• England
    37%
  • Danmark
    31%
  • Frankrig
    12%
  • Tyskland
    5%
  • Spanien
    5%
  • Sverige
    5%
  • Italien
    3%
  • Andet land
    1%
  • Polen
    1%
  • Belgien
    0%
  • Norge
    0%
  • Grækenland
    0%
  • Holland
    0%

Stemmer i alt: 1235

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 Thomsen 15 år siden

FORZA ITALIA!!!

Fra den episke storfilm (som i 1910'erne lærte amerikanerne, at man kunne lave andet end filmatiseret teater) til neorealismen, men mest af alt fordi intet andet europæisk land har haft så markant og indflydelsesrig en genrefilmproduktion: Sværd og sandal-film, sørøverfilm, science fiction, gotiske gysere, mordmysterier, kannibal- og zombiefilm og ikke mindst 1970'ernes übercoole gangsterfilm (som Tarantino har hugget fra med arme og ben). Antonioni, Fellini og De Sica er helte i min bog, men Mario Bava, Antonio Margheriti, Umberto Lenzi og Pupi Avati vil altid stå mit hjerte nærmest.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#32 rockysds 15 år siden

Antlion (29) skrev:
Uden tvivl! Personlig mener jeg dog, at det gik meget ned af bakke efter "Jeanne d'Arc" og "Vampyr". Jeg mener, at det er stumfilmene, som Dreyer skal anerkendes for.


Spøjst. Personligt anser jeg "Gertrud" og især "Ordet" for at være Dreyers mesterværker sammen med "Jeanne d'Arc", og mener på ingen måde det gik ned af bakke for ham. De senere værker skal han i mine øjne i ligeså stor grad anerkendes for, selvom der nemt kan argumenteres for at "Jeanne d'Arc" var den mest indflydelsesrige.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#33 RFriis 15 år siden

Frankrig, England, Italien, Tyskland. Jeg er vitterligt ikke i stand til at vælge!
Gravatar

#34 Antlion 15 år siden

Rockysds (32) skrev:
Spøjst. Personligt anser jeg "Gertrud" og især "Ordet" for at være Dreyers mesterværker sammen med "Jeanne d'Arc", og mener på ingen måde det gik ned af bakke for ham. De senere værker skal han i mine øjne i ligeså stor grad anerkendes for, selvom der nemt kan argumenteres for at "Jeanne d'Arc" var den mest indflydelsesrige.


Efter sin første tonefilm, "Vampyr, holdte Dreyer jo en pause på 10 år. Derefter mener jeg, at det virkeligt gik ned ad bakke for ham - Dreyer overlevede ikke talefilmens gennembrud! Jeg ved godt, at de fleste også anser "Gertrud", "Ordet" og "Vredens dag" som værende Dreyers mesterværker, og billedstilen, rytmikken og andre stilistiske træk er da også mere eller mindre sublime, meeeeen... dialogen er fuldstændig odiøs! Jeg føler en enorm kustighed i diktionen (specielt i "Ordet"), og derfor mener jeg, at det gik ned ad bakke for ham efter "Vampyr". Dette er selvfølgelig bare min mening, men jeg tror også, at det måske er grunden til, at han er så populær i udlandet, hvor de ikke har kendskab til det danske sprog.
Gravatar

#35 Benway 15 år siden

#34 Hver sin smag naturligvis, men det specielle sprogbrug har nu aldrig generet mig. Det er jo også et bevidst stilistisk træk. Sammenlignet med f.eks. Alain Resnais' film er sproget næsten sprælsk. :)

At han ikke er så populær i den almene befolkning herhjemme skyldes nok mere, at han ikke har en særlig folkelig appel, hvilket er for øvrigt er typisk for kunstfilmmagere. Instruktører som Werner Herzog og Ki-duk Kim er heller ikke særlig værdsat i hjemlandet, og Lars Von Trier er der også mange herhjemme, der har et særdeles anstrengt forhold til.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#36 myshkin 15 år siden

Tyskland.

Uwe Boll. Nuff said.

Nej.. hjernen siger Frankrig, hjertet siger England..
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#37 Lady Arwen 15 år siden

England!
Tyskland har dog også lavet mange gode film og DK! :D
Doctor Who <3
Gravatar

#38 Fable 15 år siden

Frankrig

- Synes virkelig ikke Danmark har det store at byde på, men hver sin smag selvfølgelig.
Gravatar

#39 davenport 15 år siden

Andet land: Luxemborg
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#40 BN 15 år siden

#39:

Hvad har de da lavet i Luxembourg? ..... udover øl. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: