Gravatar

#61 jessup 18 år siden

Jeg er normalt ret utilfreds med biljagter i nyere film fordi de bliver klippet i stykker - man får indtrykket af stress men ikke fart. Bourne 2 er dog udtagelsen - perfekt udført.
This is just until June
Gravatar

#62 filmz-Bruce 18 år siden

#59 Har ikke lige tiden fra jobbet til at gå ind i en detaljeret beskrivelse. Michael McKenzies anmeldelse fra DVDTimes, rammer meget tæt på min egen opfattelse af filmen.

Jeg talte antallet af klip på et tidspunkt i bilscenen og mener jeg talte over 500 klip, mere end ét pr. sekund. Det var effektfuldt, men ikke noget der gør det til en "god biljagt scene" for mig. Til hver en tid vil jeg foretrække scenerne fra Bullit, Identity, Ronin eller To Live and Die in LA.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#63 jessup 18 år siden

Jeg vil anbefale en af mine absolutte ynglingsfilm The Battle of Algiers en af de mest vellykkede politiske film - et ubestrideligt mesterværk.
This is just until June
Gravatar

#64 filmz-Cherno Samba 18 år siden

Som sagt er den visuelle stil meget kontroversiel, og selvom jeg nu ikke synes at Michael McKenzie er helt fair ovefor den, så kan forstå hvorfor folk finder den irriterende. Det er en smagssag.

For at kommenterer anmeldelsen, ved jeg ikke helt hvor jeg skal starte, da han jo er uening med mig på ganske så mange punkter. Nogle af hans argumenter er dog ret langt ude.
"(the script, red.)It's an unnecessarily convoluted affair featuring several different strands that never really come together in a satisfying way, and, even more damagingly, it lacks a human element."

1. Så anmelderen mener altså ikke at han får nok 'forløsning'. Jeg ved ikke hvilket plot han refererer til her, da der jo er en del (netop en af Supremacy's styrker - antallet af subplot), men vil alligevel gå dem igennem for at undersøge det.

Jeg har fundet 5 klarer identificerbare plots: Bourne's søgen efter hævn (main plot), hans søgen efter sin identitet (vel nok plottet der kommer til at samle alle filmene, Berlin mordet - CIA's jagt på Bourne (stort subplot), hans først job i Berlin (havde nok faldet under identitets plottet, havde den ikke fungeret som både katalysator for flere subplots og et middel for hans 'redemption'), Kirill's (Urban) jagt efter Bourne (stort subplot), Gretkov's forhold til Conklin (omend et lille subplot, så får det stadig sceentime, bliver udviklet og spiller en stor rolle på den overordnede handling). Allen's forhold til Abbott (mellemstort subplot). Det værste er squ at der er flere, omend små, så stadig utrolig medrivende. Nicky's er bare et af dem.

Mange subplot kan dog ligeledes være en hindring som en gavn, hvis ikke forfatteren kender sit kram. Tricket er at få de forskellige plots til at komplimentere hinanden, så du kan udvikle flere på en gang. Jo flere plots jo flere forløsninger, og jo flere forløsninger jo bedre får vi det.

Men for at kommentere på McKenzie's anmeldelse, så kan jeg ikke se hvor han mangler forløsninger henne. Ikke alene bliver alle plotsne forløst, men i kraft af at de komplimenterer hinanden så meget, bliver forløsningerne det mere kraftige.
Jeg ved ikke om han referer til hans identits plot, som alle de andre plots hver hjælper med at udvikle. Men mener nu selv at scenen med pigen, fungerer som en utrolig følelsesmæssig oplevelse og ikke mindst som en mere end bare normal fyldestgørende forløsning.

2.
"A human level". Det er ganske rigtigt at folk har brug for et reference punkt, for at kunne identificere sig med personerne, men at kalde Bourne for inhuman er direkte åndsvagt. Ikke alene bliver han først i filmen portræteret som en stille og rolig fyr som er forelsket i sin kæreste
som så går hen og dør i en utrolig intens scene
, men gennem hele filmen bliver han plaget af minder som muligvis skader hans egen kredibilitet (i hans øjne), og så har han altså ingen idé om hvem han er. Der er nok empati til at gå rundt her minimum et par gange.

Hans kritik af selve karakteren er derudover fuldstændig forrykt. At klantre Matt Damon for at være ukarismatisk, når det absolut heller ikke er meningen, at karakteren skal være det, er direkte dumt, og mht at komme ind i hovedet på Bourne kan jeg kun sige at jeg er 100% uening.
Jeg ved ikke anmelderen er bekendt med begrebet "less is more", men hans charisma bemærkning kunne tyde på det modsatte.

Jeg vil dog give ham ret i at Bourne er charakteriseret inkonsekvent mht biljagt scenen. Mener dog ikke at det skader hans kredibilitet som karakter, da det i forvejen er svært at abstrahere fra den medrivende biljagt (hvilket medfører en svækket kritisk sans), og samtidig også KUNNE undskyldes med at Bourne bare har sine prioriteter på plads, og foretrækker selv at leve frem for et par politibetjente.
Under alle omstændigheder jagter de Bourne, helten, hvilket gør dem til fjender. Så ligegyldigt om han er ukonsekvent karakteriseret i denne seqvens eller ej, så tør jeg godt væde på, at der ikke just var mange, der sad og fik ondt af dem!

Nå, nu er jeg sulten, og jeg må også til at begive mig op til min skole.

Jeg vil afslutte med at konstatere at den visuelle stil opfattes forskelligt og det kan jeg kun acceptere, men at kalde manuskriptet "all over the place", er altså for meget for mine sarte ører/øjne.
Gravatar

#65 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg har kun lige skimmet dit indlæg, men som jeg kan se, så er en del af Mackenzies kritik baseret på, at manuskriptet har meget lidt tilfælles med Ludlums roman, hvorimod Identity var trofast mod sit oplæg. Det script mener han så ikke fungerer særlig godt, med henvisning "...an unnecessarily convoluted affair". Der kan man mene, hvad man vil. Jeg har ikke noget problem med det nye script eller at der er mange plots, men jeg har et problem med eksekveringen heraf, som for mig netop er en hindring for, at en forløsning af et plot, får den følelse af tilfredsstillelse som du har. Jeg har den kun delvist. Greengrass' besættelse af den epileptiske optagelsesform, medfører et konsekvent stress syndrom hos tilskueren. Sikkert bevidst. Men totalt ulogisk, i og med mange af scenerne ikke omhandler Bourne og hans personlige tilstand, hvor høj på adrenalin han end måtte være.

Jeg forstår godt MacKenzies problemer med inkonsistensen af Bourne. På den ene side angrende over en eksekvering år tilbage, som måske skal virke som en forløsning på hans indre dæmoner, på den anden side ligeglad med "collateral damage" ved en hasarderet biljagt. Dog et ankepunkt, jeg sagtens kan se bort fra. Der behøver ikke være videnskabelig dokumentation for alt, før underholdning er underholdende.

Det vil nok glæde dig, at jeg har købt den på HD-DVD, for jeg er stadig underholdt af filmen, nok til 7/10. Jeg foretrækker dog en bedre balancegang mellem det visuelle og det effektfulde udtryk. Staccato klipning bør være et supplement, ikke en hovedret.
Gravatar

#66 JannikAnd 18 år siden

"Profession Reporter" - Måske min absolutte yndlingsfilm. Kan ikke sætte en finger på dette pragtværk.

"Vivre sa Vie" - Vor tids tragikomiske hovedværk - og så med verdens smukkeste (danske) kvinde i hovedrollen.

"Sunrise: A Song of Two Humans" - Kærlighed behøver intet lydspor. Urimeligt smukt drama.

"Hiroshimo mon amour" - Poesi i filmmediet. Smuk og rørende kærlighedsdrama i sørgelige omgivelser.

"I am Cuba" - Læs ovenstående.

"Trikoloren" - Som burde være en "Tologi". Se "Blå" og "Rød", og skift "Hvid" ud med "Veronikas to Liv".

"Berlin Alexanderplatz" - Verdens bedste mini-serie (sammen med Dekalog) om verdens bedste by.

"Warriors" - CAN YOU DIIIIIIIIIIIIIGGGGG IT!!!!??? Fuck Tarantino & co. - Dette er meningsløst vold med mening...

Gravatar

#67 jessup 18 år siden

verdens smukkeste (danske) kvinde i hovedrollen. - bare stryg danske:)
This is just until June
Gravatar

#68 JannikAnd 18 år siden

"Vivre sa Vie" - Vor tids tragikomiske hovedværk - og så med verdens smukkeste kvinde i hovedrollen.

#67 - Hermed gjort :)
Gravatar

#69 filmz-Bruce 18 år siden

Så nyd dette [url= selvom jeg foretrækker ....

:)
Gravatar

#70 Syndrome 18 år siden

"The Shawshank Redemption" - Vil altid være nr. 1 på min liste.. og så kan den fås til 29,95 kr. på dvdoo - det må da siges at være et røverkøb..
danielbloch.dk

Skriv ny kommentar: