#7 Flot og rørende fortælling og uha ja. Der er ikke noget som sådanne korsvejs oplevelser, som kan relateres til en given film. Filmen vil aldrig mere være den samme, på godt og ondt :( Godt at høre, at det blev til en god en af slagsen for dig!
For mit vedkommende er Quiz Show og The Fabulous Baker Boys for evigt præget af at være set under forfærdelige kæresteforhold :(
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Ligesom Elwood, kan jeg ikke lige komme i tanke om film der ligefrem har spillet en definerende rolle i mit liv.
Dog husker jeg, at jeg som barn (i 80'erne) blev taget med i den lokale biograf (Snurretoppen) af min mor. Vi så Disney-klassikerne, som dengang fik repremiere i danske biografer. Én af dem vi så var "Bambi", og jeg husker tydeligt frygten i hele kroppen, da Bambi mister sin mor. Ikke længe efter var vi igen i biografen og se "Landet for længe siden", hvor dinosauren Lillefod også mister sin mor i starten af filmen. Pyha, det var hårde sager for en lille purk på 7-8 år.
Snurretoppen stod for mange gode filmminder i mine yngste år. I ferierne lavede de f.eks. arrangementer hvor man for 10 kr. fik en tur i biografen og bagefter kunne man ved fremvisning af billetten få en rød pølse med brød i den lokale pølsevogn. :D
Ja BN, det var noget af en beretning, en nærmest filmisk oplevelse at læse. Tak!
Jeg mindes ikke at have nogen direkte 'kold luft' oplevelser i biografen med en eks. Men husker dog film jeg selv har set, mens 'krisen rasede' indeni eller forholdet stadig trykkede (Big Fish blandt andet). Men en film der dog et par år efter, slog mig hårdt var 'Revolutionary Road', fordi den ramte noget rigtigt grimt......
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Eftersom tv-serier også blev nævnt er jeg nødt til at sige at "Frasier" har en helt særlig plads i mit hjerte. De emner serien tager op er så interessante. Faktisk faldt det sådan sammen at jeg først så sæson 7 - 11 for få år siden, efter min fars død. Død er et tema som mange gange bliver taget op, og særligt hviler den afdøde moder over hele serien, og bliver refereret mange gange. Jeg elsker serien fordi den tør at deale med både mørke og lyse emner - og derudover har nogle af de bedste præstationer i en sit-com.
Nu vi er henne i sit-com segmentet så jeg fornylig et afsnit af "How I met your mother" hvori
karakteren Marshall mister sin far. Det var så stor en overraskelse i den serie, fordi den ikke ligesom "Frasier" jævnligt rammer så mørke tangenter, men den episode havde øjeblikke der i skræmmende grad vækkede mindelser om mine egne oplevelser. Den måde han får det at vide, hele tingen i afslutningen med de sidste ord. Det er sikkert både corny og alt muligt andet i visse øjne, men i mine var det så absolut rørende.
Første gang jeg så "Citizen Kane" var også noget særligt. Jeg gik på medieskolerne i Viborg. Jeg tror specielt at det faktum at vi før den havde set dele af "Birth of a Nation" - som jeg fandt kedelig - og derefter så noget af en eller anden togfilm (?), gjorde at "Citizen Kane" kom til at stå så stærkt. Det var en befrielse at komme ind i dens æstetik og dens fortælling, og i særdeleshed Orson Welles mesterlige præstation i hovedrollen. Jeg elskede filmen, og den vil nok altid have en helt særlig plads i mit hjerte. Indledningen i sig selv er absolut guld.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Men en film der dog et par år efter, slog mig hårdt var 'Revolutionary Road', fordi den ramte noget rigtigt grimt......
Nå, den ramte også DIG?! Tjah, sådan er det nok med den film, hvis man har et forlist, kriseramt forhold bag sig. Det lå også lidt mellem linjerne i min korte anmeldelse/bedømmelse, da jeg for noget tid tilbage nåede til 'Revolutionary Road' på min Top 200. Men jeg havde ikke mod på at skrive om det i detaljer og vil nok også fortsat undlade det. Jeg vil blot - ligesom DIG - nøjes med at bekræfte, at filmen virkelig rammer plet på visse punkter.
#11 Collateral 13 år siden
#12 Bruce 13 år siden
For mit vedkommende er Quiz Show og The Fabulous Baker Boys for evigt præget af at være set under forfærdelige kæresteforhold :(
#13 BN 13 år siden
Tak for ordene. Godt at høre at andre kan have lidt udbytte af at læse det.
#14 BN 13 år siden
Godt sagt!
#15 Herrguth 13 år siden
Dog husker jeg, at jeg som barn (i 80'erne) blev taget med i den lokale biograf (Snurretoppen) af min mor. Vi så Disney-klassikerne, som dengang fik repremiere i danske biografer.
Én af dem vi så var "Bambi", og jeg husker tydeligt frygten i hele kroppen, da Bambi mister sin mor. Ikke længe efter var vi igen i biografen og se "Landet for længe siden", hvor dinosauren Lillefod også mister sin mor i starten af filmen. Pyha, det var hårde sager for en lille purk på 7-8 år.
Snurretoppen stod for mange gode filmminder i mine yngste år. I ferierne lavede de f.eks. arrangementer hvor man for 10 kr. fik en tur i biografen og bagefter kunne man ved fremvisning af billetten få en rød pølse med brød i den lokale pølsevogn. :D
#16 BN 13 år siden
#17 MMB 13 år siden
Endnu en fantastisk historie! :) Virkelig god læsning! :)
#18 Hr. Nielsen 13 år siden
Jeg mindes ikke at have nogen direkte 'kold luft' oplevelser i biografen med en eks. Men husker dog film jeg selv har set, mens 'krisen rasede' indeni eller forholdet stadig trykkede (Big Fish blandt andet). Men en film der dog et par år efter, slog mig hårdt var 'Revolutionary Road', fordi den ramte noget rigtigt grimt......
#19 Collateral 13 år siden
Nu vi er henne i sit-com segmentet så jeg fornylig et afsnit af "How I met your mother" hvori
Første gang jeg så "Citizen Kane" var også noget særligt. Jeg gik på medieskolerne i Viborg. Jeg tror specielt at det faktum at vi før den havde set dele af "Birth of a Nation" - som jeg fandt kedelig - og derefter så noget af en eller anden togfilm (?), gjorde at "Citizen Kane" kom til at stå så stærkt. Det var en befrielse at komme ind i dens æstetik og dens fortælling, og i særdeleshed Orson Welles mesterlige præstation i hovedrollen. Jeg elskede filmen, og den vil nok altid have en helt særlig plads i mit hjerte. Indledningen i sig selv er absolut guld.
#20 BN 13 år siden
Nå, den ramte også DIG?! Tjah, sådan er det nok med den film, hvis man har et forlist, kriseramt forhold bag sig. Det lå også lidt mellem linjerne i min korte anmeldelse/bedømmelse, da jeg for noget tid tilbage nåede til 'Revolutionary Road' på min Top 200. Men jeg havde ikke mod på at skrive om det i detaljer og vil nok også fortsat undlade det. Jeg vil blot - ligesom DIG - nøjes med at bekræfte, at filmen virkelig rammer plet på visse punkter.
http://filmz.dk/forum/tagwall/bn-s-top-200-62473/p...
se plads nr. 167