• "Abernes planet" (1968)
    49%
  • "Planet of the Apes" (2001)
    27%
  • Kender ikke de abefilm
    22%
  • "Flugten fra Abernes planet" (1971)
    1%
  • "Slaget om Abernes planet" (1973)
    1%
  • "Truslen fra Abernes planet" (1970)
    1%
  • "Oprør på Abernes planet" (1972)
    0%

Stemmer i alt: 1293

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 filmz-incubus 18 år siden

Hvornår er den fra?
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#52 elwood 18 år siden

#51 engang i halvfemserne, du kender måske også skuespilleren fra film som "Hitler Doesn't Live Here Anymore, "P is for Psycho", "Dial M for Murderousness "

og mange andre klassikere.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#53 dyg 18 år siden

#51 - Det er fra The Simpsons, hvor Troy McClure bliver gift med Selma. Afsnittet A Fish Called Selma fra sæson 7.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#54 filmz-crede 18 år siden

Going, going, gone!

Ja, jeg stemte så på oprøret..

Man kan sige meget om de gamle film, hvorfor kræver det et tjek af ens vandbeholdning når man lige har flygtet ned ad en bakke fra en kæmpe rullende stykke klippe?!

Og så forstår jeg ikke hvem der stemmer på 2'eren af de gamle. Jeg står personligt af på de her mutanter der tilbeder en A-bombe.

3'eren er meget grineren fordi den fortæller samme historie some 1'eren bare hvor rollerne er byttet rundt mellem mennesker og aber.

4'eren (min favorit) er jo den film der ligesom forklarer hvordan aberne har taget verdensherredømme, og er helt klart den voldeligeste af dem alle.

5'eren er et tydeligt bevis på at de løb tør for penge under produktionen af denne film. Det skulle være endt i en mega-krig mellem aber og mennesker men... det blev det ikke.

Burton's version er tja... ikke så god som den skulle have været. Jeg har ellers stor respekt for Burton, og syntes han er en af de dygtigste til at skabe magiske stemninger på det store lærredet. Men hvorfor menneskerne kan tale i hans version begriber jeg ikke, det spolerer ligesom hele konceptet med at aberne ser menesker som dyr. Anyways, super fedt visuelt dog er historien jo knap så overraskende, men den er jo også fortalt før. Slutningen kan jeg tilgengæld godt lide, mest fordi der er ingen, INGEN, der har kunne forklare mig hvad der egentlig sker. Jeg vågner stadig nogle gange om natten og råber: "Det gir jo ikke mening!".
Gravatar

#55 filmz-staermose 18 år siden

Slutningen er ikke så svær.
I slutningen af filmen rejser Captain Leo Davidson tilbage i tiden, til det der nogenlunde svare til vores nutid. Her opdager han at jorden som han kender den bliver regeret af aber. Det vigtige her er så stautuen af General Thade. Dette er normalt Abraham Lincoln. Dette betyder en af to ting:
1. At General Thade har været her ca. siden den amerikanske borgerkrig. Udviklingen fra da han ankom i tid til Captain Leo Davidson gjorde det er mere eller mindre sket på samme måde som vores udvikling.
2. Eller han er ankommet nogle år før Captain Leo Davidson og simpelt hen har overtaget jorden (eller i hvert fald USA). Han og de andre aber har erstattet mennesket i alle områder politi, befolkning og sikket også regering. Og han så har fået ændret Lincoln statuen til hans ansigt.

Pointen er så hvordan han kúnne rejse derhen i tid. Den test-abe der ankommer i slutningen af filmen, gør det i en lille rumkapsel. Den tager Captain Leo Davidson og rejser tilbage i tiden. General Thade har derefter fundet en kapsel i det nedstyrtede forskningsrumskib eller har hævet Captain Leo Davidson´s rumkapsel fra søen og fundet ud af at reparere den. Meget af udstyret på forskningsrumskibet virker jo stadig selv om det er så forfaldent. Han kan sagtens finde ud af hvordan teknik virker. Det tog ham jo ikke lang tid at finde ud af hvordan mand bruger en pistol. Så det er ikke usandsyneligt at der har været en eller enda flere kapsler der virkede så Thade kunne rejse tilbage i tiden, som Leo også gjorde. Han er bare ankommet før Leo i tid. Leo ankom jo til "abernes planet" før test aben. Så der er ingen garanti for at den rækkefølge man rejser ind i den tåge er den samme som man kommer ud af den på.
Gravatar

#56 Michael Andersen 18 år siden

#46 Det får også smilet frem hos mig, men på den gode måde, der gør at jeg ikke kan lade være med at rocke med på det :) Men det skader nok heller ikke, at jeg har en forkærlighed til filmmusik fra de eksperimenterende 1970'erne.

http://buysoundtrax.com/sounds/VARESE/PLANET~1/18_...
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#57 filmz-grev_michal 18 år siden

uhhh herlig poll :-)

Abernes planet er en af de bedste film i filmhistorien efter min mening. Det er naturligvis den oprindelige der fik min stemme. Den klassiske afslutsscene med "kvindestatuen" er jo også kendt verden over.

At en halvhjertet remake kommer på en 2. plads håber jeg kun er fordi folk ikke har set den originale version ;)

you fools - you did it hehe

#58 18 år siden

57: Apropos kvindestatue: Det er da den værste
spoiler jeg nogen sinde har set. Altså ikke dit indlæg, men coverforsiden på dvd'en, der bærer Frihedsgudinden.
Gravatar

#59 Lady Arwen 18 år siden

Har ikke set nogen af dem!
Doctor Who <3
Gravatar

#60 filmz-incubus 18 år siden

Jeg kan i hvertfald godt anbefale den originale fra 1968. Den er ganske god.
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."

Skriv ny kommentar: