• Ringenes herre-trilogien
    54%
  • Blade Runner
    13%
  • En anden film
    9%
  • Das Boot
    8%
  • Kingdom Of Heaven
    7%
  • Dommedag nu
    5%
  • JFK
    2%
  • Brazil
    1%
  • Once Upon A Time In America
    1%
  • Heaven's Gate
    1%

Stemmer i alt: 398

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 nwinther 7 år siden

Jeg mener, at extended cut først er rigtig interessant, når den gør en dårlig film god.

Langt det meste afklip lander på klipperrummets gulv af en grund. Derfor oplever jeg, at gode film sjældent bliver bedre, af at få tilføjet mere. Især, hvis det i første omgang blev fundet for "let".

Derimod er giver det mere mening, hvis det rent faktisk retter op på fejl (som jeg kan forstå er tilfældet med Kingdom of Heaven), eller gør en mellemgod film rigtig god.

Hvorfor ser man i øvrigt ikke dette fænomen i litteraturen? Jeg kan ikke mindes, at jeg har set en bogudgivelse i en "lost chapters" udgave, 10 år efter den oprindelige udgivelse.
Faktisk ser jeg oftere det modsatte "abridged version".
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#22 Geekalot 7 år siden

#21 som #19 siger Alien 2 var god, men den blev pænt meget bedre af de 10-20 min ekstra der kom med.
Men ja er også tilbøjelig til at give dig ret
Gravatar

#23 moulder666 7 år siden

nwinther (21) skrev:

Hvorfor ser man i øvrigt ikke dette fænomen i litteraturen? Jeg kan ikke mindes, at jeg har set en bogudgivelse i en "lost chapters" udgave, 10 år efter den oprindelige udgivelse.
Faktisk ser jeg oftere det modsatte "abridged version".


Egentlig et godt spørgsmål. Vi er jo ude i mere eller mindre samme situation. Editor skærer ting fra, flytter rundt på afsnit og retter i den indledende bog og man kunne jo sagtens være ude for (det hører man i hvert fald tit), at forfatteren egentlig foretrak den oprindelige version, men at forlaget ikke ville udgive den uden rettelserne.

Måske vi bare er ude i en "sådan er det bare" - at forfattere er vant til, at verden hænger sådan sammen. Eller at der ikke er den store efterspørgsel - der er trods alt forskel på at ofre 2½ time på at se en extended version og hvor lang tid den gennemsnitlige person bruger på at læse en bog. (min kæreste, der læser 2-3 bøger i året ville nok kigge lidt skævt til mig, hvis jeg sagde der var kommet en ny og bedre version af en bog hun allerede havde læst...)

Jeg synes dog oftere og oftere, at jeg ser "spin-offs" og "prequels" til bøger, der sagtens kunne være noget, der blev vraget til de oprindelige bøger/bogserier.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#24 Pistolprinsen 7 år siden

Alien 2
Lidt trold er man vel altid :-)
Gravatar

#25 cnr 7 år siden

#21 & #23

Stephen King - The Stand romanen findes i en udvidet udgave, der klart er at foretrække. Den første version var der skåret for hårdt i, fordi man følte, at bogen blev for lang
Gravatar

#26 filmkorn.dk 7 år siden

Hvor er The Abyss på listen? Vel nok den film i verdenshistorien, der har nydt mest af et extended director's cut.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: