• England
    37%
  • Danmark
    31%
  • Frankrig
    12%
  • Tyskland
    5%
  • Spanien
    5%
  • Sverige
    5%
  • Italien
    3%
  • Andet land
    1%
  • Polen
    1%
  • Belgien
    0%
  • Norge
    0%
  • Grækenland
    0%
  • Holland
    0%

Stemmer i alt: 1235

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 tranberg 15 år siden

FRANKRIG
- Le Fabuleuax Destin d'Amélie Pulain
- Stranded - I've Come from a Plane on the Mountains
- Indochine
- Entre les murs
- La Vérité
- La Hâine
og kunne blive ved!

Italien har dog Benigni, han er genial!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#12 BN 15 år siden

helt klart: England

Antallet af instruktører og skuespillere, samt gode film der er kommet herfra, er enormt.

Fra Tyskland er der kun lavet få film, der har sagt mig noget: 'Die Brücke' (1959), 'Der Untergang' og 'Das Leben der anderen'. Jeg så masser af italienske, spanske og franske film (Búnuel, Chabrol, Truffaut, Goddard o.s.v.) som ung, men idag interesserer de mig ikke. Sergi Leone's spaghetti-westerns er noget nær de eneste, jeg stadig holder af at se.

Jeg må nok indrømme, at jeg foretrækker film hvor det talte sprog er engelsk. Jeg ved egentlig ikke hvorfor, men sådan er det bare. (Jeg er ellers vokset op med tre tyske tv-kanaler, hvor alle film fra andre lande var synkroniseret til tysk. Gyseligt! hehe) ... Måske har det noget at gøre med, at jeg bedst kan lide den engelske kultur og bedst kan identificere mig med englændernes sædvaner og tænkemåde, samt deres jordnære, ofte sorte humor.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 dyg 15 år siden

Fandme en svær poll. Frankrig er vel det oplagte valg, men Italien har helt klart budt på flest gode stunder foran mit tv.

Directors som Argento, Deodato, Bava, Fellini, Leone, Bertolucci og Antonioni gjorde udslaget for mig, så krydset blev sat ved Italien.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#14 enfilmnørd 15 år siden

Kan ikke helt beslutte mig for om jeg kan tilgive mig selv at svare andet end Danmark, og ikke se mig selv som landsforræder(okay i mild grad).

Ellers må det blive Tyskland:
Der Untergang
Der Tunnel
jedenseit der stille
De andres 'liv
Lola Rent
Godbye Lenin

Eller Frankrig:
Amelie
Luc Besson(han er instruktør, men laver vel franske film)
Le mi
Taxi
Kan ikke huske flere titler, men har set en del. Hele filmstilen tiltaler mig bare.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#15 Skeloboy 15 år siden

Gik lige helt i panik...men efter lidt omtanke, så var det ikke svært: Frankrig...det skyldes de hele tiden har været med.
Fra stumfilm over Jean Renoir og Marcel Carne til nybølgen, der med Malle, Godard og Agnes Varda fortsatte til 80'erne...og så er der Besson, Annaud, Jeunet og film som La Haine, Irreversible, Dykkerklokken og Sommerfuglen...listen er lang.

2: England
3 og 4: Italien og Spanien
5: Sverige
6: Danmark
7: Tyskland(synes ikke Tyskland er superfedt...men ok, kender det heller ikke supergodt, og er ikke den store Herzog-fan...Fassbinder har jeg aldrig set)

Resten af landene kender jeg ikke nok til at bedømme udover enkelte instruktører

Taler vi instruktører er der kun en på toppen: Bergman

Men man skal heller ikke glemme Emir Kusturica, Bela Tarr og Theodoros Angeloupoulos...

NUI...hvor europæiske film generelt er stinkende fede jo:)(lad os ikke glemme Rusland...)...

Men som jeg plejer at sige: de fleste af mine favoritfilm er fra USA, men de mest interessante bliver lavet i Europa
Gravatar

#16 moulder666 15 år siden

England herfra - stort set alt lavet af Guy Ritchie er insta-succes i min verden og de har generelt også nogle virkelig gennemførte krimier,

derudover er der voldsomt mange gode spanske persondramaer, og Italien ligger også højt på min liste (spaghettiwesterns FTW)

Edit: Film med Bud Spencer og Terrence Hill SKAL dog ses på tysk! Man er vel indoktrineret af sin opvækst i Sønderjylland! :P
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#17 fubar 15 år siden

Tyskland

Gode krigsfilm + Herzog gjorde det til et nemt valg.
Gravatar

#18 Bony 15 år siden

Det er altid noget at Danmark ikke fører denne poll, for hvad har Danmark præsteret af mindeværdige film? Hvis man ser bort fra enkelte kortfilm, så er der da ikke mange danske film der har succes udenfor landets grænser?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#19 Benway 15 år siden

#18 Vi har jo i hvert fald haft Dreyer, som velfortjent regnes for en af de største instruktører nogensinde.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#20 [ikke godkendt bruger] 15 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."

Skriv ny kommentar: