• Saving Private Ryan
    36%
  • Full Metal Jacket
    13%
  • Dommedag nu
    12%
  • Black Hawk Down
    12%
  • Platoon
    7%
  • Anden film
    5%
  • The Hurt Locker
    3%
  • The Thin Red Line
    3%
  • We Were Soldiers
    3%
  • Kellys helte
    2%
  • Broen over floden Kwai
    1%
  • Patrioten
    1%
  • Den længste dag
    1%
  • Ærens vej
    1%
  • Ærens mark
    0%
  • War Horse
    0%

Stemmer i alt: 1901

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 Maack 12 år siden

Den længeste dag, uden tvivl dog mangler Battle of Britain på listen som efter min mening også er helt fænomenal.
Gravatar

#62 Lord Beef Jerky 12 år siden

Ispep (59) skrev:
Mener du det? Jeg vil da sige, at det næsten ikke giver mening, medmindre du har en lynende intelligent forklaring på denne udtalelse? :D Grum er filmen i allerhøjeste grad, hvis du ser den ud fra et krigsmæssigt synspunkt. Mht. realisme, ment som i kampscenerne og krigsførsel, så er der virkelig INGEN krigsfilm der skildrer så forbandet autentisk begivenhederne og hver kugle der flyver om ørerne på soldaterne. En del krigsfilm ligner i min bog actionfilm, men SPR ligner KRIG. Spielberg har virkelig foretaget nogle spændende fotografiske valg i denne film, som giver den den mest realistiske præg jeg har set. Dermed ikke sagt at det er den bedste krigsfilm - som sagt, hælder jeg til Dommedag Nu rent kunstnerisk.

Naturligvis mener jeg det. Jeg sad ikke med dårlig smag i munden på noget tidspunkt i filmen (udover lidt opkast over sentimentalismen og patrionismen), så den har altså ikke påvirket mig synderligt på noget plan, og derfor kan jeg næppe kalde den grum. Mht. realismen finder jeg plottet alt for forkvaklet og fantasifyldt, til at kunne kalde det jeg så for realisme. Der er naturligvis en masse realisme i selve krigsscenerne (igen hovedsageligt i de første 20 minutter), men enkelte scener virker nu også fuldstændigt utroværdige på ethvert plan i mine øjne. Det er ikke en film, jeg decideret hader eller noget i den dur, dens popularitet undrer mig dog meget, da jeg ikke finder den hverken grum eller realistisk og heller ikke vanvittigt original, interessant eller underholdende. Blot en middelmådig film fra en efterhånden noget middelmådig instruktør.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#63 nitinkadk 12 år siden

Hva med Braveheart ?
Gravatar

#64 Riqon 12 år siden

Her er en genre, der aldrig rigtig har kunnet fange min interesse. Måtte stemme blankt.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#65 moulder666 12 år siden

nitinkadk (63) skrev:
Hva med Braveheart ?

Hehe - jah - eller Ringenes Herre!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#66 Ispep 12 år siden

Lord Beef Jerky (62) skrev:
så den har altså ikke påvirket mig synderligt på noget plan, og derfor kan jeg næppe kalde den grum

Filmen gør da ellers alt for, at vi skal føle ubehag og intensitet, så problemet må squ ligge hos dig ;)

Handlingen er ikke mere "fantasifyldt" end meget andet. Egentlig tværtimod, så har du en handling, uanset hvor simpel den er, og amerikansk den er, ret troværdig, hvor en gruppe mennesker får til opgave at redde et menneske. Kan nu ikke se hvad der er utroværdigt her?? Jeg kan heller ikke komme på en eneste utroværdige kamphandling.
Gravatar

#67 duuk74 12 år siden

Er egentlig ikke så pjattet med rendyrkede krigsfilm.
Så hellere film som Barry Lyndon, The Deer Hunter og The Pianist der har elementer af krig.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#68 patrickjane 12 år siden

Mener bestemt at ØRNEBORGEN er den bedste krigsfilm ever! Hvorfor er den ikke på listen??!!
Gravatar

#69 Richard Burton 12 år siden

#68 Der kommer to polls. Dette var 17-36 og i næste uge kommer 1-16.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#70 BN 12 år siden

Riqon (64) skrev:
Her er en genre, der aldrig rigtig har kunnet fange min interesse. Måtte stemme blankt.

Personligt hader jeg krigsfilm. Men der er lavet en del gode ANTI-krigsfilm. Og hvis du ikke bryder dig om film med mange krigsscener, hvad så med at tage hul på nogle af de dramaer, der fokuserer på eftervirkningerne af krig, og hvor krigen er mere i baggrunden? Jeg tænker her på film som Polanski 'The Pianist' og 'The Deer Hunter'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: