-
"Star Wars: Episode III"20%
-
"Sin City"19%
-
"Batman Begins"14%
-
"King Kong"10%
-
"Der Untergang"8%
-
"Flammernes pokal"7%
-
Anden film4%
-
"Narnia"3%
-
"Million Dollar Baby"3%
-
"Crash"3%
-
"Adams æbler"2%
-
"Brokeback Mountain"2%
-
"War of the Worlds"2%
-
"History of Violence"1%
-
"Sideways"1%
-
"Cinderella Man"0%
Stemmer i alt: 2856
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#101 Collateral 18 år siden
#102 BN 18 år siden
Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg var ihvertfald ikke en af disse "mange folk". Jeg forstår godt at vurdere kvalitet og at forholde jeg mig kritisk. Så den fordom vil jeg gerne have mig frabedt.
Men ret skal være ret: Du generaliserer ikke, for "mange folk" er jo ikke det samme som at skrive "alle folk". Fair nok.
Jeg har det sådan, at hvis historien i og indholdet af en film ikke fungerer, så kan den pågældende film være nok så flot og imponerende pakket ind i computereffekter og flotte billeder og god musik - det er simpelthen bare ikke nok. Det var da også selve den klassiske, episke fortælling jeg faldt for, da jeg i 1997 så den gamle Star Wars-trilogi i special edition-udgaven. Og den magi eller det "feel", jeg dér oplevede, genfandt jeg til fulde i de tre prequels.
Det var bestemt ikke på forhånd givet, at jeg ville kunne lide disse nye episoder af Star Wars. Hvad angår FORTSÆTTELSER (sequels og prequels) er jeg altid meget skeptisk, især fordi en af mine yndlings-tv-serier "Folk og fæ" (fra 1977-1980), der sluttede efter lidt over 40 afsnit, otte år senere blev kørt videre (1988-1990), men denne gang uden den samme gnist og uden at følge de bøger, som den er baseret på. Med andre ord en skuffelse. ... Jeg elsker også James Cameron's "Terminator", og "Terminator II" synes jeg er 100 pct. ligeså vellykket, på enkelte punkter endog bedre. Men "Terminator III" går jeg langt udenom - den burde ikke have være lavet. ... Og så er der ikke mindst Stanley Kubrick's "2001 - A Space Odyssey", som jeg også altid har holdt af, men i fortsættelsen "2010 - Den Anden Rumrejse" var den helt særlige stemning og mystik fra etteren fuldstændig væk til fordel for en kedelig, ordinær og uinspireret historie - også her vil jeg sige: den burde adrig være have været lavet! Det samme med de mange fortsættelser til Hitchcock's "Psycho". Etteren var et mesterværk - de fire fortsættelser er det værste makværk.
Filmhistoriens mest vellykkede fortsættelser er efter min mening "Godfather II", "French Connection II", "Indiana Jones The last crusade" (som er en 3'er - 2'eren haltede noget), "Spider-Man II", "The Bourne Supremacy" og "Tlbage til fremtiden II + III", samt ikke mindst "Star Wars Episode I, II og III". Disse film er sublime mesterværker.
#103 dolphinfriendly 18 år siden
Tak for et velargumenteret respons.
Det var nu heller ikke ment som en fordom, blot en kommentar til de communities og den til tider fanatisme der opstår ved film som Star Wars, som jeg mener ofte kan drukne potentialet for kritik. Om det så er tilfældet med dig eller andre enkelt personer skal jeg ikke kunne sige, men nevertheless mener jeg det er en tendens for visse grupper mht diverse kulturelle fænomener og tror også, at du selv kan have bemærket det ved film som netop SW III.
Mht. dårlige sequels skal man ikke glemme "Exorcisten II-III", "Matrix II-III" :).
#104 BN 18 år siden
Det er rigtigt at Star Wars er blevet et helt fænomen hvor der er tilknyttet en masse hysteri.
Og du har ret i det der med de andre dårlige sequels du nævner .. bortset fra at jeg i disse tilfælde heller ikke kan lide de pågældende ettere.
se i øvrigt #86, så kan du se at jeg ikke er ukritisk mht. Star Wars-hysteriet. Det er KUN filmene jeg interesserer for.
#105 filmz-Bruce 18 år siden
Da jeg så SW3 i Imperial var jeg imponeret. Et orgie i vellyd og fantastiske flotte billeder og en handling, som jeg synes fik "sagerne" til at hænge sammen. Ja, jeg var sgu godt tilfreds, især set i lyset af de to forrige.
Nu har jeg gennemset den på DVD et par gange siden. Lyden er god, men især billedet er i topklasse. Dog har jeg mistet noget af det indtryk fra første gang i "biffen". Bortset fra de sidste 30 minutter, som er "broen" til "A new hope", så er jeg ret uinteresseret i historien , eller snarere omvendt. Jeg bliver ikke fanget, som jeg vitterligt følte i "biffen". Jeg var nok mere suget ind af "eye candy".
Den er stadig enorm flot at se på et stort lærred, men magi og tryllebundet skuespil? Nej. Min oprindelige 8'er, neddroslet til en 7'er.
#106 metabolid 18 år siden
#107 dolphinfriendly 18 år siden
Jeg giver dig helt ret i, at en stor filmoplevelse kan gøres endnu større hvis den ses i en biograf, hvor der trækkes på ekstra god lyd side, billedekvalitet ect. Det er "Lord of The Rings" trilogien måske det bedste eksempel på. Men som du selv er inde på, kan selv den bedste biograf ikke redde en film man fundamentalt ikke bryder sig om. Jeg har eksempelvis set "Independence Day" og "Blade: Trinity" i Imperial og tror det er ret tvivlsomt, hvor meget biografen reddede mit vurdering af de film :).
Og ligemeget hvor meget ekstra effekt smadder og li'r jeg måske ville have bemærket i SW III ved et besøg i Imperial, ville jeg stadigvæk have siddet hovederystende og lagt mærke til - efter min mening - de bemærkelsesværdige elendige skuespillerpræsentationer, den dårlige instruktion og i det hele taget en uinteressant og uinspirerende historie, der på ingen måde fik mig op af sædet underholdningsmæssigt. Faktisk faldt jeg i søvn - synes virkeligt den var ufatteligt skuffende og var slet ikke imponeret over den måske flotte computergrafik. Ren form og ingen indhold efter min smag og fred være med det, fint at mange lod sig underholde af den.
En film som "Brokeback Mountain" præsterer blot stadig at spøge i min erindring, noget en kæmpe Hollywood effekt produktion som ex. SW III aldrig ville kunne gøre.
Men igen smag og behag :).
#108 metabolid 18 år siden
Så vi jo fuldstændigt enige :) Også mht. ROTS, men jeg ser ikke Star Wars for at få noget at tænke over - det ren underholdning og skal ses som det den er. Alle genrer har sine favoritter og jeg er bestemt ikke bleg for at se film der udfordrer, og de er somregel bedst at se i mindre biografer som f.eks. Empire som jeg nyder at have i nærheden :)
#109 dolphinfriendly 18 år siden
Nemlig, vi er helt enige. Jeg sætter blot spørgsmålstegn ved om en ren underholdningsfilm kan blive årets film, foran andre mere tankevækkende der vækker debat og bryder med tabuer og kulturelle traumer - som "Brokeback Mountain" og "Der Untergang" gør det.
Empire er også en lækker bif, måske den bedste i byen ;)!
#110 BN 18 år siden
Lige det du siger vedr. skuespilniveauet, understreger for mig, at folk har glemt, at skuespillet i de gamle Star Wars ikke var noget stort på nogen måde. Det var tilpasset eventyrgenrens forenklede stil, hvor personerne er ærketyper snarere end virkelige mennesker bortset. (se lige bort fra de mange fantasivæsener! ;-) )
At du ikke kan lide historien skyldes jo din personlige smag, men jeg vil da godt indrømme, at jeg ikke fatter det, når jeg tænker på de utrolig mange lighedspunkter med de gamle SW-film.
Men der er ikke grund til at koge mere suppe på det:
Selv synes jeg det samme om alle tre prequels som den danske anmelder der sagde om "Episode II: Attack of the Clones": "Magien er tilbage."