-
Billy Wilder?67%
-
"Some Like It Hot"10%
-
"Sunset Boulevard"7%
-
"Double Indemnity"5%
-
"The Apartment"2%
-
Anden film2%
-
"Sabrina"2%
-
"Ace in the Hole"1%
-
"Stalag 17"1%
-
"The Seven Year Itch"1%
-
"Witness for the Prosecution"1%
-
"The Lost Weekend"0%
Stemmer i alt: 801
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#1 moulder666 16 år siden
Elsker den afsluttende kommentar:
Jerry: "Oh, you don't understand, Osgood! Ehhhh... I'm a man. "
Osgood: "Well, nobody's perfect. "
#2 16 år siden
#3 aknot 16 år siden
Dog er Double Indemnity, Some Like It Hot, The Seven Year Itch & den manglende Buddy Buddy også fantastiske.
Men Sunset Boulevard er Billy Wilder´s mesterværk.
#4 filmz-Bruce 16 år siden
Manden var KLASSE og umådelig alsidig!!! 34 film over 7 i rating på IMDB. Slå den!
Sunset Boulevard er jo eminent, men jeg må tilstå at Double Indemnity giver mig det største rush, gang på gang. Jeg tvivler på, at jeg kan komme på en film, med en mere hårdkogt dialog. Murray og Stanwyck er fantastiske, men Edward G. Robinsons forsikringspolice tale er i verdensklasse.
Billy Wilder, du er guldkalven hvorom instruktørerne danser!!!
#5 Skeloboy 16 år siden
Kunne ikke bestemme mig mellem Lost Weekend og Sunset Blvd, men det blev den sidste: "We didn't need dialogue. We had faces!
#6 Skeloboy 16 år siden
En undersøgelse af filmz-brugernes filmviden/vaner/præferencer og sådan noget kunne sgu være meget interessant.
Jeg tror det er et fåtal, der virkelig går op i at se de gamle amerikanske klassikere og endnu færre de gamle udenlandske (Truffaut, Eisenstein, Kurosawa osv.).
Jeg placere mig selv et sted midt i mellem: jeg kan filmhistorien nogenlunde, og jeg prøver at se hvertfald en film af de store instruktører uanset årstal og land, men omvendt så ligger mine favoritfilm undtagen et par stykker efter 1990.
Men en kort beskrivelse af filmens vigtigste film, en slags guide til filmhistorie fra filmz side kunne være en god ide. Den skal ikke være specielt lang, og det kunne måske få folks øjne op for de gamle fede film. Personligt er jeg selv blevet meget mere filmnørdet af at komme herinde og hente inspiration...før det havde jeg aldrig høtr om f.eks. Godard, Tarkovsky osv.
Edit: Ok, det blev så til en længere post, der egentlig fortjener sin egen tråd, så den opretter jeg lige:)
#7 Skeloboy 16 år siden
#8 Benway 16 år siden
#9 fatcat 16 år siden
#10 dolphinfriendly 16 år siden
"The two most important words in Hollywood is: Billy Wilder".
Manden har stået bag mange mesterværker, såsom "Sunset Boulevard", "Ace in the Holde" og "Some like it hot". Dog outshines "Double Indemnity" dem alle.
At folk ikke kender ham, synes jeg grænser til det pinlige.