Jeg så lige forrige tråd om Dr. Who, og kom til at tænke på, som jeg før har gjort, hvad det er ? Jeg kan se på timelines at det er noget sci/fi der strækker sig over enormt lange perioder. Er der nogen der kort kan forklare hvad det går ud på? Er der faste karakterer osv.
Thanx
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Nu er det godt nok længe siden jeg har set Dr. Who, men den serie jeg husker har handler om (surprise) en tidsrejsende, som vistnok rejser i et fartøj forklædt som en telefonboks.
Der har været en del serier og tv-film, som daterer helt tilbage fra 60'erne, hvor sidste skud på stammen åbenbart er denne:
Det var en fantastisk serie med en fantastisk kendingsmelodi. Kan desværre ikke fløjte den online. Den var lige så god som den med garanti ville være super svag den dag i dag.
Jeg er ret sikker på at den har kørt på DR tilbage i 70'erne og 80'erne, men det er også muligt at jeg har set den på tysk tv.. jeg mener dog at kunne huske at de talte engelsk og ikke tysk. :)
Det er en lang historie, både uden for og inden i - Det første afsnit blev vist i samme uge som Kennedy blev skudt. Fra 1963 til 1989 kørte den, men så mente BBC at nu måtte det være nok, der kom dog en film i 1996 - Men efter populært pres startede de op igen i år, men et mere morderne look til det hele. I serien strækker det sig over al tid og univers. Hovedpersonen er en alien som kalder sig "Doktoren" men ingen ved hvad hans rigtig navn er, deraf kalder vi ham bare "Doctor who(?)". Doctoren er en "timelord" fra planeten Gallifrey, 250 millioner lysår fra jorden, som er omgivet af et uigennemtrængeligt kraftfelt - bag hvilket timelordsne neutralt kan observe hvad der sker i resten af universet. Doctoren har dog forladt dem og rejser rundt i tid og rum, og han er ikke bange for at blande sig hvis han mener det er nødvendig.
Hans tidsmaskine kaldes TARDIS ("Time And Relative Dimension(s) In Space") , og er "dimensionalt transcendental" - dvs, den er større inden i en uden på (StarTrek Enterprise sendte en klar hilsen til Dr. Who da de mødte et tidsrejse skip som var større inden i en uden på) - den har en slørings mekanisme der gør den kan antage en form som ligner omgivelserne, men da Doktoren på et tidspunkt besøger London i tresserne går det system i stykker mens den ligner en politi telefonboks, men doktoren har vendet sig til det så han har aldrig gidet reparer det. I virkeligheden er det mange år siden man fjernede politi telefonbokse i England, så i den nye serier er der ingen som ved hvad det egentlig er den skal forestille.
Timelords lever enormt længe, og hvis det skulle ske de bliver dødelig såret er de istand til at regenerer sig en ny krop (hvilket også er der hvor man skifter skuespiller ud når de er trætte af serien ;) - Doctoren er en man med få venner, da de alle bliver gamle og dør, men når han løber ind i mennesker som han syntes er interessante (eller hotte ;) kan han godt finde på at invitere dem med i Tardisen og rejse med et stykke tid (det ultimative score trick!)
Over tiden er intet altså konstant (Undtagen Tardis). Doktoren samler nogen op, de er med i et par år, så regenerer doktoren og ser anderledes ud men folk flyver måske med lidt endnu, så forlader de skibet og doktoren invitere nogle andre med, som er med nogle år og så regenerer han etc etc. Dr. Who, især de gamle, er en serie der skal ses hvis man kan lide en god historie ikke fordi man er til special effects - fordi det meste af tiden var effekterne totalt elendige - i hvert fald hvis man sammenlignet med nu! De havde vist et budget på 50 pund pr år og de gik aldrig over budget. Men generationer af englændere er vokset op med Dr. Who, og mange forfattere (også amerikanske) er blevet påvirket af hans eventyr. I en undersøgelse så sent som i dag i engelske aviser, mener 33% at det at rejse i tiden nok en dag bliver muligt - lige som i Dr. Who!
#1 davenport 20 år siden
Jeg kan se på timelines at det er noget sci/fi der strækker sig over enormt lange perioder.
Er der nogen der kort kan forklare hvad det går ud på?
Er der faste karakterer osv.
Thanx
#2 filmz-Kadann 20 år siden
Der har været en del serier og tv-film, som daterer helt tilbage fra 60'erne, hvor sidste skud på stammen åbenbart er denne:
http://www.imdb.com/title/tt0436992/
#3 20 år siden
http://www.imdb.com/title/tt0056751/plotsummary
http://us.imdb.com/title/tt0056751/
#4 filmz-Kadann 20 år siden
Jeg husker ihvertfald nogle grumme væsner som bestod af pærer og bobbelplast.. og så selvfølgelig disse sataner:
http://content.answers.com/main/content/wp/en/thum...
Det er så denne her gut jeg husker som "The Doctor":
http://www.imdb.com/name/nm0675727/
Men, der var hele to stykker før ham. :)
Og så skræmte serien iøvrigt livet af mig, da jeg var knægt.. men ok, det gjorde temaet til "The Persuaders".
#5 davenport 20 år siden
#6 filmz-Kadann 20 år siden
#7 filmz-Kiwwy 20 år siden
#8 lyspunkt 20 år siden
...og så har jeg rørt ved Tardis på MOMI i London .. Uuuuhhh !
#9 Taxwars 20 år siden
Hans tidsmaskine kaldes TARDIS ("Time And Relative Dimension(s) In Space") , og er "dimensionalt transcendental" - dvs, den er større inden i en uden på (StarTrek Enterprise sendte en klar hilsen til Dr. Who da de mødte et tidsrejse skip som var større inden i en uden på) - den har en slørings mekanisme der gør den kan antage en form som ligner omgivelserne, men da Doktoren på et tidspunkt besøger London i tresserne går det system i stykker mens den ligner en politi telefonboks, men doktoren har vendet sig til det så han har aldrig gidet reparer det. I virkeligheden er det mange år siden man fjernede politi telefonbokse i England, så i den nye serier er der ingen som ved hvad det egentlig er den skal forestille.
Timelords lever enormt længe, og hvis det skulle ske de bliver dødelig såret er de istand til at regenerer sig en ny krop (hvilket også er der hvor man skifter skuespiller ud når de er trætte af serien ;) - Doctoren er en man med få venner, da de alle bliver gamle og dør, men når han løber ind i mennesker som han syntes er interessante (eller hotte ;) kan han godt finde på at invitere dem med i Tardisen og rejse med et stykke tid (det ultimative score trick!)
Over tiden er intet altså konstant (Undtagen Tardis). Doktoren samler nogen op, de er med i et par år, så regenerer doktoren og ser anderledes ud men folk flyver måske med lidt endnu, så forlader de skibet og doktoren invitere nogle andre med, som er med nogle år og så regenerer han etc etc.
Dr. Who, især de gamle, er en serie der skal ses hvis man kan lide en god historie ikke fordi man er til special effects - fordi det meste af tiden var effekterne totalt elendige - i hvert fald hvis man sammenlignet med nu! De havde vist et budget på 50 pund pr år og de gik aldrig over budget.
Men generationer af englændere er vokset op med Dr. Who, og mange forfattere (også amerikanske) er blevet påvirket af hans eventyr. I en undersøgelse så sent som i dag i engelske aviser, mener 33% at det at rejse i tiden nok en dag bliver muligt - lige som i Dr. Who!
Doctorens seneste assistent ses her. - og den første Dvd af den nye runde kan evt købes her :)
#10 20 år siden
3+8: Det er også 8's Tom Baker som JEG husker fra DR.