to instruktøre. 4, 5, og 7 hvor sidstnævnte ellers har et glimrende oplæg men ikke forstår at udnytte det, er IMO de ringeste af dem på alle fronter.
Af de andre der var at vælge imellem, holder jeg kun af de respektive 1'ere af, Texas Chainsaw Massacre, Poltergeist og House. De er så tilgengæld geniale alle 3. I Halloween serien finder jeg kun originalen plus nr. 2 og 7 for seværdige.
# 28 -
Nu er det ikke mig der har indsendt poll'en, men man ku' godt forsvare dens titel ved at se det på den måde, at selv om serierne strækker sig fra 70'erne og helt ind i 90'erne, ja så ligger de fleste af de forskellige seriers film i 80'erne, der også samtidig var den tid hvor figure som Jason, Freddy, Michale Myers, Pinhead fik deres kultstatus og ikonlabel. Sidstnævnte skal dog nok mere ses som 90'er gyser og frem.
Texas Chainsaw Massacre serien passer derimod slet ikke ind, da kun 2'eren befinder sig i 80'erne. De andre er fra 1974, 90 og 94.