#10 Det er den bestemt også. Stilmæssigt er den tæt på Stalker og Spejlet. Jeg synes dog ikke helt den er på niveau med de to, men den er stadig en fantastisk film og ikke mindst afslutningen er fuldstændig mirakuløs.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
"Nostalghia" skal ses, hvis du har i sinde at undersøge Andrej Tarkovskijs univers til fulde. Den illustrerer desuden den kamp Andrei havde med autoriteterne, da han færdiggjorde filmen i Italien, pga. Mosfilm havde afvist projektet.
Gennem veltænkte metaforer, dybsindig poesi (bl.a. fra Arseny Tarkovskij: Andrejs far), smukke billeder (som skal analyseres), subtil symbolisme og tematisk perfektion visualiserer Andrej Tarkovskij endnu et mesterværk, hvor temaet blandt andet er 'svaghed'!
Filmen kan godt være lidt halv-svær at anskaffe, da AE-udgivelsen er udsolgt, men din søgning vil klart være det hele værd!
Jeg tror nu også, at det er "Andrej Rubljov" og "Zerkalo" som er mest (kritisk) anderkendt blandt anmeldere, entusiaster og andre filmskabere - inkl. undertegnede.
#12 Jeg vidste ikke den var udsolgt, men så er jeg da for alvor glad for min kopi. Criterion måtte gerne få udgivet resten af hans film - ikke mindst i betragting af hvor flot et arbejde de har gjort med Rubljov, Solaris og Ivan.
Jeg kan tydeligt huske at overgangen fra at have set Solaris på vhs til at opleve Criterion-dvd'en var helt fantastisk. Det føltes næsten som at have haft en plastikpose over øjnene, og så pludselig får den trukket af og første gang kunne se omverden som den egentlig er. Det var en fuldstændig anerledes film.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Så fik jeg også set 'Offret', der var en lige så krævende film, som jeg havde forberedt mig på. Samtidig dog også utrolig dragende og hypnotisk, selvom Tarkovskij flere gange trak scener i helt unødvendigt langdrag (ikke overraskende, fristes jeg til at sige).
Rigtig interessant og stedvist fantastisk film, der lægger sig lunt i svinget mellem skuffelserne 'Solyaris' og 'Stalker', og mesterstykket 'Spejlet'. Hvordan ser i andre på den?
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
"Offret" er min personlige Tarkovskij-favorit, sammen med "Andrej Rubljov" (som jeg har skrevet lidt om længere oppe) og "Zerkalo".
Hvor mange Tarkovskij-film har du set nu? Jeg ved ikke med "Andrej Rubljov", men jeg har på fornemmelsen, at du vældig godt vil kunne lide "Nostalghia"! :)
Tarkovskij flere gange trak scener i helt unødvendigt langdrag (ikke overraskende, fristes jeg til at sige).
Jeg må gense den snart, da det er omtrent 8-9 år siden, jeg så den. Men jeg er ikke synderligt begejstret for den. For mig at se er det desværre tydeligt, at den er lavet af en svækket mester. Tarkovskij var dog selv meget stolt af den. Ifølge hans søster følte han, at han havde fundet en ny måde at lave film på, og at "Offret" således markerede en helt ny retning for hans filmsprog.
#15: Jeg tænker primært på scenerne som den første i huset, med postbudet der fortæller historier osv. og scenen, hvor han gemmer sig ude i skoven i kina-badekåben. Det brændende hus var derimod perfekt eksekveret, synes jeg. Slutningen gav god og sympatisk mening, særligt med drengen der taler. Smukt, må jeg sige.
Ellers føltes den muligvis en smule fortænkt. Hmm. Det er sku svært at artikulere sig her, men jeg fik de samme udefinerbare strømninger gennem kroppen som med 'Spejlet'.
'Spejlet' (6/6), 'Solyaris' (3/6), 'Stalker' (3/6) og denne (4½/6) er desuden de eneste af hans film, jeg endnu har set.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Hvis det skulle være gået nogens næse forbi, så har den store Fona på Strøget i Kbh. i øvrigt tilbud på alle AWE's danske Tarkovskij-udgivelser. Det koster 100kr/ stk, hvilket er 50kr under lanceringsprisen. "Offeret" er, så vidt jeg husker, identisk med den svenske 2-disk, mens resten svarer til udgaverne fra RusCiCo - bare med danske tekster.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
... mens resten svarer til udgaverne fra RusCiCo - bare med danske tekster.
... og medfølgende booklet af Mikkel Svendstrup. :)
Til gengæld har AWE sørget for, at de længste af filmene ligger på en disk (dvd9) i modsætning til Artificial Eye-udgaverne, hvor de var fordelt på to.
#11 Benway 16 år siden
#12 Antlion 16 år siden
"Nostalghia" skal ses, hvis du har i sinde at undersøge Andrej Tarkovskijs univers til fulde. Den illustrerer desuden den kamp Andrei havde med autoriteterne, da han færdiggjorde filmen i Italien, pga. Mosfilm havde afvist projektet.
Gennem veltænkte metaforer, dybsindig poesi (bl.a. fra Arseny Tarkovskij: Andrejs far), smukke billeder (som skal analyseres), subtil symbolisme og tematisk perfektion visualiserer Andrej Tarkovskij endnu et mesterværk, hvor temaet blandt andet er 'svaghed'!
Filmen kan godt være lidt halv-svær at anskaffe, da AE-udgivelsen er udsolgt, men din søgning vil klart være det hele værd!
#11:
Jeg tror nu også, at det er "Andrej Rubljov" og "Zerkalo" som er mest (kritisk) anderkendt blandt anmeldere, entusiaster og andre filmskabere - inkl. undertegnede.
#13 Benway 16 år siden
Jeg kan tydeligt huske at overgangen fra at have set Solaris på vhs til at opleve Criterion-dvd'en var helt fantastisk. Det føltes næsten som at have haft en plastikpose over øjnene, og så pludselig får den trukket af og første gang kunne se omverden som den egentlig er. Det var en fuldstændig anerledes film.
#14 RasmusFL 16 år siden
Rigtig interessant og stedvist fantastisk film, der lægger sig lunt i svinget mellem skuffelserne 'Solyaris' og 'Stalker', og mesterstykket 'Spejlet'. Hvordan ser i andre på den?
#15 Antlion 16 år siden
"Offret" er min personlige Tarkovskij-favorit, sammen med "Andrej Rubljov" (som jeg har skrevet lidt om længere oppe) og "Zerkalo".
Hvor mange Tarkovskij-film har du set nu? Jeg ved ikke med "Andrej Rubljov", men jeg har på fornemmelsen, at du vældig godt vil kunne lide "Nostalghia"! :)
Hvad tænker du på her?
#16 Highland Park 16 år siden
#17 RasmusFL 16 år siden
Ellers føltes den muligvis en smule fortænkt. Hmm. Det er sku svært at artikulere sig her, men jeg fik de samme udefinerbare strømninger gennem kroppen som med 'Spejlet'.
'Spejlet' (6/6), 'Solyaris' (3/6), 'Stalker' (3/6) og denne (4½/6) er desuden de eneste af hans film, jeg endnu har set.
#18 Thomsen 16 år siden
#19 Highland Park 16 år siden
... og medfølgende booklet af Mikkel Svendstrup. :)
Til gengæld har AWE sørget for, at de længste af filmene ligger på en disk (dvd9) i modsætning til Artificial Eye-udgaverne, hvor de var fordelt på to.
#20 Thomsen 16 år siden
... ikke at forglemme, ja. :-)
De er bestemt et køb værd.