Gravatar

#11 Guts 19 år siden

Der er også altid, når vi nu snakker om King, "Ondskabens Hotel".
Det interessante er at filmatiseringen er super fed, men at King ikke være særligt begejstret og derfor producerede en stinker af en mini serie.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#12 filmfan 19 år siden

"Pelle Erobreren" af Martin Andersen Nexø (Bille August) hvis du mangler et dansk alternativ.

Ellers er der jo en masse gods i "Fight Club" af Chuck Palahniuk (Davis Fincher) og fx. Pride & Prejudice i forskellige filmatiseringer (Jane Austen).
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#13 dolphinfriendly 19 år siden

Som Yoshimura foreslår er "Apocalypse Now" en meget oplagt mulighed, mht Conrad (og T.S. Elliots "Wasteland"). Der er vanvittigt meget litteratur om både filmen og bogen, et godt sted at starte er Nortons Critical Edition af "Heart Of Darkness", hvori der står rigtigt meget guf. Jeg kan vende tilbage med et par litteraturanbefalinger, hvis du er interesseret.

En anden oplagt og meget spændende mulighed er "The Hours" af Michael Cunningham, hvor du vil kunne brille med analyser af bl.a. parallelforløb, stream of consiousness, feministisk analyse og intertektualitet mht. Virginia Woolf og "Mrs. Dalloway". Dér ville være mulighed for at lave et originalt projekt, modsat "Apocalypse Now", hvor sikkert det meste er set før en milliard gange. Jeg ved der har kørt et kursus om "The Hours" på litteraturvidenskab (som jeg læser), derfor kan jeg også lige undersøge om der evt. kunne være et kompendie - hvis nogen interesse.

Begge værker både på film og bog er helt igennem fremragende.

Gravatar

#14 filmz-yoshimura 19 år siden

#13 Ja, The Hours/Mrs. Dalloway/Virginia Woolf ville være spændende, omend Woolf ikke er den nemmeste forfatter at give sig i kast med.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#15 dolphinfriendly 19 år siden

#14 Ganske rigtig - men det er Conrad og Elliot heller ikke. ;) Det kommer an på hvor højt der skal satses, men ingen af forfatterne er vanvittigt svære (hvis vi ser bort fra "Wasteland" altså!) at komme i gang med.

Gravatar

#16 filmz-yoshimura 19 år siden

#15 Jo jo, T.S. Elliot er da barnemad :o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#17 dolphinfriendly 19 år siden

#16 Hahaha ja - "Wasteland" forstår man efter første gennemlæsning!

Gravatar

#18 filmz-lbw 19 år siden

Jeg skrev selv om Mario Puzos Godfather i engelsk i 2.g., men det var mere fordi jeg savnede en grund til at læse bogen / se filmen. ;o)
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#19 filmz-jonasgr 19 år siden

James Ellroys romaner er også et godt bud. Her tænker jeg mest på Los Angeles-kvartetten, det vil dog nok tage noget tid at læse alle fire romaner. Så jeg ville tage enten L.A. Confidential eller The Black Dahlia (som i øjeblikket er biografaktuel i USA).

The Black Dahlia synes jeg selv er en meget fascinerende historie om mordet på Elizabeth Short. I øvrigt er den dedikeret til hans myrdede mord.

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#20 filmfan 19 år siden

#19 ... den må i så fald være dedikeret til hans myrdede mor-mord :-)

Nå - jeg skal være den sidste til at sætte røde streger under stavefejl .... jeg kalder konsekvent Fincher for Davis istedet for David !!!
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch

Skriv ny kommentar: