• Billy Wilder?
    67%
  • "Some Like It Hot"
    10%
  • "Sunset Boulevard"
    7%
  • "Double Indemnity"
    5%
  • "The Apartment"
    2%
  • Anden film
    2%
  • "Sabrina"
    2%
  • "Ace in the Hole"
    1%
  • "Stalag 17"
    1%
  • "The Seven Year Itch"
    1%
  • "Witness for the Prosecution"
    1%
  • "The Lost Weekend"
    0%

Stemmer i alt: 801

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 moulder666 16 år siden

Some Like It Hot - klassehumor!

Elsker den afsluttende kommentar:

Jerry: "Oh, you don't understand, Osgood! Ehhhh... I'm a man. "
Osgood: "Well, nobody's perfect. "
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

#2 16 år siden

Synes der er mange afstemninger, hvor vinderen oftest er = ???
Gravatar

#3 aknot 16 år siden

Sunset Boulevard herfra

Dog er Double Indemnity, Some Like It Hot, The Seven Year Itch & den manglende Buddy Buddy også fantastiske.

Men Sunset Boulevard er Billy Wilder´s mesterværk.
Gravatar

#4 filmz-Bruce 16 år siden

27? til Billy Wilder nærmest inden pollen starter?!?!?! Gimme a break og kom igang med og læs filmens ABC! Det her er grundstoffernes periodesystem, obligatorisk kompendie!

Manden var KLASSE og umådelig alsidig!!! 34 film over 7 i rating på IMDB. Slå den!

Sunset Boulevard er jo eminent, men jeg må tilstå at Double Indemnity giver mig det største rush, gang på gang. Jeg tvivler på, at jeg kan komme på en film, med en mere hårdkogt dialog. Murray og Stanwyck er fantastiske, men Edward G. Robinsons forsikringspolice tale er i verdensklasse.

Billy Wilder, du er guldkalven hvorom instruktørerne danser!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 Skeloboy 16 år siden

Har kun set Stalag 17, Sunset Blvd, The Lost Weekend og The Apartment(og ja, ved godt Double Indemnity og Some Like It Hot er store mangler;)

Kunne ikke bestemme mig mellem Lost Weekend og Sunset Blvd, men det blev den sidste: "We didn't need dialogue. We had faces!
Gravatar

#6 Skeloboy 16 år siden

#4 - kunne næsten regne ud du ville komme med sådan en kommentar:)

En undersøgelse af filmz-brugernes filmviden/vaner/præferencer og sådan noget kunne sgu være meget interessant.

Jeg tror det er et fåtal, der virkelig går op i at se de gamle amerikanske klassikere og endnu færre de gamle udenlandske (Truffaut, Eisenstein, Kurosawa osv.).

Jeg placere mig selv et sted midt i mellem: jeg kan filmhistorien nogenlunde, og jeg prøver at se hvertfald en film af de store instruktører uanset årstal og land, men omvendt så ligger mine favoritfilm undtagen et par stykker efter 1990.

Men en kort beskrivelse af filmens vigtigste film, en slags guide til filmhistorie fra filmz side kunne være en god ide. Den skal ikke være specielt lang, og det kunne måske få folks øjne op for de gamle fede film. Personligt er jeg selv blevet meget mere filmnørdet af at komme herinde og hente inspiration...før det havde jeg aldrig høtr om f.eks. Godard, Tarkovsky osv.

Edit: Ok, det blev så til en længere post, der egentlig fortjener sin egen tråd, så den opretter jeg lige:)
Gravatar

#8 Benway 16 år siden

En perlerække af film men "Double Indemnity" er den jeg virkelig holder af. Der er næppe nogensinde lavet en film med en mere forrygende dialog.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 fatcat 16 år siden

Er stor fan af "Some like it hot" - Lemmon/Curtis/Monroe samarbejdet er klasse. Så valget var let selv om Wilder har lavet mange rigtige gode film
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#10 dolphinfriendly 16 år siden

Som Hitchcock engang sagde:
"The two most important words in Hollywood is: Billy Wilder".

Manden har stået bag mange mesterværker, såsom "Sunset Boulevard", "Ace in the Holde" og "Some like it hot". Dog outshines "Double Indemnity" dem alle.

At folk ikke kender ham, synes jeg grænser til det pinlige.

Skriv ny kommentar: