• Saving Private Ryan
    36%
  • Full Metal Jacket
    13%
  • Dommedag nu
    12%
  • Black Hawk Down
    12%
  • Platoon
    7%
  • Anden film
    5%
  • The Hurt Locker
    3%
  • The Thin Red Line
    3%
  • We Were Soldiers
    3%
  • Kellys helte
    2%
  • Broen over floden Kwai
    1%
  • Patrioten
    1%
  • Den længste dag
    1%
  • Ærens vej
    1%
  • Ærens mark
    0%
  • War Horse
    0%

Stemmer i alt: 1901

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 BN 12 år siden

Batsy (78) skrev:
BN har du set Clint eastwoods Letters from Iwo Jima og Flag of out fathers? Iwo jima er et mesterværk i mine øjne, og Fathers er en god film men den skal ses lige efter Iwo Jima. Da det forgår samme sted, set fra de japanske sider og de amerikanske.

Jeg har prøvet, men opgivet. Men eftersom de p.t. begge kan ses gratis via TDC's 100 film, så ville det nok være dumt andet end at prøve at se dem færdig. Jeg ser dem dog udelukkende fordi Clint Eastwood er instruktøren. Historien eller plottet interesserer mig ikke.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#82 Batsy 12 år siden

BN (81) skrev:
Jeg har prøvet, men opgivet. Men eftersom de p.t. begge kan ses gratis via TDC's 100 film, så ville det nok være dumt andet end at prøve at se dem færdig. Jeg ser dem dog udelukkende fordi Clint Eastwood er instruktøren. Historien eller plottet interesserer mig ikke.

"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#83 RuckingFetard 12 år siden

Apocalypse Now, no doubt.
Gravatar

#84 Ispep 12 år siden

BN (81) skrev:
Historien eller plottet interesserer mig ikke

Den har jeg vist hørt før fra en ;)
Gravatar

#85 Riqon 12 år siden

BN (70) skrev:
hvad så med at tage hul på nogle af de dramaer, der fokuserer på eftervirkningerne af krig, og hvor krigen er mere i baggrunden? Jeg tænker her på film som Polanski 'The Pianist' og 'The Deer Hunter'.

Troede du skulle til at sige "Stjernekrigen" ;)

"Deer Hunter" er det så længe siden jeg har set, at jeg ikke husker den, men "The Pianist" er klart én af mine favoritter. "Lord of War" er også et ganske interessant, satirisk drama, efter min mening, og så kan der sikkert nævnes mange andre, især hvis man inkluderer politiske thrillers med referencer til diverse krig - men så synes jeg, vi er ved at være godt på kanten af, hvad der forstås som "krigsfilm". Skal vi så også til at tælle "Forrest Gump" med? Hvad med "Cold Mountain" (amerikansk borgerkrig)? For resten, den absolut kedeligste krigsreferencefilm, jeg har set, må være "Lions for Lambs". Er dog ikke sikker på, om jeg så den til ende... Sorry, det her blev noget usammenhængende ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#86 BN 12 år siden

Ispep (84) skrev:
Den har jeg vist hørt før fra en ;)

Ja, en som alligevel indimellem vælger at se sådanne film med uinteressante plots.
Gravatar

#87 BN 12 år siden

Riqon (85) skrev:
Troede du skulle til at sige "Stjernekrigen" ;)

"eftervirkningerne af krig"?! ... ;-D

Riqon (85) skrev:
så kan der sikkert nævnes mange andre, især hvis man inkluderer politiske thrillers med referencer til diverse krig - men så synes jeg, vi er ved at være godt på kanten af, hvad der forstås som "krigsfilm".

Nah, jeg mente nu film, der foregår, MENS der er krig, men hvor hjemmefronten er mere i fokus end selve slagmarken, og/eller hvor det civile liv/civilbefolkningens trængsler er mere i fokus end soldaterlivet og de militære operationer. Det sidste er 'The Pianist' et godt eksempel på. Her er der i perioder krig lige om ørerne på hovedpersonen (opstanden i ghettoen, tyskerne der forsøger at holde stand mod russerne), men vi ser kun meget lidt af det, fordi vi kun ser, hvad pianisten ser.
Gravatar

#88 kudsk4 12 år siden

BN (21) skrev:
Verdens bedste krigsfilm?

Saving Private Ryan

Krigen skildres som den er: grusom, beskidt, meningsløs, forrående, traumatiserende ødelæggende.

Krigen skildres som den ses fra snævertsynede amerikaneres side! Alle tyskere er meningsløse dræbermaskiner, og dem som man benåder vender bare tilbage for at slå ihjel igen... ikke særlig objektivt.
Når det så er sagt, så er SPR en af de bedste krigsfilm nogensinde, men den bliver dog lige akkurat slået på målstregen af Apocalypse Now og The Thin Red Line.
Gravatar

#89 BN 12 år siden

kudsk4 (88) skrev:
Krigen skildres som den ses fra snævertsynede amerikaneres side! Alle tyskere er meningsløse dræbermaskiner

SPR er en ikke film, hvor der lægges vægt på at "holde med" én nation fremfor en anden. SPR er en film om krigen, om den dybere mening (eller manglen på samme) ved sådan et slagteri, og om hvad krigen gør ved mennesker.

Filmen er neutral og objektiv i forhold til alt det politiske, simpelthen fordi det ikke er dét den lægger vægt på. Det er de menneskelige aspekter der er fokus på.
Gravatar

#90 MystiskeMox 12 år siden

Af dem på listen så er det:

Broen Over Floden Kwai.

Hvor er fx Schindlers List, Braveheart og Ørneborgen. Andre fremragende film mangler også. Det er vel nærmest kun 2. verdenskrigs film, der er medtaget.

Skriv ny kommentar: