-
Jim Carrey30%
-
John Cleese19%
-
Peter Sellers10%
-
Dirch Passer9%
-
Anden komiker9%
-
Charlie Chaplin9%
-
Eddie Murphy6%
-
Rowan Atkinson4%
-
Buster Keaton1%
-
Jacques Tati1%
-
Jerry Lewis0%
-
Bob Hope0%
Stemmer i alt: 1638
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#71 Martindan 18 år siden
Cleese er manden.. Carrey will i min verden være kun en ligtorn på det geni Cleese er....
#72 BN 18 år siden
Det var mig der foreslog denne poll, og det at der i nogles øjne mangler visse personer eller ikke er nogen kvindelige komikere på listen, er der jo kompenseret for gennem valgmuligheden "Anden komiker", ikk'? :-)
#26:
Jeg havde skam også Mel Brooks i tanke, da jeg lavede listen, men han er jo mere INSTRUKTØR og FORFATTER end han er komiker. Jeg ved godt, at han som oftest er med i sine egne film, men helt ærlig: er det ikke hans yndlingskuespillere, deriblandt Gene Wilder og Marty Feldman, der trækker det tunge komiske læs i hans film?
#43:
M.h.t Gøg og Gokke, så er det jo den enkelte komiker, der er fokus på i poll'en. Og hvis man synes, at Stan Laurel (eller hans makker Oliver Hardy) er filmhistoriens hidtil bedste komiker, så kan man jo vælge "Anden Komiker" og tilføje hans navn-
Nå, men selvom jeg også synes, det er MEGET svært at vælge en enkelt, så kan man jo godt se på, hvilken komiker man har flest film med, eller hvem man hurtigst kommer til at tænke på, når man læser spørgsmålet.
Rowan Atkinson er den første siden Chaplin (og hans visse af hans samtidige) der har formået at skabe en universel figur, der kan forstås af alle mennesker, næsten uanset alder, uanset hvor i verden de bor og uanset kultur. Jeg tænker naturligvis på figuren Mr. Bean.
Så umiddelbart ville jeg vælge Rowan Atkinson. Det er stor fysisk komik, hvor de mindste virkemidler og simpel mimik anvendes optimalt og genialt.
John Cleese har også lavet geniale ting, men jeg synes, at meget af hans bedste arbejde hører ind under Monty Python-teamet (hvor Graham Chapman og Michael Palin er akkurat ligeså sjove), og derefter er der i mine øjne "kun" Fawlty Towers tilbage hvor Cleese er "solo", en vildt sjov tv-serie, men det synes jeg ikke er nok at gøre ham til den bedste filmkomiker.
Jeg holder af Chaplin, men kan ikke rigtigt grine af hans film, bortset fra ganske få momenter med falden på halen-komik, samt hans store præstation med Hitler-parodien i "Den store diktator".
Jeg overvejede også lidt Jim Carrey, men da jeg holder mest af hans seriøse roller (The Majestic, Truman show, Man on the Moon), og kun synes, at "The Mask" og Andy Kaufman-imitationen i "Man on the moon" (som dog i sidste ende er komik der må tilskrives Kaufman selv) fortjener betegnelsen klassisk god komik, så blev det altså ikke HAM.
.... men godt at vi har dem allesammen, eller ihvertfald deres film! :-)
#73 NightHawk 18 år siden
Jo, og lige præcis derfor stemte jeg også på valgmuligheden - anden komiker :)
Jeg holder bare så meget af Jack Lemmon, at jeg lige i første omgang brokkede mig lidt over hvorfor han ikke var med. Men det er selvfølgelig klart nok, at du ikke har taget alles favoritter med, for så ville listen jo være kilometer lang.
Syntes det er en ret interessant poll, fordi humor er så forskellig og synet på det ligeså. :)
#74 BN 18 år siden
Ja, jeg var også meget spændt på at læse folks mening om humor og om de forskellige komikere.
Angående Jack Lemmon: Kan du eller en anden mon finde relikkerne fra hele den scene i Lemmon/Mathau-filmen "Hvem støver af?", hvor Lemmon glemmer alt om Mathaus råd om at være afslappet overfor de to damer, de har på besøg, og er vildt pinlig og anstrengt med sine spørgsmål, f.eks. "Er I på gennemrejse?" ??
Jeg synes, den scene var noget af det sjoveste i filmen.
#75 filmz-Bruce 18 år siden
Odd Couple transcript
Søg på
[Doorbell buzzes]
#76 BN 18 år siden
1000 tak for det!! :-)
P.S. Fået set det der Dave Allen Show jeg tippede dig om?
#77 filmz-Bruce 18 år siden
Her kan jeg forsøge mig med en dårlig undskyldning eller lade som om jeg har set det :( Men jeg tror jeg kryber til korset og siger, nej. Jeg har simpelthen ikke fået bestilt den endnu :( Den står på min liste, men har indtil videre prioriteret andre højere! I know, det er næsten blasfemi når der er snakke om Dave Allen! Men nu har jeg så fået et vink med en vognstang mere ;)
#78 Derfor 18 år siden
#79 BN 18 år siden
Apropos humor, kender I nedenstående vits?
CIA stod og manglede en ny agent, en rigtig koldblodig dræber. Efter ganske kort tid stod de med 3 kandidater til jobbet.
De indkalder den første kandidat, en mand, og placerer ham i en træningslejr, nærmere bestemt lige uden for døren til et hus. De giver ham en revolver og CIA-lederen siger til ham: "Her har du en revolver. Indenfor i det hus har vi anbragt din kone på en stol, og vi vil have at du går ind og skyder hende?"
Han protesterer: "Det kan I da ikke mene!"
CIA-lederen: "Jamen, så kan vi ikke bruge dig til jobbet. Så kan du godt gå ind og hente din kone og tage hjem. For så kan vi ikke bruge dig."
Og det gør manden så.
En halv time senere har de så kandidat nr. 2 klar, også en mand. De gør det samme med ham: giver ham den samme revolver og samme besked: "Her har du en revolver. Indenfor i det hus har vi anbragt din kone på en stol, og vi vil have at du går ind og skyder hende?"
Manden: "Hva'? Mener I dét?"
CIA-lederen: "Ja, det kan jeg love dig for, at vi gør! Hvis du ikke gør det, så kan vi ikke bruge dig!"
Manden tager revolveren og går tøvende ind i huset og lukker døren efter sig. Der går 2 minutter uden at man hører en lyd inde fra huset. Så går døren op og manden kommer ud igen med tårer i øjnene og siger: "Nej, jeg kan ikke gøre det. Det er simpelthen for umenneskeligt at kræve sådan noget. Jeg elsker min kone højt."
CIA-lederen: "Jamen, så kan du godt gå ind og hente din kone og tage hjem. Vi kan ikke bruge dig."
En halv time senere har de tredje og sidste kandidat klar, som denne gang er en kvinde. De gør det samme med hende: giver hende den samme revolver og siger til hende: "Vi har fået fat i din mand og anbragt ham på en stol derinde i huset, og vi vil have at du går ind og skyder ham."
Kvinden: "Ok."
Hun går derind. Og der går tre minutter med total stilhed. Så pludselig begynder der en frygtelig larm inde i huset, med høje råb og skrig og lyden af inventar der bliver smadret. I ti minutter lyder der bulder og brag og klir.
Så bliver der pludselig helt stille. Døren går op og kvinden kommer ud, sveddryppende og med blodpletter overalt på tøjet. Og hun siger: "Kunne I ikke godt have sagt, at der kun var løst krudt i revolveren? Jeg var nødt til at tæve ham ihjel med stolen!"