Gravatar

#1 Martindan 21 år siden

ok.. ved godt vi har haft en del tråde om den her film, og jeg ved godt hvad folks delte meninger (eller rettere udbredte mening) er om såvel film som dens instruktør, men vil godt lige tage en sidste dans (eller sidste bliver det nok ikke da der sikkert også kommer anmeldelse af den, og dermed kommer alle de gentagende argumenter frem igen)
med den her tråd og sige...

Nu har jeg endelig fået set den, som led i Halloween arrangement i palads.. og..

jeg synes nok folk måske har været lidt for kritiske og måske dømt filmen mere på grund af instruktøren end selve filmen. Ikke at jeg siger den er et mesterværk, men blot at den ikke er så slem som man har gjort den til...

her er mine ris og ros til filmen...

ros:

- Anderson skal have ros for at have smidt Alien og Predator tilbage til det store lærred igen, og forhåbentlig/formentlig åbnet op for flere film i begge franchises...

- Man lærer mere om Predatorernes baggrund og race, samt et respektabelt forhold mellem de to racer (rettere respektabel for seeren, i og med jeg ikke fik det indtryk at aliens'ne var glade for deres prygel rolle)

- Starten: Synes det er en udemærket start, man lærer ikke personerne helt i dybden at kende, men nok til at man ved lidt om deres baggrund, personlighed og hvad deres roller i det hele er. God opbyggende start.

- udemærket effekter.

- MacGuyver Predatoren/The Good Predator: Kanont at man med en kniv, lidt tråd, og en død alien kan lave et skjold af dens hoved og et spyd af halen.. MacGuyver får uventet konkurrence fra rummet....havde Lex dog haft lidt gaffa den kunne have brugt så havde den været lige i øjet..
Men ellers var netop den Predator rimelig cool som sådan... godt li den måde den meget elegant greb en nyfødt alien go brækkede nakken på den..

- Lex og Mac.Preds alliance: Rimelig godt grundlag.. ikke så meget andet, end du er min fjendes fjende. Og vi er de eneste to tilbage mod alle dem. Synes heller ikke det var så "romantisk" eller venskabeligt som folk har sagt.. det avr meget simpelt: Preatoren hædrer Lex fordi hun kan slås and kick some alien butt.. Hvilket er tro mod Predator racen, da de oftest hædrer den/dem der enten kan besejre en Predator eller kæmpe med succes ved deres side som det ses i AVp... kanon nok egentlig.. kan man slå fra sig så er man en af guttermændene...

ris:

- for kort. Filmen er tydeligt mærket af den halve time der er klippet fra. hvilket er ærgerligt at slutning og midte næsten kører ud i et langt rutchebane slagsmål, og man derfor ikke får tid til at synke de begivenheder der udspiller sig foran en.

- Predatorerne var måske lidt for " We're on a mission"... kan godt li at den i den originale Predator film sidder og studerer The Governator og hans folk før den angriber....

- Hvorfor er Lex så ondskabsfuld på Aliens'ne... Det er Predatorerne der har lokket dem derned, Predatorerne har nakket mindst ligeså mange mennesker som Aliens'ne, og ja faktisk burde hun hade begge racer ligemeget..
Men ok, ville nu også vælge Predatorernes side hvis det endelig var.. de er trods alt mere menneskelige end Aliens'ne..

- Weylands drenge: Hvorfor er de sådan nogle nisser... de kan jo ikke forsvare sig.. Glæder mig til den dag at man i film lader nogle rigtige mænd der kan forsvare sig selv lægge sig ud med Predator.. Det er jo kun Arnie og hans drenge der som gruppe har givet den en god kamp.. Menneskene dør for hurtigt, hvilket måske hænger sammen med at en halv time af filmen er klippet ud... trods alt...

_ for lidt Predator Alien head to head: Filmen hedder Alien vs. Predator... så forventer jeg mere Alien og Predator head to head end det der var.. Der er jo kun to rigtige opgør mellem Preds og Aliens: Den scene hvor en Alien og en Predator går face to face og efter et længere opgør vinder alien, og så det store opgør med MAc. Pred og Lex (sorry, ved godt den ikke hedder MAc.Pred, men for pokker, det avr da MacGuyver stilen da den byggede våben ud fra en død alien kun ved hjælp af kniv, tråd og sådan...) og Alien Queen..
ok, der var diverse små kampscener som vores MAc.Pred afgjorde rimelig hurtigt samt flashback, emn savnede bare længere varende scener, med enten vores MAc.Pred der måske nedkæmpede en mindre gruppe aliens eller bare nogle længere varende kampe mellem aliens og predator..

Ris og ros er blevet sagt..

Historien siger I... jo.. synes faktisk den holder til dels.. Som sagt, Starten af filmen er godkendt, men synes dog den haster lidt for meget - håber stadigvæk at det er fordi en halv time er klippet ud af filmen.

Synes det er synd for filmen har faktisk store muligheder og sætter da også af rimelig godt.. men lander ikke så højt som den kunne ønske... Den bliver en lidt over middel, gennemsnitlig sci-fi action film, men ikke den store skuffelse som jeg synes folk har boostet den op til at være... Men tilgengæld heller ikke så meget mere end lidt over middel.. desværre..

Synes ikke den ødelægger noget som helst i nogle af franchisene som folk har sagt... tværtimod åbner den op for mere, især i predator franchisen da man får afdækket mere af deres historie og oprindelse..

Men konkluderet: Den overgår ikke Alien 1-2 eller Predator 1, men er ikke den skuffelse som sådan... det er en god action film der undeholder en, hvilket nok er grunden til at man synes den er overstået for hurtigt.. kunne godt have brugt en halv time ekstra... det er den største skuffelse for mig... at den slutter så hurtigt som den gør..

3-4 stykker ud af 5

glæder mig dog til den ekstra halve time i Directors Cut DVD'en... så håber jeg den blir en femmer....

Sprøgsmål... Weyland dør tilsyneladende... men han er - påstår den Weyland ihvetrfald - med i Alien 3... plothul eller noget der er blevet klippet ud af filmen..

* mulig spoiler *

Forventede lidt at man gjorde som i en af AVP bøgerne, hvor der er en karakter, et rip off af Weyland karakteren, en rigmand som har drukket Predator blod og derved får kureret sin sygdom og forlænget sit liv. Han holder sig derved enig ung ved at bruge sin rigdom på at spore historier/legender/informationer om predatorerne, hyre folk til at lokke Predatorne ned til jorden og bekæmpe dem, og dermed give ham liv og teknologi som kan skaffe ham mere rigdom til nye jagter..
Min pointe er at jeg forventede lidt at Weyland ville drikke Predator blod og dermed kunne han have været den Weyland der var med i Alien 3... og dermed havde man lidt historien til en Predator 3 eller AVP 2 med Weylands jagt på evig ungdom som omdrejningspunkt...
for cryin' out loud......
Gravatar

#2 filmz-mr.filmfreak 21 år siden

Jeg er enig med din ris og ros, filmen er for kort, jeg læste på et tidspunkt, før at filmen kom i biograffen, om et subplot, hvor i der er en af Weylands drenge som er en lejemorder, der har mission til at dræbe John Weyland. Der er et lille hindt om det, men det er blevet klippet sådan, så det ikke rigtig kommer frem i historien. Peter Weller(Robocop) har også en lille rolle i filmen, som også er blevet klippet ud, så jeg håber lidt på at der kommer en Directors Cut af filmen. Som måske kan gøre filmen en del bedre.
Gravatar

#3 Martindan 21 år siden

#2 - der kommer en directors cut på DVD har Paul Anderson jo selv sagt... men om den historie med lejemorderen og Peter Weller er så vigtig igen ved jeg nu ikke..
for cryin' out loud......
Gravatar

#4 filmz-WSTE_M 21 år siden

Jeg er helt uenig.

Det kan godt være at Aliens Vs. Predator filmen passer til hæfterne, men de er heller en del af hverken Aliens eller Predator verdenen.

AvP blander rundt i historien.

I "den rigtige" Alien er Xenomorph'ne en form for biologisk våben som er undslupet og har dræbt pilotet på bombeflyet. (Det store monster i stolen) Derfor advarselssignalet...
Det ligner jo ikke en Predator vel ?

Desuden syntes jeg at historen at Predators havde skabt vores kultur, og at Predators havde jagtet rundt med Xenomorphs for "sjov" er noget hø.
En åndsvag film som ikke burde have eksisteret IMHO.
sorry, men det er nu min holdning. :)

jeg elskede Marine delen i AvP spilene (har gennemført marine delen af AvP1 på Directors Cut) men syntes at blandingen af A og P er noget som en meget dårlig ide.
May the blessing of the Bomb Allmighty and the fellowship of the Holy Fallout,
descend on us all this day, and for evermore.
Gravatar

#5 filmz-mastermind 21 år siden

Heysa der...!!!

Har set filmen..synes den er Kanon Fed!!!
Vil så gerne se den igen!
Jeg synes da ham Paul W. Anderson har gjort det udmærket...
Kampscenerne er virkelig flotte og fede. Og det går stærkt!
Filmen måtte godt fylde en halv-time mere. Er lidt kortere end jeg havde regnet med...???
Men ellers var den Kanon!!
Håber da helt klart at der kommer en 2'er på Den!

Skriv ny kommentar: