Gravatar

#11 NightHawk 17 år siden

# 3 -

Lyder godt :) Jeg har netop bestilt Season 8 # 11 og i løbet af de næste par dage sku' Buffy : Omnibus Vol 1 & 2 + denne bog som jeg syntes lød interessant, lande i postkassen.

Fighting The Forces
http://www.amazon.co.uk/Fighting-Forces-Whats-Vamp...

Der er en samling af en lang række fortolkninger af tv-serien.

Hvis du evt. kender til andre bøger med analyse og fortolkning om "Buffy" eller "Angel", må du meget gerne skrive lidt, hvis der er nogen du kan anbefale. :)

# 4 -

Tak for endnu en flot og lang gennemgang. :)

Ud fra de små reviews her, så er det min fornemmelse at anden halvdel af Vol. 3 virker mest interessant historiemæssigt. Nu vil jeg lige tjekke Vol. 1 og 2 ud og hvis jeg falder for histierne og tegnestilen, ja så ender jeg højst sansynligt også med at købe vol. 3 & 4. :)

# 5 -

Hele 40 numre + en sæson 9. Me like very much. Nu mangler vi så bare lige at Whedon anoncere, at Buffy & Angel fortsætter eventyret efterfølgende på det store lærred, eller laver en film/trilogi over de to Comic books og så blir jeg en meget lykkelig fan. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#12 rockysds 17 år siden

#5 Det lyder superfedt. Har stadig kun fået læst de fem første issues, og venter spændt på at modtage 6,7,9,10 og 11, så jeg kan komme videre.

Jeg gik lidt i research-mode efter din post og fandt denne rapport fra Whedons panel på Comic Con - det meste derfra er old news (set fra nu af): "Ripper", "Cabin in the Woods", "Goners", "The Serving Girl" and so on...

Men der er dog to rimelig interessante ting, som jeg ikke var klar over:

"The Buffy Season 8 comic continues, and he is already plotting a Season 9. And, guess what, kids?
Oz
is coming back. He wouldn't say how or when, but he did say bet on it."

Og så er der en lille snas, det virkelig undrer mig, hvordan jeg kunne have overset: En lille gratis online comic af the man himself. På Dark Horses Myspace-side ligger Sugarshock! - Første del, Sugarshock! - Anden del og Sugarshock! - Tredje del
En original og dejlig sær historie, hvor Whedon drilsk leger med historie og fortællestil - efter første sad jeg lidt "WTF?", men efter anden del er man helt med, og tredje del er en god afrunding. Alt i alt en fornøjelig og hurtig lille oplevelse spækket med sjove situationer og bemærkninger.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#13 Slettet Bruger [1055237247] 17 år siden

# 11: Andel halvdel er bedst; og det er tydeligt, at man er begyndt at bearbejde problemerne fra første havldel (der udgøres af de allerførste buffytegneserier, der udkom), men jeg er stadig ikke helt tilfreds, selvom jeg vist er sikker på at købe alle 7 numre af Ominibus-serien (+ en del flere, hvis de også genoptrykker den gamle Angel-serie), om ikke andet, så for at se opgøret med Selke, der er big bad i disse tegneserier...

Omnibus 1 + 2 redder i mine øjne mest æren, fordi forfatterne begynder at tænke andlerledes; Joss Whedon ville ikke have, at der skulle foregå "Buffy-light-historier" ved siden af Season 6+7, hvor tonen jo er noget mere dyster, og afsnittene er mere sammenflettede, og det tvang tegneserieskribenterne til at være kreative og udvikle historier som Slayer, Interupted og A Stake To The Heart, der er både anderledes og yderst velfungerende.

Ja, sæson 9 lyder helt fantastisk, og jeg er meget glad for, at Whedon opdeler fortsættelsen i sæsoner i stedet for at trække hovedplottene ud i det uendelige...

Angående Buffy-bøger, så har jeg ikke læst andet end skønlitteratur, og herunder kun Go Ask Malice og Spike & Dru: Pretty Maids All In A Row'

Go Ask Malice er faktisk spændende nok. Det er en historie om Faiths tid, før hun kom til Sunnydale. Historien er fortalt gennem Faiths dagbog (nej, Faith ville aldrig skrive dagbog!!!), og hvis man kommer sig over denne usandsynlighed, så er historien faktisk god, selvom bogen er skrevet i et meget letlæseligt, simplificeret og børnet sprog.

Pretty Maids All In A row kan jeg ikke huske, om jeg overhovedet blev færdig med. Jeg synes bestemt ikke om Christopher Goldens $måde at skrive på, og jeg fandt bogen decideret kedelig, og den skræmte mig fra at købe flere Buffy-bøger...
Gravatar

#14 Slettet Bruger [1055237247] 17 år siden

# 12: Sugarshock ved jeg ikke helt, hvad jeg skal synes om. Jeg læste den gladeligt, fordi den var gratis, men den er nok liiidt for langt ude og syret for min smag, selvom den har en vis charme...

Din spoiler synes jeg er helt fantastisk, og det var noget af det, som jeg havde håbet mest på. Måske det bliver i et standalone issue - det håber jeg; ellers går det måske ud over pladsen til nogle af de nye figurer...

Bliver Ripper til noget??? WAAAAUW - det havde jeg sgu ik troet! Balletfilmen er til gengæld ikke noget, som jeg kommer til at se.

Gravatar

#15 rockysds 17 år siden

Ja, den er ret langt ude, og et stykke fantastisk litteratur er det ikke, men den er ganske morsom, og jeg er bare en sucker for den slags. En lille godbid som slet ikke vil være en del af billedet, når jeg ser på Whedon, men som jeg kan smile over i nat...

Og ja, det er superfedt, at vedkommende kommer tilbage - og selvom det kunne tage pladsen fra nogle af de nye, er det et gensyn der gerne måtte tage lidt mere end et enkelt issue, da det er en af mine yndlingsfigurer. Bare en 3-4 stykker, så skal jeg nok stille mig tilfreds ;)

Mht. Ripper - Så vidt jeg er forstået, skulle den være klar til BBC (og dvd kort tid efter) engang i sommer/sensommeren i år.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#16 Slettet Bruger [1055237247] 17 år siden

# 9: "da Sarah Michelle Gellar pludselig dukkede op til castingen og leverede en perfekt prøve afsluttende med, at hun havde det brune bælte i Taik Won Do"

Som tidligere Tae Kwondo Do-udøver vil jeg altså lige afløre, at der ikke er noget brunt bælte i denne sport:o) Har læst dette fact før, men det må altså være karate, hun kan finde ud af...

# 15: Det var osgå en af de figurer, som jeg savnede mest, efter vedkommende havde forladt serien...
Gravatar

#17 rockysds 17 år siden

Fra Omnibus Vol. 1

Dawn & the Hoopy Bear

Story
En typisk run-of-the-mill demon worshipper har af sin demonherre fået besked på at slå slayeren ihjel. Han er blevet udstyret med en bamse med lidt specielle evner, som han skal give hende. Da han ankommer til Summers-huset, møder Dawn ham i døren, og hun fortæller om, hvordan hun har dræbt en masse monstre. At det var i et Nintento-spil, går desværre ikke op for ham. Han giver hende derfor bamsen i den tro, at hun er slayeren. Dawn bliver ellevild for bamsen og navngiver den Hoopy, men dens faretruende egenskaber viser sig hurtigt.

Visuelt skiller den sig ud ved at have et fladt og ”renset” udtryk. (Okay, det lød værre, end det skulle) For det passer på en måde historien udmærket, da det ikke er detaljerne eller den dybdegående historie, vi får præsenteret her. Men specielt flot at se på er det nu ikke.
Tilgengæld er Dawn og Joyce er ramt flot, og Hank er heller ikke helt ved siden af, i de få billeder, han er med på. Dawn har dog væsentlig mere liv en sine forældre, der virker meget statiske.
Så ganske acceptabelt visuelt uden at imponere, men også uden decideret at irriterere som fx All's Fair.
Men et ekstra minus er, og jeg har skrevet det før (og slayer ligeså): Vampyrernes død ser så dum ud. Her mister en sit hoved, og straks ligner kroppen en menneskeformet klump giftgrøn gele med et skelet indeni. Come on. Desværre er det vist noget, der lå fast her i serien, så jeg må vel bare komme over det. Men hold kæft, hvor ser det træls ud.

Paul Lee stod for alle opgaverne på Dawn & the Hoopy Bear denne teknisk set første del af Slayer, Interrupted, som den dog ikke deler nogle ligheder med. Det er mere bare en slags mellemhistorie / opvarmning til den ”rigtige historie” i Slayer, Interrupted. Lee skrev manuskriptet, tegnede forsiden og selve tegneserie og bogstaverede den endda – og det bær den lidt præg af. Paul Lee er skam slet ikke talentløs, men han muligvis taget en smule for meget på sine skuldre med Dawn & the Hoopy – specielt visuelt har den et strejf (eller flere) af hastværk. Lees ide til en enkelthistorie er ganske god, men den lider lidt under for få kokke...

Final Analysis
Dawn & the Hoopy er en lille charmer. Med små 24 sider er den en dejlig afveksling, selvom den ikke på niveau med de ”store” historier i bogen. Den er ikke særlig dyb og virker forhastet i udførelsen, men fremstår alligevel ikke overfladisk. Men at den hovedsagligt er fyld, omend sødt fyld, er svært at komme udenom. Men det behøver man egentlig heller ikke, da den ikke er tænkt som nogen episk eller dramatisk fortælling. Den er hyggelig, og det er det...
Gravatar

#18 Slettet Bruger [1055237247] 17 år siden

Offtopic indlæg (sort of), men nu har jeg alligevel købt Joss Whedon's Astonishing X-Men vol. 1: Gifted, og da det er et Joss Whedon produkt, smider jeg lige mine kommentarer til det, så må i lige give besked om, hvorvidt det har interesse.

Del 1 af 6
Da Whedon starter sin meget roste historie om X-Men, er både holdet og Xaviers skole blevet nedlagt som følge af, at Magneto har infiltereret skolen og slået Jean Grey ihjel.

Kitty Pride (seriens ubestridte hovedperson) vender tilbage til Xavier-instituttet efter ikke at have været et fast medlem af holdet i adskillige år. Skolen skal startes op igen, og Kitty ankommer under Emma Frosts velkomststale, hvoraf det fremgår, at skolen skal ledes af Mrs. Frost og Scott Summers, mens Hank McCoy, Kitty Pride og Logon skal udgøre lærerstaben.
Ved hjælp af farerummets teknologi, lader Emma Frost de øvrige X-Men og alle de nye elever tro, at skolen er under angreb, hvorefter hun siger:

We have learned the first lesson. They will always hate us. We will never live in a world of peace. Which is why control and non-violence are essential. We must prove ourselves a peaceful people. We must give the ordinary humans respect, compliance and understanding. And we must never mistake that for trust.

Det bliver meget i denne tales ånd, at Cylops beder de overstående personer om at blive aktive som superhelte igen med denne tale:

... It's about perception. Truth, perception... We've saved the world -- worlds, even -- time, and again. That's the truth. That's what we do. But the perception is that we're freaks, or worse. That we're Magnetos waiting to happen. We've been taking it on the chin so long, just trying to keep from being wiped out, I think we've forgotten that we have a purpose...

Herefter forklarer han Shadowcat, at hun er deres 'postergirl'. Hun er den søde, rare og 'almindelige' mutant; Beast kan ikke spille denne rolle pga. sit udseende (duh), White Queen har flere gange spillet skurkens rolle, Logan er for barsk, og Cyclops viser er heller ikke just almindeligt. Shadowcat har en 'passiv' kraft, som ikke kan skade andre direkte; hun er deres PR-stunt.

På samme tid offentligører Dr. Kavita Rao, at hun har udviklet en kur mod mutantgenet, der i hendes øjne er en sygdom. I et andet rum i samme byggning begynder en mystisk mand og hans soldater at tage gisler...

Ændringer og figurer:
Ja, Whedon ændrer figurerne meget, og jeg går normalt ikke ind for, at figurer ændrer sig, bare fordi en ny skribent overtager tegneserien. Men Whedon kan sgu sit kram, og han trækker i mine øjne X-Men op fra den sump, som serien har ligget i igennem adskillige år, og dette gør han først og fremmest ved at cementere præmisset for X-Men - de skal være ambasadører for Homo Superior. Derudover tilsætter han serien sin sædvanlige humor og skaber stærke, interessante spændinger mellem figurerne.

I det første nummer er det allerede tydeligt, at Cyclops og Wolverine ikke just er venner. Wolverine overrasker ved sin ankomst Cylops og White Queen på sengekanten med ordene:

So tell me...Which stage of grieving is this? Denial?

Hvilket starter en kamp mellem de to. Og det er tydeligt, at Jean stadig spøger i deres forhold. Også forholdet mellem White Queen og Cylops er plaget af Jean, og White Queens reaktion på Cylops' følelsesladede kamp mod Wolverine taler da også for sig selv, idet hun siger:

Superpowers, a scintilling wit and the best body money can buy... And I still rate below a corpse

Jeg vil kommentere mere på figurerne, hvis i er interesserede i info om de øvrige numre. Men lad os bare sige allerede nu, at Shadowcat er en perfekt blanding af Buffy og Fred.

Tegnestilen er simpel, og minder lidt om den man kender fra Buffy Season 8; Jeanty er dog et par klasser bedre end Cassaday i mine øjne.
Gravatar

#19 DarkLight 17 år siden

Nu har jeg kigget rundt, men jeg kan simpelthen ikke finde et sted hvor de har Buffy & Angel komplet til rimelig penge.
Leder jeg de forkerte steder? De fylder jo nødvendigvis en del, så det skal vel være et sted uden risiko for told?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#20 rockysds 17 år siden

Du kan få de to samlebokse hos amazon.uk:
Buffy, Angel for lige over 1400 kr. efter porto og VAT osv.
Helt billigt er det ikke, men det er dog ikke meget mere end 115 kr. per sæson, hvilket er noget mindre end, hvad jeg endte med at slippe, da jeg købte sæsonerne enkeltvis.

Ellers findes de superlækre Collector's (Limited?) Edition også, men de er vist svære at finde ud told på til en lignende pris...

Skriv ny kommentar: