Visse scener var bevidst morsomme, ja, men her var publikum sjovt nok for det meste stille :-) Men der blev stadigvæk klappet og hujet på de mest upassende tidspunkter. Det gjorde det svært for filmen at få trængt sit tragiske budskab igennem. Skal se den igen når den har kørt noget tid og folk holder sig væk :-)
# 8 Ja, jeg synes også at det var upassende at klappe efter en voldsscene. Det er jo ikke en film der glorificerer vold på nogen måde. Tom Stall gør jo kun hvad han gør, fordi han er nødt til det. Og hans søn ligeså. Men filmen var ret fed synes jeg. Det er en SUPER simpel historie, men den bliver holdt oppe af godt skuespil og stemningsmættede billeder. Uden tvivl Cronenbergs mest ”mainstreame” film til dato, men intet ondt i det. Og så synes jeg slutningen er ret fræk.
#10 Der var gratis Buds inden, og nogle folk er af den overbevisning at når noget er gratis skal der hamstres(apropos hamster i #1), så måske havde de smidt 5 Buds indenbords, så synes jeg det er pænt, at de kunne sidde stille i 20 min, hehe.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
#14 - Lyder som noget fra det hedengangne "Gæt og Grimasser". Kunne lige forestille mig Grethe Sønck blamere sig på scenen, ved at skulle vise den sætning.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#6 Jeg er ikke enig med dig i, at historien ikke var til et 13-tal. Cronenbergs pointe med filmen var vel at undersøge den vold, der ligger som et fundament under de amerikanske kerneværdier, samt hvordan amerikanerne har svært ved at indrømme dette over for dem selv. Til at nå frem til denne pointe har Cronenberg valgt at bruge en næsten klassisk western/noir-agtig historie, som på mange måder ligner en typisk tju-bang film på overfladen. Således bliver historien og genre-valget en slags refleksion over voldsforherligelse i amerikanske film såvel som i resten af samfundet. At tumberne i publikum så sidder og griner, når vi andre, der fatter filmen, sidder og får ondt i maven over scenernes grusomhed viser så bare, at det ikke kun er amerikanerne, der måske har et usundt forhold til vold.
Men jo, filmen har sine morsomme scener og det fine ved filmen er vel også, at den både kan opleves som mainstream underholdning (af den blodige slags) og som art-house film med et dybere budskab. Og filmen fungerer på begge niveauer. Hvor tit sker det?
I hvert fald mener jeg, at historien netop er perfekt valgt med henblik på at undersøge og afdække filmens tema. Instruktionen er stram, skuespillet er glimrende og i det hele taget har jeg ikke så meget skidt at sige om filmen. Helt klart den bedste film Cronenberg har lavet siden Crash.
Og jo, det er en af de mere tilgængelige Cronenberg film, men det er nu ikke første gang, han har nærmet sig mainstreamen. The Dead Zone er trods alt baseret på en Stephen King roman, og Fluen kan vel heller ikke regnes for art-house. Kunsten er at lave mainstream film uden at sælge ud, og det har Cronenberg endnu engang klaret at gøre.
Det interessante er, at det er en af de mest følelsesladede film, Cronenberg har lavet. Så på mange måder er den her film vel hans måde at blive gammel og soft på :-) Tag den Scorsese!!
-------------------------- That'll put marzipan in your pie plate, bingo
17: Nu går det helt galt for mig. Godt nok er der gnavere, der graver, men jeg mener altså gnavere og ikke gravere. Så graver jeg ikke mere i dét. Bliv nu ikke gnavne over mit indlæg.
#11 The Insider 20 år siden
#12 Tylerdurden 20 år siden
Men filmen var ret fed synes jeg. Det er en SUPER simpel historie, men den bliver holdt oppe af godt skuespil og stemningsmættede billeder. Uden tvivl Cronenbergs mest ”mainstreame” film til dato, men intet ondt i det.
Og så synes jeg slutningen er ret fræk.
#13 chuck 20 år siden
#14 vapor 20 år siden
#15 dyg 20 år siden
#16 filmz-rupert giles 20 år siden
Men jo, filmen har sine morsomme scener og det fine ved filmen er vel også, at den både kan opleves som mainstream underholdning (af den blodige slags) og som art-house film med et dybere budskab. Og filmen fungerer på begge niveauer. Hvor tit sker det?
I hvert fald mener jeg, at historien netop er perfekt valgt med henblik på at undersøge og afdække filmens tema. Instruktionen er stram, skuespillet er glimrende og i det hele taget har jeg ikke så meget skidt at sige om filmen. Helt klart den bedste film Cronenberg har lavet siden Crash.
Og jo, det er en af de mere tilgængelige Cronenberg film, men det er nu ikke første gang, han har nærmet sig mainstreamen. The Dead Zone er trods alt baseret på en Stephen King roman, og Fluen kan vel heller ikke regnes for art-house. Kunsten er at lave mainstream film uden at sælge ud, og det har Cronenberg endnu engang klaret at gøre.
Det interessante er, at det er en af de mest følelsesladede film, Cronenberg har lavet. Så på mange måder er den her film vel hans måde at blive gammel og soft på :-) Tag den Scorsese!!
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#17 20 år siden
#18 20 år siden
#13: Det må have været dét, jeg har blandet sammen, jf. #1/#5/#17.
#19 20 år siden
#20 chuck 20 år siden