• Socialdemokraterne
    15%
  • Venstre
    13%
  • SF
    11%
  • Liberal Alliance
    10%
  • Ved det ikke endnu
    10%
  • Enhedslisten
    9%
  • Dansk Folkeparti
    9%
  • Radikale
    9%
  • Gider ikke at stemme
    4%
  • Stemmer blankt
    4%
  • Konservative
    3%
  • Har ikke stemmeret
    2%
  • Kristendemokraterne
    0%

Stemmer i alt: 2137

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 Fellaheen 13 år siden

Muldgraver (23) skrev:
utyske (15) skrev:

Så vil der sikkert komme nogen ind fra højre og smide den sædvanlige "jamen, du kan jo bare lige lave dit eget parti..".

Jaja, den har jeg hørt før og vil sikkert høre igen, men at skabe mit eget parti er indenfor de rammer vi har på nuværende tidspunkt og det er slet ikke hvad der skal til, efter min mening og jeg har ingen lyst til at forsøge at skabe en revolution - hvilket i øvrigt heller ikke ville lykkedes i et samfund, hvor vindere af X Factor og Paradise Hotel får tid i pressen.

Det irriterende ved vores nuværende situation er vel også, at der blandt så forholdsvis mange har indfundet sig en mistro efterfulgt af lede til politikerne, og at de/vi som mener at brød og skuespil ikke er tilstrækkelig sammenhængskraft for et samfund er for desillusionerede eller føler os magtesløse overfor en praktisk løsning. Vi sukker efter en sund kultur og ser naboens børn vokse over hovedet på vore egne, som endda ligger med sukkersyge og nervesammenbrud...

Her kunne man måske lære noget af Dr. Strangelove? Undergangen er uundgåelig, enhver civilisation har vist sig forgængelig, og måske er det ved at være slut for vores kulturs vedkommende, faktisk ville det ikke være så tosset om dette var tilfældet, jeg er i hvert fald heller ikke meget for pop-kulturen i dag, hvor hvert nyt reality-program synes at kopiere den seneste skændsel for menneskelig opførsel, og så lige hive det ned på et nyt lavpunkt. På den anden side orker vi ikke andet, alle de krav om det perfekte menneske, og man har altså brug for at koble lidt af en gang imellem, hovedet kan snart ikke rumme mere, hjertet så heller ikke. Men måske der trods alt dukker en sundere civilisation op efter vores? Indtil da må vi vel blot sørge for, i det mindste at videregive det vi mener er sundt og godt tillige med dommen over det lede?

Med mindre altså en virkelig helt dukker op og redder dagen...

Har du læst Oswald Spengler? Jeg deler din forfaldsromantik, men ærligt talt, civilisationen har ikke tænkt sig at holde op! Den vestlige civilisation er ikke længere styret af mennesker og menneskenes sidste "ord" var måske 68-oprøret og det havde trods alt ingen betydning for noget. Andre, tidligere civilisationer blev forvaltet af mennesker og forsvandt når den menneskelige kreativitet og bestræbelse forsvandt, når den "platoniske Gud" og viljen til at plante evighedens Sol i mennesket, gøre Mennesket og Hesten og Jægeren og Verden til absolutte enheder, idéer og former benådet af Gud.

Det var den "enhedstanke" eller "repræsentationsfilosofi", at Gud og evigheden skal repræsenteres i verden med fænomener der er mere rene end andre fænomener (det beskidte hår under neglen som Foucault siger), Nietzsche slog ihjel. Men dette fine mord har ikke resulteret i civilisationens afslutning, snarere tværtimod! Den vestlige civilisation formåede at systematisere og strukturere intetheden, objektivere nihilismen og lade den blive en evig fred af varercirkulationer og kapitalstrømme. Burroughs, Trakl, Deleuze, Tarkovskij og Bowie (der foregående nat havde svoret, at de var blevet til "kroppe uden organer" eller "massesubjekter") vågnede op i en verden af subjekter, identiteter, "evige idéer" og enheder, men uden at de havde noget at gøre med Gud eller Solen som på Platons tid.

Gud var jo død, Det Samme eller Det Identiske, fænomenet, henviste ikke længere til Gud eller var en skygge af ham. Selvom Mennesker, Heste og andre ting som formodedes at være identiske med sig selv ikke længere havde nogen mening eller rigtig betydning, så havde man valgt at beholde tingene og placere dem tilfældige steder i tid og rum, ensomt flagrende. Der er så stor forskel på det vågne, altså subjektive (og meget voldelige) anarki som tilhører den postmoderne verden (og Greenaway), og det over-subjektive, drømte, ekstatiske anarki, som tilhører en eller flere østeuropæere fra mellemkrigstiden.

PS: Gud, Konge og Fædreland - er det noget, du mener seriøst? :)
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#82 Muldgraver 13 år siden

Jeg tror hellere vi må holde den kort i denne tråd, Fellaheen, selvom det nu er ret spændende at se bag om den stadigt vekslende tronraning, nu i demokratiets navn... Jeg har ikke læst Spengler. Har du læst det Gamle Testamente? Jeg tænker måske særligt på Prædikerens bog, men også bøger som Dommerbogen og Samuelsbøgerne kunne være interessante når det gælder praktisk magtudøvelse.

Det er muligt den vestlige kultur ikke er på retræte for snarligt at være en saga blot, men hvis de mennesker som faktisk har kompetence til at håndtere magtens ansvar til stadighed flygter eller trumles af billige krydser, har jeg vanskeligt ved at bevare anden optimisme end den der kan afstedkommes af forgængeligheden. Hvis vi nu forfalder, vil jeg ikke driste mig til at give kunstnerne eller filosofferne skylden, selvom de velsagtens bærer noget af den, men mennesket. Jeg bryder mig bare ikke om, at jeg hos magten oplever kafkask bureaukrati og Orwellsk dekonstruktion af individets værdi, sidstnævnte dog primært forårsaget af de kommercielle mekanismer, men dem ser jeg nu også som de egentlige magthavere i dag. Og jeg kan godt se den filosofiske pointe, men jeg tror desværre altid den slags analyser beskriver fortiden fremfor det nuværende problem, som for mig at se er en ryggesløs kultur.

Og til dit ps: Nej :)

Men, jeg tror, en monark med gode rådgivere om sig og et godt lokalstyre kan være mindst lige så godt som et demokrati. Det handler blot om benevolens, men den slags synes ikke at bekymre mange i dag. Hvorfor jeg altså ikke helt deler din optimisme. Tillid er dog mindst lige så kompleks som skyld...

Ak, det blev slet ikke så kort :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#83 Riqon 13 år siden

Patriarch (79) skrev:
Beklager... Jeg havde misforstået noget. Det er først på tirsdag at den 2-timers udgave med fire partiledere afholdes. Sorry - i stedet må I nøjes med Jes Dorph og høvdingebold... suk...

Godt, så gik jeg ikke glip af det.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#84 Patriarch 13 år siden

Som en der interesserer mig for politisk kommunikation og brandning, må jeg sige at indholdet i denne artikel ekstremt interessant. Den viser hvordan partiernes brand i den grad påvirker folks stemmer. Men når befolkningen fx. tager politiske 'blind tests' online, for at se hvem de er enige med, så taler de deres helt eget sprog. Blå blok ville være urokkelig og DF ville være Danmarks største parti. Meget interessant.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-43156702:br...

(KAN IKKE LINKE)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#85 Stilund 13 år siden

hvis nogen så det elendige sofa-vælger-tv i fjernsynet igår, så kan jeg sige at det var noget møg og der var ikke noget nyt at lære der, kun at dansk fjernsyn virkelig kan være patetisk...
Gravatar

#86 Bruce 13 år siden

#84 Ja jeg hamrer også direkte ind i K ud fra denne.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#87 Locke 13 år siden

83% enig med 1 fra venstre og 2 fra liberal alliance udfra testen.

Var inde på "valgkompasaset" på jp.dk, hvor der var 25 spørgsmål og der var det venstre, konservative og liberal alliance jeg var mest enige med i den rækkefølge.

Passer meget godt med at jeg har tænkt mig at stemme Liberal Alliance denne gang.
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#88 Riqon 13 år siden

#66 -

Umiddelbart slog dit argument mig ikke som videre logisk. At der stadig er behov indikerer på ingen måde, at pengene ikke gør nogen forskel. Det viser bare, der stadig er behov. Resten af dit indlæg er jeg bare helt og aldeles fundamentalt uenig med, i en sådan grad at jeg tænker "flamebait", når jeg læser det. Mange af vores problemer er oftest at regne for nullermænd under sofaen i forhold til u-landenes.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#89 SuckMyUnit 13 år siden

Kæft en taber diskussion at have på filmz..
Gravatar

#90 Bruce 13 år siden

Jamen så må du da føle dig hjemme.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: