Sidder netop med årsopgørelsen for 2012, og kan se jeg får et skattesmæk på 4.479,00 kr.
Sagen er dog den, at jeg altid har kørt med en +3% trækprocent netop for at undgå et skattesmæk, og sidste år havde jeg sågar kontaktet skat for at være på den sikre side (og alt var som det skulle være).
Så mit spørgsmål er dette: på årsopgørelsen står der følgende:
Lønindkomst, bestyrelseshonorar, fri telefon, fri bil mv.: 350.000 kr. (Før AM-bidrag). [Fiktivt tal ;]
Hvordan beregnes dette tal? Hvis vi antager at min løn ligger fast på 25.000 kr pr. måned, og at vi en gang om året modtager en bonus på 12.000 kr, bør tallet så ikke være 312.000 kr? Jeg har ingen andre indtægter (måske på nær 700 kr i renter).
Kan problematikken skyldes, at jeg i december pillede ved den forventede indkomst for 2013? At de har lavet noget med tilbagevirkende kraft for 2012?
Jeg skal vist have fundet min årsopgørelse for 2011 heh.
Trækprocenten her i kommunen er 37% og jeg betaler altid 40% for at være fri for overraskelser.
Nej jeg tror ikke det er fradraget som er problemet, men netop den beregnet Lønindkomst før AM-bidrag. Jeg har prøvet at køre alle tallene igennem hvor jeg har sat tallet til (Nuværende Månedlig Løn x 12) + 13.000 i bonus, og så skylder skat mig ca. 8000 kr hvilket er mere i tråd med de tidligere år.
Jeg er ret overbevist om, at problemet er opstået efter vi (bogholderen og jeg) har pillet ved min forskudsopførelse.
(Med mindre Lønindkomst før AM-bidrag er beregnet på en anden måde end den ovenstående "ligning".)
Har lige checket årsopgørelsen for 2011, og ganske rigtigt så var min Lønindkomst noget mindre. Så det må være fejlen, men træls at nu skulle bøvle med det.
Tja, jeg skal selv have 1500,- tilbage ifølge Årsopgørelsen. Men jeg kan se, at der ikke medregnet noget honorar, som jeg fik i december. Det skrev jeg ellers ind i min forskudsopgørelse dengang og fik et estimat på den forventede skat, som jeg så lavede en forudbetaling på. Den frivillige indbetaling står opført i Årsopgørelsen, men honoraret gør ikke under indtjening. Og man kan åbenbart ikke selv ændre i rubrikken - det er noget, arbejdsgiveren skal gøre. Nu har jeg haft fat i min chef, som lige skal høre sin revisor ad. Jeg regner med, at den overskydende skat forvandler sig til et minus eller allerhelst går i nul.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#1 loki 11 år siden
Sagen er dog den, at jeg altid har kørt med en +3% trækprocent netop for at undgå et skattesmæk, og sidste år havde jeg sågar kontaktet skat for at være på den sikre side (og alt var som det skulle være).
Så mit spørgsmål er dette: på årsopgørelsen står der følgende:
Lønindkomst, bestyrelseshonorar, fri telefon, fri bil mv.: 350.000 kr. (Før AM-bidrag). [Fiktivt tal ;]
Hvordan beregnes dette tal? Hvis vi antager at min løn ligger fast på 25.000 kr pr. måned, og at vi en gang om året modtager en bonus på 12.000 kr, bør tallet så ikke være 312.000 kr? Jeg har ingen andre indtægter (måske på nær 700 kr i renter).
Kan problematikken skyldes, at jeg i december pillede ved den forventede indkomst for 2013? At de har lavet noget med tilbagevirkende kraft for 2012?
Jeg skal vist have fundet min årsopgørelse for 2011 heh.
#2 Popeye 11 år siden
Jeg vil tro, at det er i dine fradrag miséren skal findes (se eksempelvis her: eb)...
#3 loki 11 år siden
Nej jeg tror ikke det er fradraget som er problemet, men netop den beregnet Lønindkomst før AM-bidrag. Jeg har prøvet at køre alle tallene igennem hvor jeg har sat tallet til (Nuværende Månedlig Løn x 12) + 13.000 i bonus, og så skylder skat mig ca. 8000 kr hvilket er mere i tråd med de tidligere år.
Jeg er ret overbevist om, at problemet er opstået efter vi (bogholderen og jeg) har pillet ved min forskudsopførelse.
(Med mindre Lønindkomst før AM-bidrag er beregnet på en anden måde end den ovenstående "ligning".)
#4 loki 11 år siden
#5 Thomsen 11 år siden
#6 loki 11 år siden
Ja samme her (skal også have fat i bogholder for at kunne ændre på tallene).