• Jagten på den forsvundne skat (Indiana Jones)
    31%
  • Schindlers liste
    20%
  • Jurassic Park
    16%
  • Saving Private Ryan
    16%
  • Dødens gab
    7%
  • E. T.
    5%
  • En anden film
    3%
  • München
    1%

Stemmer i alt: 407

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 fazz 8 år siden

#10
Tror filmen skal være instrueret af Spielberg for at være med her, og Goonies er efter hvad jeg husker instrueret af Richard Donner :)
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#12 Geekalot 8 år siden

Er den også men den er skrevet at Spielberg og han er executive producer på den :)
Gravatar

#13 cain 8 år siden

1. E.T
2. Indy
3. Jurrassic
4. Shaving Ryans privates
Gravatar

#14 Lazlo H 8 år siden

Jaws uden sammenligning. Filmen der en sen aftentime engang i 80,erne på een af de svenske kanaler startede min film-lidenskab, og en film der den dag i dag over 40 år efter premieren, stadig betager og behager. Det er Spielbergs Hitchcock-film (helt bogstaveligt med dolly-zoom scenen der et direkte nik til Vertigo og senere Marnie). Det er filmen der definerer Spielberg - som blockbuster-kunstner, som selvstændig filmmager og som een af filmhistoriens store magikere. Sammen med komponist John Williams fremtryller han her et studie i (stædigt) godt filmhåndværk frembragt under kaotiske og håbløse forhold. Jaws er skoleeksemplet på, at less is more og filmen fremstår den dag i dag stadig mere gennemført og kløgtig end så mange andre nutidige film.

Når det er sagt, så er det et hårdt felt og en hård afstemning, for Raiders of the Lost Ark er dælme også den perfekte sunday-matinee film, Schindler og Ryan sublime krigsfilm på hver sin måde, og Jurassic Park revolutionerede filmens verden dengang i 1993. München er en anden af mine Spielberg-favoritter - stærkt undervurderet i lighed med Duel og Sugarland Express. Og selvom det ikke ændrer noget, så er det dybt kriminelt, at Close Encounters of the Third Kind ikke er med i afstemningen her. Med til Spielbergs,s cv hører også flop-farcen 1941, men den skulle lige nævnes da det er een af mine guilty pleasures.

Ser meget frem til Bridge of Spies senere på året...

Men al hæder og ære går til een af historiens bedste film - Jaws
Gravatar

#15 Lazlo H 8 år siden

Og se nu der..... I min iver for at rose Jaws glemmer jeg, i opremsningen af andre stærke og absolut godkendte Spielberg-film der alle har det rette Spielberg-touch og scener med de legendariske Spielberg-moments, følgende perler:

Catch Me If You Can, Minority Report, War of the Worlds og The Terminal...

Temple of Doom og Last Crusade er über-værdige sequels til Raiders, og The Lost World en aldeles hæderlig opfølger til Jurassic Park, omend unødvendig.

Listen er lang - kvaliteterne mange... Spielberg har dælme beriget os i adskillige årtier (og må have haft et par dårlige dage med hhv. Hook og Indy IV)
Gravatar

#16 Hr. Jensen 8 år siden

#14 Enig, godt formuleret. Lidt skandaløst, at Jaws ikke fik en Oscar-nominering for Bedste Instruktør og Bedste Birolle (Shaw).

Dolly-zoom scenen, er det ikke dér, hvor Kintner drengen bliver ædt?
Gravatar

#17 silegnaV 8 år siden

Shitlist.

1. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
2. 1941
3. Always
4. Hook
5. The Lost World: Jurassic Park
6. The Adventures of Tintin
7. War of the Worlds (2005)

Herefter har jeg svært ved at blive enig med mig selv om, hvordan de skal placeres.
Gravatar

#18 Den fede 8 år siden

Ingen 'Clouse Encounters'........ahmen altså.....
Gravatar

#19 Lazlo H 8 år siden

Hr. Jensen (16) skrev:
#14 Enig, godt formuleret. Lidt skandaløst, at Jaws ikke fik en Oscar-nominering for Bedste Instruktør og Bedste Birolle (Shaw).

Dolly-zoom scenen, er det ikke dér, hvor Kintner drengen bliver ædt?


Just präcis - nærmere bestemt scenen med Brodys reaktion...
Gravatar

#20 Hr. Jensen 8 år siden

#19 Genial scene. Det gør det bare mere uhyggeligt, at man knap nok ser noget i den scene, udover et par finner. Less is more.

Skriv ny kommentar: