-
Full Metal Jacket30%
-
The Shining17%
-
A Clockwork Orange14%
-
2001: A Space Odyssey13%
-
Dr. Strangelove9%
-
Jeg kan ikke lide Stanley Kubrick-film7%
-
Spartacus3%
-
Eyes Wide Shut2%
-
Lolita1%
-
Barry Lyndon1%
-
Paths of Glory1%
-
Anden film0%
Stemmer i alt: 1292
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#31 BN 15 år siden
#32 Patriarch 15 år siden
#33 Benway 15 år siden
Det er en helt fantastisk fremvisning af understatement, hvor humoren og passionerne bliver indirekte udtrykt. Som tilskuer er man konstant et skridt væk fra handlingen, men bliver alligevel langsomt suget ind i den. Filmen er næsten et mirakel for det burde med al rimelighed ikke kunne fungere at fortælle en så lang historie så langsomt, men på en eller anden måde slipper Kubrick alligevel af sted med det. Den er en af de film, jeg kan blive ved med at vende tilbage til, netop fordi den er så svær at blive klog på, men alligevel så rørende i sidste ende.
Nåja, og så er den jo forøvrigt en af de flotteste film, jeg nogensinde har set.
#34 BN 15 år siden
Den er et godt eksempel på Kubrick's pessimistiske syn på mennesket. Ryan O'Neal er perfekt som den glatte, falske Barry Lyndon, der søger den nemme (og uærlige) vej til rigdom og ære, og som uden skam begærer og forfører alle de kvinder, han møder på sin vej. Kubrick har ingen sympati for sin hovedperson (selvom denne ikke skildres som helt igennem ond), og det understreges bl.a. gennem Michael Hordern's tørre fortæller-stemme, der nu og da kommenterer handlingen.
Der er en del humor i første del af filmen, men senere - især i filmens sidste del - er tonen mørk. Det er menneskets grimmeste sider, der bliver udstillet i den her film, primært gennem hovedpersonens handlinger og egenskaber. Man starter med at kunne lide ham, og hvornår man vil "stå af" på det punkt, er op til den enkelte.
Filmens tidsbillede virker troværdigt, skildringen af menneskets værste sider er gennemført kynisk og sine steder hjerteskærende, og Kubrick's velkendte langsomme og dvælende stil, hvor han udstiller personerne, fornægter sig ikke.
#35 filmz-Bruce 15 år siden
Der er meget i BL at kunne lide, ikke mindst persongalleriet. Leonard Rossiter som kaptajn Quinn er ubetalelig. Forgænger for en del fremtidige filmportrætteringer af stiff upper lip engelskmænd i den britiske hær. Der er en fortæller indover, som også er meget mindeværdig. Minder lidt om den stil man også har i Pushing Daisies. Meget lidt empatisk fortællerstemme, fortællende om Barry Lyndons skæbne på en afvæbnende og kold vis, helt uden at styre publikums empati over på Barrys side.
#36 Michael Andersen 15 år siden
#37 MTK 15 år siden
Grubler stadig!
#38 dyg 15 år siden
#39 Skeloboy 15 år siden
Apropos 2001...aå synes jeg den hører til en af de mest overvurderede film. Den er da ok, lidt interessant, men ikke mere end det
#40 BN 15 år siden
Okay .... tjah, jeg må hellere se og få fat på 'The Killing' et eller andet sted.
Det der fascinerer og fænger mig så stærkt ved '2001', er dens langsomme, betragtende stil; dens undrende og beundrende dvælen ved selve livets og universets eksistens. Mennesket repræsenteret ved Dave Bowman, søger svar i den yderste kant af solssystemet, ja, ude i universet, men
'2001' er mere en oplevelse end en egentlig historie - den er mere et spørgsmål end et svar. Den vækker til eftertanke uden at pege på hvad man skal gøre med denne eftertanke. ........ Og Kubrick's velkendte facon med at se alt og alle på afstand som en enten kynisk eller undrende tilskuer, der ikke selv involverer sig, er aldrig - hverken før eller siden - kommet så meget til sin ret eller har passet så godt som den gør i '2001'.