-
England37%
-
Danmark31%
-
Frankrig12%
-
Tyskland5%
-
Spanien5%
-
Sverige5%
-
Italien3%
-
Andet land1%
-
Polen1%
-
Belgien0%
-
Norge0%
-
Grækenland0%
-
Holland0%
Stemmer i alt: 1235
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#11 tranberg 15 år siden
- Le Fabuleuax Destin d'Amélie Pulain
- Stranded - I've Come from a Plane on the Mountains
- Indochine
- Entre les murs
- La Vérité
- La Hâine
og kunne blive ved!
Italien har dog Benigni, han er genial!
#12 BN 15 år siden
Antallet af instruktører og skuespillere, samt gode film der er kommet herfra, er enormt.
Fra Tyskland er der kun lavet få film, der har sagt mig noget: 'Die Brücke' (1959), 'Der Untergang' og 'Das Leben der anderen'. Jeg så masser af italienske, spanske og franske film (Búnuel, Chabrol, Truffaut, Goddard o.s.v.) som ung, men idag interesserer de mig ikke. Sergi Leone's spaghetti-westerns er noget nær de eneste, jeg stadig holder af at se.
Jeg må nok indrømme, at jeg foretrækker film hvor det talte sprog er engelsk. Jeg ved egentlig ikke hvorfor, men sådan er det bare. (Jeg er ellers vokset op med tre tyske tv-kanaler, hvor alle film fra andre lande var synkroniseret til tysk. Gyseligt! hehe) ... Måske har det noget at gøre med, at jeg bedst kan lide den engelske kultur og bedst kan identificere mig med englændernes sædvaner og tænkemåde, samt deres jordnære, ofte sorte humor.
#13 dyg 15 år siden
Directors som Argento, Deodato, Bava, Fellini, Leone, Bertolucci og Antonioni gjorde udslaget for mig, så krydset blev sat ved Italien.
#14 enfilmnørd 15 år siden
Ellers må det blive Tyskland:
Der Untergang
Der Tunnel
jedenseit der stille
De andres 'liv
Lola Rent
Godbye Lenin
Eller Frankrig:
Amelie
Luc Besson(han er instruktør, men laver vel franske film)
Le mi
Taxi
Kan ikke huske flere titler, men har set en del. Hele filmstilen tiltaler mig bare.
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#15 Skeloboy 15 år siden
Fra stumfilm over Jean Renoir og Marcel Carne til nybølgen, der med Malle, Godard og Agnes Varda fortsatte til 80'erne...og så er der Besson, Annaud, Jeunet og film som La Haine, Irreversible, Dykkerklokken og Sommerfuglen...listen er lang.
2: England
3 og 4: Italien og Spanien
5: Sverige
6: Danmark
7: Tyskland(synes ikke Tyskland er superfedt...men ok, kender det heller ikke supergodt, og er ikke den store Herzog-fan...Fassbinder har jeg aldrig set)
Resten af landene kender jeg ikke nok til at bedømme udover enkelte instruktører
Taler vi instruktører er der kun en på toppen: Bergman
Men man skal heller ikke glemme Emir Kusturica, Bela Tarr og Theodoros Angeloupoulos...
NUI...hvor europæiske film generelt er stinkende fede jo:)(lad os ikke glemme Rusland...)...
Men som jeg plejer at sige: de fleste af mine favoritfilm er fra USA, men de mest interessante bliver lavet i Europa
#16 moulder666 15 år siden
derudover er der voldsomt mange gode spanske persondramaer, og Italien ligger også højt på min liste (spaghettiwesterns FTW)
Edit: Film med Bud Spencer og Terrence Hill SKAL dog ses på tysk! Man er vel indoktrineret af sin opvækst i Sønderjylland! :P
#17 fubar 15 år siden
Gode krigsfilm + Herzog gjorde det til et nemt valg.
#18 Bony 15 år siden
#19 Benway 15 år siden
#20 [ikke godkendt bruger] 15 år siden