• Stansfield ("Léon")
    32%
  • Zorg ("Det femte element")
    27%
  • Dracula ("Bram Stoker's Dracula")
    14%
  • Ivan Korshunov ("Air Force One")
    7%
  • Mason Verger ("Hannibal")
    5%
  • Anden rolle
    5%
  • Lee Harvey Oswald ("JFK")
    4%
  • Drexl Spivey ("True Romance")
    3%
  • Spider Smith ("Lost in Space")
    3%

Stemmer i alt: 1360

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 Mercadian 18 år siden

Uhh, jamen han er jo så go' til at spille badguy at en hver film med ham er en fryd.
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#12 Mercadian 18 år siden

Men hvad med hans rolle i The Contender?

Personligt synes jeg han er fremragende i Romeo Is Bleeding, men det er vel ikke helt en skurkerolle.
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#13 filmz-Is 18 år siden

Leon... han spiller bare så fremragende der...
Gravatar

#14 filmz-bullettooth 18 år siden

det femte element er en af mine yndlingsfilm, netop pga Gary "badguy" Oldman, så der var ingen tvivl. Men han gør det godt i alle film.
--------- for rent ---------
Gravatar

#15 jessup 18 år siden

I Leon var han animeret og grotesk overspillende - så den stemte jeg selvfølgelig på.
This is just until June
Gravatar

#16 mr gaijin 18 år siden

Han var virkelig god i "Leon" som Stansfield, da han formåede at gøre en psykopatisk karakter troværdig og farlig. Mange andre skuespillere ville have ødelagt karakteren med en mere typisk og uinteressant form for overspil, hvor Oldman tilføjer rollen et eller andet element, der gør den langt mere overbevisende og skræmmende.

Det sagt, så stemte jeg på hans Spider Smith, hvor skuespillet var mere karikeret og rollen langt mindre nuanceret. Til gengæld har den rolle et visuelt impact af den æklere slags, og igen formår Oldman at tilføje noget mere dybde i en karikeret rolle.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#17 filmz-Kadann 18 år siden

#16 -

Hvis du har set den originale "Lost in Space", så vil du se hvorfor han spiller rollen sådan. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 NightHawk 18 år siden

Min top tre :

(1) - Dracula i Bram Stokers Dracula

(2) - Mason Verger i Hannibal

(3) - Stansfield i Leon/Ivan Korshunov i Air Force One

En ting er 100 % sikkert med Gary Oldman og der er, at når han først er i sit kostume og står klar på settet, ja så gir han den altid fuld skrue. Det munder nogle gange ud i fælt og ubrugeligt overspil, som i Fifth Element og Lost In Space, men de fleste gange får man dog som regel stærkt seværdige og imponerende præstationer.

I Dracula er han jo ganske enkelt formidabel og leverer her nok den bedste og mest skræmmende udgave af Grev Dracula til dato. Han er på en gang hypnotisk forførende, og så på en tallerken vender han rundt og er et blodhungrende monster. Man tror på ham og figuren og dermed resten af filmen, som i store træk skal bæres på hans skuldre. En rent ud sagt Oscarværdig præstation.

Mason Verger er så helt modsat. Man sku' ellers ikke tro, at en vansiret freak i en rullestol ku' fremstå skræmmende, men det må man i den grad sige, at Oldman får figuren til at blive alligevel. Godt nok er Oldmans make-up ekstremt overbevisende lavet, men uhyggen og skurke auraen bærer ligså kraftigt præg, ja hvis ikke mere, af Oldmans geniale underspillede mangemillionær/pædofil, der lige understreger hvor klam en stodder han er, da han under det første interview med Clarice Starling slikker sig frydefuldt om munden.

Tredjeplasen er mere ordinære skurkeroller. På den ene side viser Oldman, at man kan tilføre en ellers jævn karakter et frisk pust ved med vilje, at overspille sin figur på det groveste. Nogle vil måske mene, at det er for meget af det gode, men jeg syntes så der imod, at han netop ved at overspille abnormt gir filmens to duelanter langt mere kontrast imellem dem, hvilket kun gør en film som Leon endnu bedre.

Omvendt viser han så sin alsidighed som skurk ved i store dele af Air Force One at underspille sin rolle som bad guy. Det farlige ligger hele tiden og ulmer under den ud ad til inteligente terrorist og det er det der i mine øjne klart gør den figur langt mere interessant, end havde han været stjernepsykopat fra filmens start.

Sku' jeg lige nævne en outsider skurkerolle, må det være Oldmans gennemførte psykopat tabergangster i State of Grace. Igen gir hans utrerede skuespil kontra Sean Penns vanlige super cool person, filmen et ekstra løft således, at man ikke blot får udstillet den personlige forskel imellem de to barndomsvenner, men også samtidig får sat hele miljøet og dets lukkede tidsboble af oldschool vold og mafiametoder i fokus.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#19 jessup 18 år siden

Havde glemt State of Grace - rigtig god rolle.
This is just until June
Gravatar

#20 Hal60 18 år siden

Det blev Dracula...
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.

Skriv ny kommentar: