• Ringenes herre: Eventyret om ringen
    48%
  • Star Wars: Episode IV - Stjernekrigen
    26%
  • Pans labyrint
    8%
  • Anden film
    7%
  • Troldmanden fra Oz
    3%
  • Skønheden og udyret (1946)
    2%
  • Snehvide og de syv dværge
    2%
  • Ladyhawke og lommetyven
    2%
  • Legend
    1%
  • The 7th Voyage of Sinbad
    1%
  • Clash of the titans
    1%
  • Tyven fra Bagdad (1940)
    0%

Stemmer i alt: 1531

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 evermind 15 år siden

bruce (3) skrev:
Hvad er definitionen på eventyrfilm lige? Her har vi sci-fi og animation blandet sammen, men hvorfor er Indiana Jones filmene ikke med her? Og hvis Star Wars er med, hvorfor så ikke 2001 eller Matrix? Eller Adventures of Robin Hood?

Jeg synes også, Indiana Jones mangler på listen - i hvert fald "Raiders of the Lost Ark", som er skole-eksemplet på en god, gennemført adventure-film! Når vi taler eventyr-genren, skelner jeg mellem adventure som førnævnte og fantasy som f.eks. "Ringenes herre".

For mig giver det god mening, at "Star Wars", men hverken "The Matrix" eller "2001" er på listen, men det hænger måske også sammen med, at jeg altid har betragtet førstnævnte som et eventyr, aldrig som sci-fi. "Star Wars" er nok fyldt med rumskibe, blasters o.lign., men disse er egentlig blot rammerne for en fantasy-fortælling om en ung knøs' rejse mod at blive voksen - fyldt med riddere, troldmænd/magi, fantastiske væsner, medhjælpere, prøvelser osv. Altså mange klassiske eventyr-elementer.

"Star Wars" ser stort på forklaringerne og de store spørgsmål om f.eks. menneske/maskine, sjæl/programmering, samfundssyn osv., der præger f.eks. "The Matrix" og "2001", men fokuserer på gang i den som i de gamle matiné-forestillinger. Hyperspace er der bare uden yderligere forklaringer af, hvordan det fungerer, og vi ser aldrig nærmere på eksistentielle spørgsmål om C3PO eller R2D2, deres natur, følelser, rettigheder; vi accepterer bare, at de er maskiner med personlighed. (Nåja, så er der selvfølgelig lige det dér fuck up med at forklare sagaens mest magiske islæt, The Force, med såkaldte midichlorianer, men det er jo de nye film, så det tæller ikke så meget ... ;))

Men det ser jeg i hvert fald som en væsentlig forskel på disse films natur.

"Adventures of Robin Hood" må da bestemt også siges at være eventyrfyldt, men mangler det fantastiske element, der ellers præger de (fleste) andre på listen. "Pans Labyrint" er dog
ud fra et vist syndspunkt heller ikke en overnaturlig/magisk historie, men et historisk drama med elementer af en piges forestillinger om tilflugt fra krigens trøstesløshed ... Og alligevel kommer jeg nemt til at tænke på den som en eventyrfilm.

Det er sgu svært med de definitioner!
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#22 filmz-Bruce 15 år siden

#21 Adventures of Robin Hood" må da bestemt også siges at være eventyrfyldt, men mangler det fantastiske element, der ellers præger de (fleste) andre på listen

Listen er jo også defekt :) Det er jo reelt mere fantasy end eventyr. Jeg kan nok ikke lige se størrelsen af et "fantastisk element", som en faktor for at kunne komme i betragtning af eventyr. Jeg tror istedet at fantasy begynder at liste sig ind i en genre, hvor de ikke hører til.

Adventurer, a fictional character who lives by their wits and their skills. Protagonist or other major characters are consistently placed in dangerous situations, synes jeg er en ganske kort og koncis betegnelse for de præmisser, som bør være tilstede i en eventyr film. Man kan også kigge på de danske betegnelser "en eventyrer" og eventyrernes klub og kigge nærmere på, hvad der ligger til grund for "eventyr".

De første i denne gruppe er meget ensartede og jeg mener absolut, at alle disse overholder det basale for at kunne ryge under eventyrs kategorien.

The Black Pirate (1926)
Captain Blood (1935)
The Lives of a Bengal Lancer (1935)
The Charge of the Light Brigade (1936)
King Solomon's Mines (1937), (1950), (1985)
The Prisoner of Zenda (1937) and (1952)
The Adventures of Robin Hood (1938)
Gunga Din (1939)
The Sea Hawk (1940)
The Black Swan (1942)
The Treasure of the Sierra Madre (1948)
The African Queen (1951)
The Crimson Pirate (1952)
Scaramouche (1952)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 davenport 15 år siden

Kan i huske den serie der hed Frank Buck? Den sad jeg troligt og ventede på fredag efter fredag..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#24 RFriis 15 år siden

Jeg vil tillade mig at "stemme" på "The Adventures of Robin Hood".
Gravatar

#25 Buzz 15 år siden

hvad er det for en pirate film der køre i film The Goonies
Gravatar

#26 Michael Andersen 15 år siden

Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#27 Buzz 15 år siden

okay,tak til nr 26
Gravatar

#28 filmz-ab 15 år siden

Indy er klart et eventyr, det er ufatteligt at den ikke er på. Mht. Star Wars, så er den lidt svær. Kan være et sci fi, men også et eventyr. Jeg ved det ikke. The Matrix vil jeg sige er Sci Fi.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#29 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg vil heller ikke kategorisere 2001 eller Matrix som eventyr, men genren blev blot så udvandet af de film, som var med i poll'en og de som ikke var med, at det meste kunne komme i betragtning med lidt fleksibilitet :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#30 filmz-Narniabæver 15 år siden

Hvor er Narnia på den afstemning?
Pan's Labyrinth skulle dog have været øverst!
Chip: Rescue Rangers, away!

Skriv ny kommentar: