• Full Metal Jacket
    30%
  • The Shining
    17%
  • A Clockwork Orange
    14%
  • 2001: A Space Odyssey
    13%
  • Dr. Strangelove
    9%
  • Jeg kan ikke lide Stanley Kubrick-film
    7%
  • Spartacus
    3%
  • Eyes Wide Shut
    2%
  • Lolita
    1%
  • Barry Lyndon
    1%
  • Paths of Glory
    1%
  • Anden film
    0%

Stemmer i alt: 1292

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 BN 15 år siden

Faldt over denne lille Youtube-hyldest til Stanley Kubrick:

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#32 Patriarch 15 år siden

Har ikke set Barry Lyndon... Kan nogen give mig en linje om hvorfor den er fed, ud over fotografering og lys?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#33 Benway 15 år siden

Det er en helt fantastisk fremvisning af understatement, hvor humoren og passionerne bliver indirekte udtrykt. Som tilskuer er man konstant et skridt væk fra handlingen, men bliver alligevel langsomt suget ind i den. Filmen er næsten et mirakel for det burde med al rimelighed ikke kunne fungere at fortælle en så lang historie så langsomt, men på en eller anden måde slipper Kubrick alligevel af sted med det. Den er en af de film, jeg kan blive ved med at vende tilbage til, netop fordi den er så svær at blive klog på, men alligevel så rørende i sidste ende.

Nåja, og så er den jo forøvrigt en af de flotteste film, jeg nogensinde har set.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#34 BN 15 år siden

#32 - Patriarch:

Den er et godt eksempel på Kubrick's pessimistiske syn på mennesket. Ryan O'Neal er perfekt som den glatte, falske Barry Lyndon, der søger den nemme (og uærlige) vej til rigdom og ære, og som uden skam begærer og forfører alle de kvinder, han møder på sin vej. Kubrick har ingen sympati for sin hovedperson (selvom denne ikke skildres som helt igennem ond), og det understreges bl.a. gennem Michael Hordern's tørre fortæller-stemme, der nu og da kommenterer handlingen.

Der er en del humor i første del af filmen, men senere - især i filmens sidste del - er tonen mørk. Det er menneskets grimmeste sider, der bliver udstillet i den her film, primært gennem hovedpersonens handlinger og egenskaber. Man starter med at kunne lide ham, og hvornår man vil "stå af" på det punkt, er op til den enkelte.

Filmens tidsbillede virker troværdigt, skildringen af menneskets værste sider er gennemført kynisk og sine steder hjerteskærende, og Kubrick's velkendte langsomme og dvælende stil, hvor han udstiller personerne, fornægter sig ikke.
Gravatar

#35 filmz-Bruce 15 år siden

#32 Uden tvivl er fotografering og lys eksemplarisk. Jeg håber, den en dag får en genudgivelse i HD i bedste kvalitet. Hvis Ryan O'Neal nogensinde er castet ordentligt i en film, så er det Barry Lyndon. Ofte er han bare ... for pæn og nogen gange kan man (læs jeg) være i tvivl, om manden kan spille eller han blot er med i en film, for at få det kvindelige skuespil ind i biografen. I Kubricks hænder, der visner den tanke totalt. Han er protagonisten, som man jo er nødt til at "holde med", men faktisk er der ikke så meget at holde af, når Kubrick udstiller ham. Tilgengæld giver Kubrick os så meget af hans baggrund, at man kan tilgive ham at han både er kujon, en tyv, skurk, skørtejager etc.

Der er meget i BL at kunne lide, ikke mindst persongalleriet. Leonard Rossiter som kaptajn Quinn er ubetalelig. Forgænger for en del fremtidige filmportrætteringer af stiff upper lip engelskmænd i den britiske hær. Der er en fortæller indover, som også er meget mindeværdig. Minder lidt om den stil man også har i Pushing Daisies. Meget lidt empatisk fortællerstemme, fortællende om Barry Lyndons skæbne på en afvæbnende og kold vis, helt uden at styre publikums empati over på Barrys side.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 Michael Andersen 15 år siden

[url= på filmen[/url] er en meget god indikator på hvad man har i vente. Fortælleren er virkelig tør på en suveræn måde :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#37 MTK 15 år siden

Nok den sværeste afstemning der har været herinde i den seneste tid, kan ikke bestemme mig.

Grubler stadig!
Gravatar

#38 dyg 15 år siden

En brilliant instruktør, der har lavet læssevis af brilliante film. Efter nærmere eftertanke er krydset sat ved Barry Lyndon, men det er i skarp konkurrence med 2001, A Clockwork, Spartacus, Strangelove og Full Metal Jacket.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#39 Skeloboy 15 år siden

#29 - The Killing er helt suveræn.Killers Kiss er lidt banal

Apropos 2001...aå synes jeg den hører til en af de mest overvurderede film. Den er da ok, lidt interessant, men ikke mere end det
Gravatar

#40 BN 15 år siden

#39 - Skeloboy:

Okay .... tjah, jeg må hellere se og få fat på 'The Killing' et eller andet sted.

Det der fascinerer og fænger mig så stærkt ved '2001', er dens langsomme, betragtende stil; dens undrende og beundrende dvælen ved selve livets og universets eksistens. Mennesket repræsenteret ved Dave Bowman, søger svar i den yderste kant af solssystemet, ja, ude i universet, men
bliver kontrontreret med eksistensen af noget større, noget mystisk, der har karakter af en overnaturlig/guddommelig kraft, hvorpå han sendes ind i en anden dimension, der i forvrængede former og farver genspejler landskaber og fænomener (bl.a. moderlivet) fra vores hjem Jorden, og tilsidst ender han i et hus, der minder om noget fra 1700- eller 1800-tallet. Her gennemlever han to faser af ældning, ender som en døende olding i sengen og forvandles endeligt til et barnefoster.

'2001' er mere en oplevelse end en egentlig historie - den er mere et spørgsmål end et svar. Den vækker til eftertanke uden at pege på hvad man skal gøre med denne eftertanke. ........ Og Kubrick's velkendte facon med at se alt og alle på afstand som en enten kynisk eller undrende tilskuer, der ikke selv involverer sig, er aldrig - hverken før eller siden - kommet så meget til sin ret eller har passet så godt som den gør i '2001'.

Skriv ny kommentar: