• Hvem er Spike Lee?
    30%
  • "Inside Man"
    26%
  • "Malcolm X"
    19%
  • "25th Hour"
    12%
  • "Do the Right Thing"
    5%
  • Anden Spike Lee film
    4%
  • "Clockers"
    2%
  • "Jungle Fever"
    2%
  • "She Hate Me"
    0%

Stemmer i alt: 1031

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 filmz-Kadann 18 år siden

"25th Hour", der er dog et par af hans film jeg ikke har fået set endnu.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#12 filmz-jonasgr 18 år siden

Også 25th Hour her.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#13 PredatorX 18 år siden

Shame on you! Det er en virkelig god film. Den må du ikke snyde dig selv for...

Jeg synes nu alligevel at Inside Man var langt over standard popcocn flicks... Men set i lyset af at det VAR en Spike Lee film (joint) ja så er det da under hans standard. Men sammenlign den med andre lignende film nu til dags, så er det da en af de bedre?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#14 filmz-Kadann 18 år siden

#13 -

Que..?
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#15 NightHawk 18 år siden

Min stemme gik til 25'th Hour :

En film der ligsom de fleste af Spike Lee's værker, lider under et til tider alt for langsomt tempo og alt for understregede pointer. Det blir der dog gjort mer' end rigeligt op for her, via de, for alles vedkommende, fremragende skuespilspræstationer. Rosario Dawson og Brian Cox, som henholsvis Edward Nortons kæreste og far er begge yderst troværdige i deres roller og blir på ingen måde brugt som undskyldning for oversentimentale scener, grundet det i bund og grund deprimerende plot. Det ville ellers ha' været oplagt, at bruge karakterene til det formål, men det gimmick styrer Spike Lee med held langt uden om og undgår dermed hvad der ku' ha' været endt i en række kvalmende hulkeri.

Selvom alle som sagt leverer varen i 25'th Hour , ja så må de tre hovedroller, Edward Norton, Barry Pepper og Phillip Seymor Hoffman alligevel fremhæves. Syntes der for alle 3's vedkommende her, er tale om deres bedste præstationer i deres karriere.

Manuskripmæssigt set er historien jo egemligt ret enkel og ligetil ved første øjekast. Men via Spike Lee's underbevidste filosoferen over tabet af World Trade center, nu forvandlet til ground zero, og hele det spektrum/tanker om destrueringen af noget folk troede var evigt gyldigt, gir han filmen en ekstra dimension i det, at temaet om at miste blir sammenhørigt med Nortons omgangskreds, Faren, kæresten og de to venner Pepper & Seymor Hoffman's, svære erkendelse af at deres faste holdepunkt, Norton, forevigt er tabt for dem og dermed også symboliserer opløsningen på et langt og gammel venskab.

(2) - Jungle Fever :

Smuk lille film med en meget vigtig pointe om, at se stort på race og fordomme og i stedet la' kærligheden få første priotet. Wesley Snipes leverer, for en sjælden gangs skyld ud over One Night Stand, en bund seriøs og rigtigt god indsats som den ene part i den for nogen tabubelagte affærer og han får ligeledes intenst modspil fra den evigt smukke Anabella Sciora.

Filmen er dog ikke uden svaghedder. De kommer til udtryk i form af en påklistret og irriterende sidehistorie med Samuel L. Jackson og Halle Berry som Junkie par og et score der ved flere steder lyder som om det ikke er balanceret i forhold til scenerne. Et par steder nærmest drukner skuespillernes dialog i underlægningsmusikken. Og endelig, ja så havde det ikke gjort noget hvis Spike Lee havde trimmet filmen med cirka 15/20 min.

(3) - Do The Right Thing :

En lige ud af posen film hvor der ikke blir holdt igen med fordommene racerne imellem. Det er på en måde hamrende befriende og meget ærligt at se på, men samtidig ja, så blir det altså, IMO, også noget trættende at høre på i længden trods det, at der er mange sjove replikker og morsomme scener.

I hovedrollen som huslereren/pizzabudet Mooky, er Spike Lee selv ganske seværdig. Han blir dog klart, IMO, overskygget af en storspillende John Turturro og en yderst karismatisk Danny Aiello, som henholdsvis pizzabager med et ektremt hissigt temperament og Mooky's chef.

Slutningen, som med rette har fået rygtet som kontroversiel, har jeg svært ved at sluge. Syntes Lee skyder sig selv ret meget i foden her efter, at man hele filmen igennem har fået en lettere moralprædiken om undertrykkelse af minoriteterne og at vi skal leve i harmoni med hinanden racerne imellem. Det budskab går faktisk fuldstændig af helvedes til i det dramatiske opgør/oprør i filmens afslutning, der derimod mere undertreger at -

"Hvorfor prøve at enes...det kan vi jo i sidste ende ikke alligevel"!

Det store klimaks blir et på alle måder trist antiklimarks, der sætter store spørgsmålstegn ved filmens berettigelse som ny-klassiker. Det er den, IMO, ikke.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#16 PredatorX 18 år siden

Hahahah.... Ja jeg er vist lidt af en dumbass... Jeg misforstod (da jeg tydeligvis ikke kan læse...). Shame on me!

Hey er der nogle der har set den Bush DVD southpark drengene har lavet...?

Jeg vil give dig helt ret mht til slutningen af Do the Right Thing. Jeg havde også svært ved at acceptere den til at starte med. Men moralen er vel egentlig bare, at sådan er det?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#17 jessup 18 år siden

Slutningen i Do... er en af de ting der gør filmen suveræn. Er ikke så meget et statement om at "sådan er det" - det er "past" det argumnet. For mig er det "nogle gange er vold den naturlige/rigtige reaktion" alla revolution. Jeg siger ikke at jeg er enig i den konklusion men det er en af årsagerne til filmens høje status i min bog - dog er citaterne til sidst helt unødvendige.
This is just until June
Gravatar

#18 filmz-Tomme 18 år siden

Jeg har lige set Inside Man. Jeg syntes ideen er ret god, og måden hvorpå historien bliver fortalt på er ok, men jeg sad ikke tilbage med en følelse af at det var en film jeg ville anbefale andre. Men forståelig nok at den ligger nr. 1.

Personligt stemte jeg på anden film, da jeg syntes He Got Game burde være på listen.
"What we do in life, Echoes in Eternity!"
Gravatar

#19 dolphinfriendly 18 år siden

#13 Jeg syntes "Inside Man" var jævn kedelig og ret intetsigende, der ikke rigtigt havde så meget at byde på. At den måske er over gennemsnittet i den bølge af film Hollywood spytter ud er en anden sag, hvad der dog stadig ikke ændrer på at den IMO ikke er god i sig selv. I Lees regi, sammenlignet med hans andre film, er "Inside Man" måske endda en af hans ringeste. På stående fod ved jeg ikke hvilket der er rent faktisk er dårligere.

#18 Hvorfor synes du det er forståeligt at den ligger på 1. pladsen, når du ikke engang ville anbefale den til andre? :)

Gravatar

#20 NightHawk 18 år siden

# 16 -

Ja, buskabet er jo sådan set klart nok. Syntes bare ikke det fungerer i forhold til resten af filmen.

Desuden, hvor end Spike Lee nu måtte ha' ret sine holdninger, ja så bryder jeg mig ikke om den måde han levere det på, ved indirekte at gi thumbs up til den måde oprøret finder sted på.

Syntes også samtidig det er et ret uheldigt lys han kommer til at sætte sig selv og gruppen af sorte selvtægtmænd i via den afslutning. De kommer jo stort set alle til at fremstå som en uintelligent pøbel på den måde. Lige bortset fra Mooky.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: