Gravatar

#1 elwood 20 år siden

Jeg sad lige og genså Adaptation efter jeg har fået den på dvd et stykke tid siden, jeg så den førstegang i biografen og tænkte ikke så meget over det her, men nu genså jeg den så i aftes og kom til at tænke på noget, ja der er sku mange ting ved den film mankan tænke over hehe.

der til sidst i filmen, hvor Charlie Kaufman og hans tvilinge bror, flygter i sumpen, kan man så betegne den Krodille/aligator, kan aldrig kende forskel, denne films Deus Ex Machina som ham Script Guru'en advarede imod man brugte?

og hele den sidste akt, er det "Donald" som skriver den, eller hvo'en fordi jeg ved at hele sidste akt, jo netop er fyldt med alle klicherene, som Charlie netop ikke ville skrive om, men som Donald gerne ville.
Jeg kan satme tænke længe over denne film, tror jeg skal se den igen om et par dage.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 JannikAnd 20 år siden

Begrebet 'Deux ex machina' stammer fra antikkens teateropførelser. Ordspillet betyder groft oversat 'Guiden fra maskinen'. Når guder skulle materialisere sig fra himlen og gribe ind i handlingen under stykket, anvendte man en slags kran ('machina') til at hejse skuespilleren ned med. Hermed indtrådte de i historien og blandede sig og var dermed en påvirkning for resten af historien. Begrebet kan derfor defineres som en person eller genstand der pludselig optræder i historien og er drastisk med til at påvirke denne. Et godt eksempel fra nutidens film, er den store bølge i "O Brother, where art thou?" eller frøregnen i "Magnolia", som påvirker historien ved det helt store klimaks.

Det er meget muligt at krokodillen/alligatoren (alligatorer har bredere kæber ;)) er en ’Deux ex machina’ (kan ikke helt huske episoden, på trods af at jeg elsker filmen), men der er en ’Deux ex machina’ i filmen: manuskriptlæren Robert McKee, der fraråder Charlie Kaufman (Nicholas Cage) nogensinde at benytte en ’Deux ex machina’ i sine manuskripter. Men det tricky i ”Adaptation” er, at McKee – på trods af sit råd – selv er filmens ’Deux ex machina’, da han påvirker Kaufmans skriverier med sine råd – og dermed også filmen som vi ser.

Forstår du det? :)
Gravatar

#3 elwood 20 år siden

jep det giver underligt nok faktisk mening. Hehe det med alligatoren må jeg lige prøve at huske.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 JannikAnd 20 år siden

At your service. :)

Skriv ny kommentar: