-
"Manden uden navn - The Bourne Identity"33%
-
"The Bourne Ultimatum"32%
-
Har ikke set nogen af dem.17%
-
"Bourne duellen"12%
-
Foretrækker tv-serien med Richard Chamberlain5%
Stemmer i alt: 1267
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 filmz-Kragmose 17 år siden
#22 BeeJay 17 år siden
#23 Winniepooh 17 år siden
#24 mimic 17 år siden
#25 BN 17 år siden
Alle tre film er perfekte mesterværker. Den realistiske stil i "Bourne Identity" (der faktisk også har lidt shaky cam) suppleret med en mere jordnær spænding (modsat Bond-stilen) og en mere afdæmpet (læs: ikke opskruet, ikke overvildt overdreven) action, fortsætter i de to efterfølgende film. Men Greengrass gør stilen endnu mere intens, idet han bruger det håndholdte kamera til i nogle af de mere rolige passager at skabe uro eller understrege Bourne's følelser, og i de mere dramatiske, spændende passager til at understrege den hektiske, ofte kaotiske jagt, personernes forvirring og vrede m.m.
Der er flotte, stemningsfulde billeder i alle tre film, og de iørefaldende temaer bruges perfekt og er med til at skabe både stemning og følelser. Fra soundtrack'et til Bourne Identity" vil jeg særligt fremhæve "Main Titles", "Bourne on land", "Tazi Ride" og "Jason Theme". .... Fra "Bourne Supremacy: "Goa", "Funeral Pyre", "Nach Deutchland" (samme tema som "Taxi Ride") og "Atonement". Og fra "Bourne Ultimatum": "Tangiers", "Waterloo" og "Coming home".
Og så naturligvis Moby's "Extreme Ways", som er blevet synonym med hele trilogien!
Bourne er Matt Damon's bedste skuespillerpræstation til dato. Han spiller indlevet og troværdigt, intenst, men afdæmpet. Hans ansigtsudtryk og gesti siger mere end mange ord. Han gør det bedre end Richard Chamberlain, som jeg ellers også synes er god i tv-versionen. Men Matt Damon har bare lige det der næsten udefinerlige, som gør ham suverænt bedst til rollen som sårbar, forpint og farlig agent med hukommelsestab og samvittighedskvaler ... [MULIG SPOILER til "Bourne Supremacy" følger] særligt scenen med Bourne hos den myrdede russsiske politikers datter, hvor han for første gang i hele filmen giver sin sorg over Marias død og sine tilbageholdte, indestængte følelser luft, understreger dette .... jeg har aldrig før set en sådan realistisk og så menneskelig og emotionel scene i nogen agent-film.
Alle skuespillere leverer iøvrigt gode, solide præstationer - der er ikke en eneste mislyd i denne henseende.
#26 Silver666 17 år siden
Men jeg hader helt vild den hurtig klipning Greengras bruger i action sequenserne :( ,
lærte dog lidt at leve med det i Bourne Ultimatum
.Ultimatum blæste efter min mening denne sommer Die Hard 4.0 helt af banen når det kommer til sej action.
#27 duuk74 17 år siden
#28 dolphinfriendly 17 år siden
#29 filmz-LBA 17 år siden
Jeg valgte kun den første, fordi det var den film som startede det hele, og fordi det var den film, som virkelig fik mine øjne op for Matt Damon som skuespiller.
#30 Patriarch 17 år siden
Klart den mest underholdende synes jeg.