• Saving Private Ryan
    36%
  • Full Metal Jacket
    13%
  • Dommedag nu
    12%
  • Black Hawk Down
    12%
  • Platoon
    7%
  • Anden film
    5%
  • The Hurt Locker
    3%
  • The Thin Red Line
    3%
  • We Were Soldiers
    3%
  • Kellys helte
    2%
  • Broen over floden Kwai
    1%
  • Patrioten
    1%
  • Den længste dag
    1%
  • Ærens vej
    1%
  • Ærens mark
    0%
  • War Horse
    0%

Stemmer i alt: 1901

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 Pécuchet 12 år siden

Skeloboy (46) skrev:
Du mener The Burmese Harp?

Ja, men også Fires on the Plain. De er begge formidable.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#52 sneakers 12 år siden

Jeg stemte den længste dag. Som den bedste krigsfilm. Og har længe ønsket mit at Steven Spielberg ville lave en remake af den. Da den skildre krigen fra Tysk, Egelsk, Amerikansk, skotsk og fransk side plus det løse :) Og de taler selvfølgelig eget sprog. Og så er den med datidens bedste skuespillere.

http//www.imdb.com/title/tt0056197/
http//www.youtube.com/watch?v=nqFn_pM5QxU

Men ellers er jeg også på Das Boot.
Gravatar

#53 cnr 12 år siden

En tysk krigsfilm vil næsten altid slå en amerikansk! Man slipper for alt det glorificering der næsten pr. automatik følger med i en amerikansk krigsfilm
Gravatar

#54 moulder666 12 år siden

Det var alligevel en svær een. Der er tre film, der for mig udgør toppen af poppen, når det gælder krigsfilm: Full Metal Jacket, Stalingrad og Saving Private Ryan!

Saving Private Ryan af de samme grunde som BN har udpenslet tidligere. Filmen er grum og skildrer virkelig krigen som jeg kunne forestille mig, at det var i virkeligheden - og udstiller soldaterne som almindelige mennesker.

Full Metal Jacket elsker jeg, omend den ikke så meget portrætterer krig som sådan, som den udstiller krigens (og hærens indoktrinerings) effekt på mennesker! En absolut sindsygt god, næsten uovertruffen, lydside tæller også op i point - hvem kan ikke huske scenen med "The Bird"? [url=

Stalingrad er også oppe blandt de allerypperste krigsfilm i min verden - af de samme grunde som Saving Private Ryan. Dog er den endnu mere kompromisløs og grusom end Saving Private Ryan og efterlader virkelig nogle billeder, der bliver hængende i baghovedet.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#55 Lord Beef Jerky 12 år siden

Det er interessant, hvor forskelligt folk kan se en film som Saving Private Ryan. Personligt fandt jeg den hverken grum eller realistisk - mere som en fantasi med udgangspunkt i krigen. En kende for sentimental for min egen smag, men den har da dens kvaliteter (hovedsageligt i de første 20 min).
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#56 BN 12 år siden

Lord Beef Jerky (55) skrev:
Det er interessant, hvor forskelligt folk kan se en film som Saving Private Ryan. Personligt fandt jeg den hverken grum eller realistisk - mere som en fantasi med udgangspunkt i krigen. En kende for sentimental for min egen smag, men den har da dens kvaliteter (hovedsageligt i de første 20 min).

Lord Beef Jerky på vej ud af biografen efter at have set en krigsfilm:

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#57 MOVIE1000 12 år siden

Saving private ryan 8/10
Full Metal Jacket 8/10
Das Boot 8/10
Letter from Iwo Jima 7/10
Den længste dag 7/10
My boy jack 7/10
The thin red line 6/10
Black Hawk down 5/10
Flags of our fathers 5/10
The hurt lucker 5/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#58 elitehater 12 år siden

Valgte Platoon, shaving Ryans privates har aldrig sagt mig det store. Ørneborgen, telemarkens helte, ørnen er landet og Kellys helte er også nogen af mine favoritter.
Gravatar

#59 Ispep 12 år siden

Lord Beef Jerky (55) skrev:
hverken grum eller realistisk

Mener du det? Jeg vil da sige, at det næsten ikke giver mening, medmindre du har en lynende intelligent forklaring på denne udtalelse? :D Grum er filmen i allerhøjeste grad, hvis du ser den ud fra et krigsmæssigt synspunkt. Mht. realisme, ment som i kampscenerne og krigsførsel, så er der virkelig INGEN krigsfilm der skildrer så forbandet autentisk begivenhederne og hver kugle der flyver om ørerne på soldaterne. En del krigsfilm ligner i min bog actionfilm, men SPR ligner KRIG. Spielberg har virkelig foretaget nogle spændende fotografiske valg i denne film, som giver den den mest realistiske præg jeg har set. Dermed ikke sagt at det er den bedste krigsfilm - som sagt, hælder jeg til Dommedag Nu rent kunstnerisk.
Gravatar

#60 Ispep 12 år siden

Vi mangler faktisk også de her:

The Deer Hunter
No Man's Land (2001)
Savior
Jarhead
Tigerland
Waltz with Bashir
Three Kings

Skriv ny kommentar: