Gravatar

#1 filmz-tom welling 17 år siden

Jeg er igang med at læse Humanistisk Informatik på Aalborg Universitet. http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-hu... (Jeg vælger den Interaktive Digitale Medier) Ville gerne have læst medialogi, men er slet ikke en ørn til matematik. Så jeg bruger denne uddannelse her, på at opnå færdigheder som spildesigner/udvikler. Kan bla. komme ind på kurser her, hvor jeg lære noget om at være spildesigner: http://www.dadiu.dk/

Ellers vil jeg selv opnå nogle færdigheder ved siden af mit studie, som jeg lære på egen hånd, men som stadigvæk vil være gode, når jeg skal ud på arbejdsmarkedet. De har små kurser på 5 ECTS point på min uddannelse i 2d og 3d animation. Jeg når lige at lære de grundlæggende regler for 3d-grafik, men vil selvfølgelig gerne selv videreudvikle mine egne kompetencer i det. I øjeblikket går jeg kun på 2. Semester, og kan først komme til at arbejde med det på 5. Semester. Der kan jeg vælge noget der hedder Interaktive Digitale Medier. Der fokuseres meget på Film og spilbranchen. Det er faktisk meget spændende. Vi havde en chef fra Danmark Radio til forelæsning på Uni, og han var leder af 3 afdelinger i Dr byen. Ungdoms - Satire og dokumentarafdelingerne. Han tog meget gerne praktikanter ind fra Humanistisk Informatik fra Aalborg Universitet Så min anden karriere drøm om at blive tv-tilrettelægger/Producer står også åben, men det er nu ikke lige det jeg vil beskæftige mig mest med. Selvom min uddannelse måske ikke giver mig en alle færdigheder i 3d-animation, kan man jo selv udvikle sine evner, og på den anden side giver den mig jo også mulighed for at blive spildesigner, det synes jeg er også.

Nu kommer så spørgsmålet. Jeg vil gerne være ham der laver Figuranimationer, ansigtudtryk, baggrunde osv. i spil. Har dog ikke så meget interesse i programmering, men jeg mener man lære noget actionscript i Flash? Det er vel ikke for svært. Har set I anbefaler XNA, men er det ikke udelukkende programmering? Hvilket program kan I anbefale til en absolut nybegynder. Jeg vil gerne arbejde mig op fra bunden og til at blive expert i programmer som 3D Studio Max og Maya. Men hvad er godt at starte med? Jeg har Macromedia Flash ( på computeren, og har lige bestilt en bog til begyndere. Er det et godt valg? Vil I også anbefale jeg lære noget programmering? I så fald skal det være et super let programmeringssprog, da jeg ikke rigtig har interesse der, men hellere brænder for 3d-animation.

Det var et langt indlæg, men nu fik jeg vist det hele med Jeg undskylder lige for stavefejl, men er på vej ud af døren. Håber I kan hjælpe:)
Gravatar

#2 Patriarch 17 år siden

Som udgangspunkt tror jeg bare du skal springe ud i Max og Maya. Hos de større spilfirmaer er der ikke en forventning om at du kan 2d animation. Kan du det er det da klart godt, men ikke nødvendigt.

Tror at tiden brugt på Flash er bedre brugt på 3D hvis det er det du vil. Tror heller ikke du behøver at bekymre dig om programering.

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 gi-jones 17 år siden

Det lyder lidt som om du blander nogle begreber sammen. Flash er ikke et skridt på vejen til at lære 3d-animation eller omvendt. De to ting er helt i hver sin ende af verden. Flash er måske nok et udmærket sted at starte for at lære lidt objekt-orienteret programmering, men det kan sikkert gøres bedre på andre måder.

3dsMax er den mest brugte 3d-pakke indenfor spiludvikling, og er derfor det rigtige sted at starte. Men det tager tid! Du kan roligt sætte din fritid de næste par år af til at lære det, før du er i nærheden af, at lave seriøs karakteranimation.

Hvis du slet ikke har nogen grafisk erfaring skal du også sørge for at gøre dig bekendt med Photoshop, så du kender begreberne.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#4 filmz-tom welling 17 år siden

Tak for svarene. Hvad koster 3d studio max. Er det ikke meget dyrt. Jeg tænkte på det der hedder Bryce. Det kan vist fås for 100 dollars.
Gravatar

#5 filmz-tom welling 17 år siden

Hvad koster de billigste versioner af 3d studio max i danmark?
Gravatar

#6 Patriarch 17 år siden

Jeg er faktisk ikke sikker på at 3D max er det mest brugte - hvor har du det fra Gi?

Jeg har i hvertfald fået cutscenes lavet i Maya som jeg skulle lave musik til. Men ok det er muligt det ikke er representativt.
Gravatar

#7 gi-jones 17 år siden

#6: Jeg arbejder i Max til daglig og holder så vidt muligt fingeren på pulsen, men det er kun en fornemmelse. Maya er typisk mere udbredt blandt film- og effektfolk, hvor Max foretrækkes af spildesignere. Det går også fint i tråd med at din sekvens var lavet i Maya, da jeg med spildesign primært snakker om in-game grafik. Det sagt så er begge pakker sindsygt fede og overlapper hinanden så meget at det er detaljer der gør forskellen (selvom interfacet er ret forskelligt). Maya har især store fordele i forhold til fysik-simulation og meget avancerede effekter som hår og væske og den slags. Max bruges til gengæld meget af arkitekter.

#4: Max er dyrt. Det er Maya også. Bryce er noget lidt andet, og er mest til landskabsmodellering (hvilket det også er godt til). Mit uofficielle råd er at hente en piratkopi af Max og bruge den til at finde ud af om det er noget for dig. Start med de medfølgende tutorials. Det er ikke helt legalt, men det er nu engang sådan det er blevet gjort gennem århundreder. Ingen privatpersoner har råd til at købe en så dyr pakke bare for at prøve det. De har selvfølgelig også en demoversion, du kan bruge i en måneds tid, men du skal givetvis bruge mere tid på at lære, før du bliver rig på det.
Gravatar

#8 Patriarch 17 år siden

Alrighty.

Mener dog også Maya til banerne men ok.

Findes der ikke demoer? Jeg mener Maya har en gratis learner version.
Gravatar

#9 gi-jones 17 år siden

Jo, Max har også en demo.

Skriv ny kommentar: