Gravatar

#4561 BN 14 år siden

Bruce (4560) skrev:
Ja og så er der dem som Stauffenberg, Sophie Scholl og Schindler, som forsøgte at gøre en forskel.


Jeps. :-)

Den sidste ved jeg meget om, den mellemste ved jeg pinagtigt lidt om (læs: intet, medmindre jeg bare har glemt at have læst om hende) og den første har jeg et lidt ambivalent forhold til, for var der ikke noget med, at det faktisk kun var Hitler og ikke nazistyret som sådan han og hans kompagnoner ville fjerne? (Selvom det ikke berøres i 'Valkyrie'.)

Bruce (4560) skrev:
Ja, men hvad med situationen, at være en af de allierede, som kæmper for demokratiske friheds- og menneskerettigheder og derfor mod diktatorne? Den situation berører du ikke?


Næh, for her er problemet jo mindre kompliceret, fordi de allierede traditionelt regnes for "de gode" i Anden Verdenskrig, også af mig (selvom jeg synes, der er nogle svære nuancer).

Når jeg ikke berører den situation, så er det fordi jeg ville pointere, at dem på den anden side af fronten i en krig OGSÅ er mennesker, og at jeg finder det tragisk, at politikere på foranledning af landegrænser og bestemte ideologier kan afgøre, at mennesker skal være fjender og slå hinanden ihjel (også selvom de måske er i familie med hinanden, nære venner eller har andre bånd).

Hvad kan dem, der bor i fjendens land egentlig gøre, altså hvis de indser, at deres lands regering er ude på dybt vand? Hvis f.eks. en tysker havde familie i Danmark, skulle han så ringe til sine slægtninge og bedyre, at han ikke støttede Hitler? Eller skulle han prøve at give besked videre til de allierede om ikke at bombe hans hus (og dermed dræbe hans familie), eftersom han ikke var loyal mod Hitlers styre? Eller skulle han bare nægte at kæmpe i Hitlers hær? ... Hvor mange af Hitlers (aktive og passive) modstandere døde mon som følge af de allieredes bombninger og øvrige angreb?

Bruce (4560) skrev:
Jeg havde på fornemmelsen, at du var imod AL militær eller væbnet indsats, eftersom du fremhævede bl.a. Dresden?


Jeg er grundlæggende imod al militær og krig i det hele taget. Men det er INDADRETTET og drejer sig om, hvad jeg SELV ønsker at medvirke aktivt til, ja, hvad jeg selv vil gøre med egne hænder. Mit forhold til de af mine medmennesker, der har valgt at være soldater (eller politimænd), er at jeg respekterer dem, fordi de handler på vegne af landets myndigheder, som jeg jo OGSÅ respekterer og adlyder, medmindre de altså lige pludselig vil påtvinge mig og min familie noget, som går imod min samvittighed (jævnfør den situation tyskerne kom i, da de fik en nazistisk regering).

Hvis formålet med krigshandlinger ikke det samme som Hitlers dengang, men selvforsvar og befrielse af undertrykte, udryddelses-truede mennesker, så vil du hos mig altid finde en vis anerkendelse af det gode motiv - uden at jeg dog nogensinde vil anbefale nogen som helst af mine medmennesker at blive soldater. (Det behøver jeg heller ikke, for den slags finder folk selv ud.)

Bruce (4560) skrev:
Der er f.eks. nu kun 769 jøder tilbage i Malmø. Resten er fordrevet.


Ja, man undres over, hvad der foregår i hovederne på visse mennesker!

Bruce (4560) skrev:
Nej, det skal der ikke :)


Nå, okay, det troede jeg ellers, fordi det lød som en opremsning af de tre ledende Aksemagter.

Men m.h.t. russerne: Ja, de var på mange punkter ikke et hak bedre end nazisterne.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4562 wimmie 14 år siden

nayze (4557) skrev:
Walls of text: 0/6


Enig....scrolscrolscrolscrol.... :P
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#4563 frankdrebin 14 år siden

Dagens Teefury er rimelig fed!

Star Wars meets Beatles


TeeFury
Gravatar

#4564 BN 14 år siden

nayze (4557) skrev:
Walls of text: 0/6


wimmie (4562) skrev:
Enig....scrolscrolscrolscrol.... :P






http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4565 Bobby Singer 14 år siden

Regnvejr: 0/6

Jeg er ved at være godt træt af det!
Idjit
Gravatar

#4566 chronaden 14 år siden

Er jeg den eneste der elsker regn? :D
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#4567 lagoni 14 år siden

Nej, jeg elsker det også :) Ikke helt så meget når jeg skal cykle i det dog, men det er det hele værd. Superhyggeligt når man kommer indenfor.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#4568 tiany 14 år siden

At jeg skal sidde over ved fodboldkampen i dag 6/6
(Har ikke den store lyst til at rende rundt og sparke til en boldt i øsende regn og blæst)
Valar morghulis
Gravatar

#4569 MOVIE1000 14 år siden

jeg elsker regnvejr det er hyggeligt, også selvom man skal cykle i det :) men da jeg kom hjem skulle jeg nyde min roulade som vi lavede idag fyldt med mazipan og hindbær fyld :P
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#4570 Bobby Singer 14 år siden

Det er ikke så hyggeligt når man skal gå et langt stykke af vejen hjem, efter en lang skoledag. ;)

Men hvis i synes at det er så hyggeligt, kan i da bare få mit regnvejr når i skal hjem fra skole eller arbejde ;)

Så nøjes jeg bare med regnvejr når jeg er indenfor eller hjemme.
Idjit

Skriv ny kommentar: